حجم کل منابع آبی مخازن سدهای استان تهران ۲۸۱ میلیون مترمکعب است.

۲۸۱ میلیون مترمکعب حجم آب کل مخازن سدهای استان تهران


در فصل پاییز امسال، استان تهران با کاهش ۶۳ و ۸۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و متوسط بلندمدت، با کمبود بارش و جریانات جوی مواجه شده است. هرچند پیش‌بینی‌ها برای فعالیت پدیده “ال‌نینو” و بارش بیش از حد معمول در فصل پاییز و به‌ویژه ماه‌های آبان و آذر بود، اما با کاهش قابل‌توجه ریزش‌های جوی، فصل پاییز نیز به پایان رسید. نتایج حاصل از محاسبات داده‌های ایستگاه‌های هیدرومتری نشان می‌دهد که حجم منابع آبی ورودی سدهای لتیان، امیرکبیر، لار، ماملو و طالقان نسبت به دوره بلندمدت قابل‌توجهی کاهش یافته است. همچنین، حجم منابع آبی سدهای پنج‌گانه و ذخایر سدهای سامانه شرق تهران نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته و سازماندهی منابع و صرفه‌جویی منابع آبی در استان تهران به‌ویژه حیاتی است. البته از شهروندان هم خواسته می‌شود که در سازماندهی مصرف منابع آبی همکاری کرده و با رعایت الگوی مصرف بهینه به تأمین منابع آبی شرب پایدار کمک کنند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت نیرو، بهزاد پارسا مدیرعامل منابع آبی منطقه‌ای تهران، گفت: سومین ماه فصل پاییز با ثبت ۶.۶ میلیمتر بارش در حالی به پایان رسید که استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین متوسط بلندمدت به ترتیب با کاهش ۶۳ و ۸۲ درصدی نزولات جوی مواجه بوده است.

این مقام مسؤول خاطرنشان‌کرد: اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان پیش‌بینی آب و هوا، انتظار فعالیت پدیده «ال‌نینو» و وقوع بارش‌های فرا نرمالی در فصل پاییز و به‌ویژه ماه‌های آبان و آذر می‌رفت، اما برخلاف الگوهای پیش‌بینی شده، فصل پاییز نیز با کاهش قابل‌توجه ریزش‌های جوی به پایان رسید تا همچنان همه امیدها معطوف به فعالیت سامانه‌های بارشی در فصل زمستان باشد.

مدیرعامل منابع آبی منطقه‌ای تهران ادامه داد: نتایج حاصل از اندازه‌گیری و محاسبات داده‌های ایستگاه‌های هیدرو متری ورودی سدهای لتیان، امیرکبیر، لار، ماملو و طالقان نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه حجم منابع آبی ورودی نسبت به دوره بلندمدت است.

کاهش ۲۲ میلیون متر مکعبی سدهای سامانه شرقی

پارسا گفت: حجم منابع آبی سدهای پنج‌گانه استان، اکنون ۲۸۱ میلیون مترمکعب است که این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۷۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون حجم منابع آبی کلی سدهای سامانه غرب شامل طالقان و امیرکبیر ۲۲۵ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان‌کرد: حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران شامل لتیان، لار و ماملو نیز هم اکنون ۵۶ میلیون مترمکعب اعلام شده که براین اساس حجم کلی سدهای سامانه شرق در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۲۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت منابع آبی منطقه‌ای تهران گفت: باتوجه به کاهش نزولات جوی و ورودی سدهای تأمین‌کننده منابع منابع آبی استان تهران، توجه به مؤلفه‌های سازماندهی منابع و مصارف بیش از پیش ضروری است و از شهروندان درخواست می‌شود، همچنان در زمینه سازماندهی مصرف و صرفه‌جویی منابع آبی همکاری کنند تا با رعایت الگوی مصرف بهینه، در تأمین منابع آبی شرب پایدار بهترین خدمت را به مردم ارائه دهیم.


فصل پاییز با کاهش قابل توجه بارش‌های جوی به پایان رسید. حجم منابع آبی ورودی سدهای لتیان، امیرکبیر، لار، ماملو و طالقان نسبت به دوره بلندمدت کاهش قابل‌توجهی داشته است. حجم منابع آبی سدهای پنج‌گانه استان نیز در مقایسه با سال گذشته کاهشی داشته است. حجم منابع آبی کلی سدهای سامانه غرب شامل طالقان و امیرکبیر اکنون ۲۲۵ میلیون مترمکعب است و حجم ذخایر سدهای سامانه شرق تهران شامل لتیان، لار و ماملو نیز ۵۶ میلیون مترمکعب است که کاهشی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در نتیجه کاهش نزولات جوی و ورودی سدها، توجه به سازماندهی منابع و مصارف منابع آبی بیش از پیش ضروری است و مردم نیز درخواست می شود در سازماندهی مصرف منابع آبی همکاری کنند تا بهترین خدمت در تأمین منابع آبی شرب پایدار ارائه داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *