گفتگو درباره نیاز به کود و میزان مصرف آن در بخش زراعت

گپ بین نیاز به کود داخل و میزان مصرف در بخش کشاورزی


در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین‌المللی نهاده‌های زراعت، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای زراعت اظهار داشت که در حال حاضر، ساخت و ساز کود کشور بیشتر از نیاز است، اما بازرگانی بین‌الملل کود همچنان انجام می‌شود. وی در ادامه بیان کرد که بیشتر واحدهای تولیدی در این حوزه با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، و تا زمانی که کارخانجات با ظرفیت کامل فعالیت نکنند، ساخت و ساز کود مالی توجیه نخواهد داشت و توان ساخت و ساز کاهش خواهد یافت. همچنین، او اشاره کرد که برای ترویج استفاده از کود در کشت، نیاز به ترویج بیشتر در میان کشاورزان وجود دارد. همچنین، نایب رییس انجمن افزود که نگاه مسؤولان زراعت به محصولات داخلی به یک دهه قبل برمی‌گردد و در حال حاضر تولیدکنندگان میزان فلزات سنگین در محصولات به حداقل کاهش داده‌اند. او همچنین اعلام کرد که توان ساخت و ساز داخلی، روزانه بیش از ۳ میلیون تن است، اما تا کنون فقط یک میلیون تن از آن محقق شده است. به علاوه، ۶۷ درصد ظرفیت ساخت و ساز داخلی بی استفاده مانده است که به دو دلیل برمی‌گردد؛ نخست، فاصله آماری نیاز داخل با استفاده مصرفی بیشتر از میزان تخمین زده شده توسط مؤسسه منابع آبی و خاک بوده و لازم است این گپ با ترویج پر شود. دیگر دلیل اینکه بازرگانی بین‌الملل مواد اولیه و کودهای آماده مصرف هر دو در ارز نیمایی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، صیاد فرهادی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای زراعت در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین‌المللی نهاده‌های زراعت گفت: در حال حاضر میزان ساخت و ساز کود کشور بیش از نیاز بوده اما با این وجود بازرگانی بین‌الملل همچنان انجام می‌شود؛ علاوه بر اینکه فروش خارجی هم ممنوع است.

وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت دارند، افزود: تا هنگامی که کارخانجات این حوزه با تمام ظرفیت فعالیت نداشته باشند ساخت و ساز توجیه مالی نداشته و توان ساخت و ساز از دست می‌رود.

وی با اشاره به کشاورزانی که از کود در کشت استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: توان ساخت و ساز داخل در انواع کود و سم بالا است اما در بازار مصرف، نیاز به ترویج بیشتر در بین بهره برداران وجود دارد.

ظرفیت ساخت و ساز و بازار

در ادامه حسن نعمت طلب، نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای زراعت به گلایه اظهار کرد: نگاه مسؤولان زراعت به محصولات داخلی مربوط به یک دهه قبل بوده در حالی که امروز واحدهای ساخت و ساز رشد زیادی داشته‌اند.

وی افزود: تولیدات با نظارت مؤسسه منابع آبی و خاک انجام می‌شود و تولیدکنندگان میزان فلزات سنگین را در محصولات به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت داخل ادامه داد: توان ساخت و ساز داخل، سالانه بیش از ۳ میلیون تن بوده که تا امروز فقط یک میلیون تن آن محقق شده است.

نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای زراعت تصریح کرد: تا امروز ۶۷ درصد ظرفیت ساخت و ساز داخل بی استفاده مانده است که به دو دلیل برمی‌گردد؛ نخست، آمار برآورد شده از سوی مؤسسه منابع آبی و خاک از میزان نیاز داخل با عدد استفاده شده در بازار مصرف، فاصله زیادی دارد که این گپ باید با ترویج پر شود. دیگر اینکه، بازرگانی بین‌الملل مواد اولیه و کودهای آماده مصرف هر دو ارز نیمایی دارند.


ساخت و ساز کود کشور بیش از نیاز است و از این رو بازرگانی بین‌الملل همچنان ادامه دارد. تا زمانی که کارخانه‌ها با ظرفیت تولیدی کامل فعالیت نکنند، ساخت و ساز کود مالی توجیه نمی‌شود و توان ساخت و ساز کاهش می‌یابد. توان ساخت و ساز داخلی کود و سم بالا است اما باید بیشتر تبلیغ شود. واحدهای تولیدی رشد زیادی داشته‌اند و تولیدات با نظارت مؤسسه منابع آبی و خاک انجام شده است. ظرفیت ساخت و ساز داخلی بیش از ۳ میلیون تن است اما تنها ۱ میلیون تن محقق شده است. ۶۷ درصد ظرفیت ساخت و ساز داخلی بی استفاده مانده است به دلیل تفاوت آماری بین نمایندگی منابع آبی و خاک و بازار مصرف و نیاز به بازرگانی بین‌الملل مواد اولیه و کودهای آماده مصرف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *