رشد 23 درصدی فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت به 20 مقصد نخست

۴۲ درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات غذایی و کشاورزی است


در این متن آمار فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران در یک دوره زمانی مشخص ارائه شده است. بر اساس گزارش، در این دوره زمانی، بیش از ۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۲۷ دلار از محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، زراعی، گلخانه‌ای، فرآوری شده و کنسروی ایران به بیش از ۱۳۰ کشور صادر شد. این فروش خارجی ۲۳ درصد ارزآوری بیشتری برای کشور ایجاد کرده است. همچنین عراق، امارات و روسیه به ترتیب با مقادیر بالایی از خرید، از این محصولات بیشترین سهم را داشتند.

به گزارش دیجیاتور، سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون امور بین‌الملل و توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران در خصوص میزان بازرگانی محصولات غذایی و زراعت اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲، ۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۲۷ دلار محصول شیلاتی، دامی، لبنی، زراعی، گلخانه‌ای، فرآوری شده و کنسروی به بیش از ۱۳۰ کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۲۳ درصد ارزآوری بیشتری برای کشور داشته است.

وی افزود: سهم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت کشور، نسبت به کل فروش خارجی ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۱۲۵ هزار دلاری کشور، نزدیک به ۱۲.۵ درصد بوده، که این میزان اهمیت کشورمان در ساخت و ساز و فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص مقاصد صادراتی محصولات غذایی و زراعت گفت: عراق با خرید یک میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۹۳۰ هزار دلار، در جایگاه نخست، ۳۲ درصد از فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت کشورمان را به خود اختصاص داده، امارات با خرید ۶۷۵ میلیون و ۷۸۳ هزار دلار، در جایگاه دوم، مقصد ۱۲ درصد از فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران بود و پس از آن روسیه با خرید ۴۶۴ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار، ۸.۳ درصدی از کل فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی ایران در ۱۱ ماهه امسال را به خود اختصاص داده که عملاً این ۳ کشور مقصد بیش از ۵۰ درصد محصولات زراعت و غذایی کشورمان در این مدت بودند.

لطیفی افزود: پاکستان با خرید ۴۴۷ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار، افغانستان با ۳۸۳ میلیون و ۴۹۱ هزار دلار، هند با ۲۵۷ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار، ترکیه با ۲۱۶ میلیون و ۶۷ هزار دلار، چین با ۲۱۵ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار، ترکمنستان با ۱۰۴ میلیون و ۹۳۷ هزار دلار و آذربایجان با خرید ۹۸ میلیون و ۸۹۸ هزار دلار، مقاصد چهارم تا دهم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران در این مدت بودند.

سخنگوی کمیسیون امور بین‌الملل و توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران در خصوص مقاصد یازدهم تا بیستم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت گفت: آلمان با خرید ۸۷ میلیون و ۹۰۶ هزار دلار محصولات دامی، شیلاتی، زراعت و غذایی، مقصد یازدهم و بعد از آن قزاقستان با ۸۲ میلیون و ۶۷۴ هزار دلار، ازبکستان با ۶۹ میلیون و۲۸۴ هزار دلار، عمان با ۶۲ میلیون و ۶۲ هزار دلار، کویت با ۴۸ میلیون و ۵۹۷ هزار دلار، اسپانیا با ۴۴ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار، قرقیزستان با ۴۲ میلیون و ۶۸۱ هزار دلار، ارمنستان با ۴۰ میلیون و ۴۷۷ هزار دلار، تاجیکستان با ۳۳ میلیون و ۹۶ هزار دلار و هلند با ۱۸ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار، مقاصد دوازدهم تا بیستم صادراتی محصولات دامی، شیلاتی، لبنی زراعی، غذایی و فرآوری خوراکی کشور از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بودند.


مقادیر فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران در سال ۱۴۰۲ به ۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۲۷ دلار رسید.این فروش خارجی به بیش از ۱۳۰ کشور انجام شده و در مقایسه با سال‌های گذشته، ارزش ارزی بیشتری برای کشور ایجاد کرد.نسبت به کل فروش خارجی کشور، فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۱۲۵ هزار دلاری کشور را تشکیل داد.با توجه به افزایش اهمیت ساخت و ساز و فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی ایران، می‌توان نتیجه گرفت که کشور در این حوزه همچنان در جایگاه مناسبی قرار دارد.ده مقصد اصلی فروش خارجی ایران به کشورهایی همچون عراق، امارات، روسیه، پاکستان، افغانستان، هند، ترکیه، چین، ترکمنستان و آذربایجان بود.مقصدهای دوازدهم تا بیستم شامل کشورهایی مانند آلمان، قزاقستان، ازبکستان، عمان، کویت، اسپانیا، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان و هلند بود که به همه این کشورها محصولات دامی، شیلاتی، زراعی و فرآوری شده صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *