افزایش 20 درصد رطوبت توسط جنگل‌کاری

جنگل‌کاری ۲۰ درصد رطوبت را افزایش می‌دهد


رئیس سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور اعلام کرد که تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده، کاشت نهال در مناطق و استان‌های سردسیر ادامه خواهد داشت. در امسال حدود ۱۶۰ میلیون اصله نهال کشت شده و حدود ۱۲۱ میلیون اصله توسط بخش خصوصی ساخت و ساز شده است. همچنین، بخش‌های مختلف از جمله نیروهای مسلح و هلال احمر نیز در طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت شرکت داشته و تلاش می‌کنند تا بیشترین تعداد نهال‌ها را کاشته و به اهداف مورد نظر برسند.

به گزارش دیجیاتور، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور درباره روند کاشت درخت گفت: کاشت نهال حداکثر تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده در مناطق و استان‌های سردسیر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از ۲۳۷ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شده در حوزه ذخایر زمین در بخش دولتی و بخش خصوصی طی امسال حدود ۱۶۰ میلیون اصله نهال کشت می‌شود و بخش دیگر برای رسیدن به استاندارد انتقال، در نهالستان‌ها باقی خواهند ماند و در مدت یک تا سه سال آینده به محل‌های کشت منتقل می‌شوند.

نوبخت ادامه داد: حدود ۱۲۱ میلیون اصله نهال از ۲۳۷ میلیون اصله نهال، توسط بخش خصوصی ساخت و ساز شده است.

وی با اشاره به مشارکت بخش‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و نیروهای مسلح در اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت، تصریح کرد: نیروهای مسلح تاکنون ۲۱ میلیون اصله نهال کاشته‌اند.

معاون وزیر جهاد زراعت درباره اهمیت درختکاری گفت: جنگل و جنگل‌کاری تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش می‌دهد و حدود ۳ درجه سانتی گراد درجه حرارت را پایین می‌آورد.

وی با اشاره به قدمت مطالعات تاریخی و تمدن ایران ابراز کرد: ایران نخستین کشوری است که پارک‌ها، پردیس‌ها و باغ‌ها را ایجاد کرده است و به مردم اطمینان می‌دهم ایران سال‌های سال، قابلیت زندگی خواهد داشت.

رئیس سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور از ساخت و ساز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال حرا در حکومت سیزدهم توسط مردم در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت خبر داد و گفت: از این میزان ساخت و ساز نهال حرا تا کنون بیش از دو میلیون اصله کاشت شده است.

وی بر مشارکت نهادهای مختلف در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکید و تصریح کرد: سازمان شیلات ایران نیز به این طرح ورود پیدا کرده و تاکنون توانسته‌ایم با ۷۰ دستگاه مشارکت و بیش از ۱۱۶۰ تفاهم نامه با بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان‌ها امضا کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: سال گذشته جوانان هلال احمر ۱۰۰ هزار و ۴ اصله نهال را در مدت ۱۹ دقیقه و ۴۷ ثانیه کشت کنند.

وی ادامه داد: هلال احمر امسال نیز ۵ میلیون اصله نهال را در دستور کار خود دارند.

وی درباره مزیت درختکاری و جنگل‌ها اظهار کرد: هر هکتار جنگل زاگرس می‌تواند یک هزار متر مکعب منابع آبی را در خود ذخیره و به تدریج آن را آزاد کند.

نوبخت افزود: جنگل زاگرس با سطح ۶ میلیون هکتار می‌تواند ۶ میلیارد متر مکعب منابع آبی را به کشور هدیه کند.


کاشت نهال حداکثر تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده در مناطق و استان‌های سردسیر ادامه خواهد داشت. از ۲۳۷ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شده در حوزه ذخایر زمین حدود ۱۶۰ میلیون اصله نهال کشت می‌شود و بخش دیگر برای رسیدن به استاندارد انتقال، در نهالستان‌ها باقی خواهند ماند و در مدت یک تا سه سال آینده به محل‌های کشت منتقل می‌شوند. حدود ۱۲۱ میلیون اصله نهال از ۲۳۷ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی ساخت و ساز شده است. نیروهای مسلح تاکنون ۲۱ میلیون اصله نهال کاشته‌اند. جنگل و جنگل‌کاری تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش می‌دهد و حدود ۳ درجه سانتی گراد درجه حرارت را پایین می‌آورد. ایران نخستین کشوری است که پارک‌ها، پردیس‌ها و باغ‌ها را ایجاد کرده است و امیدوار است که به مردم اطمینان دهد که ایران سال‌های سال، قابلیت زندگی خواهد داشت. ساخت و ساز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال حرا در حکومت سیزدهم توسط مردم در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت خبر داد. از این تعداد بیش از دو میلیون اصله کاشت شده است. مشارکت نهادهای مختلف در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکید شد. هلال احمر نیز با کاشت ۵ میلیون اصله نهال در دستور کار خود قرار دارد. هر هکتار جنگل زاگرس می‌تواند یک هزار متر مکعب منابع آبی را در خود ذخیره و به تدریج آن را آزاد کند. جنگل زاگرس با سطح ۶ میلیون هکتار می‌تواند ۶ میلیارد متر مکعب منابع آبی را به کشور هدیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *