پژوهش به ماندگاری آثار سینمایی کمک می‌کند.

پژوهش، آثار سینمایی را ماندگارتر می‌کند


توحید محرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث آثار خلاقانه و مخابرات و داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، درباره اهداف این جایزه صحبت کرد. او اعلام کرد که هنر هفتم موظف است امیدواری و توانایی به جامعه منتقل کند و برای تحقق این هدف، نیازمند ایده‌های نو و پژوهش است. محرمی با اشاره به اهمیت پژوهش‌های مطالعات فرهنگی در هنر هفتم، بر ارتباط و همکاری بین صاحب‌نظران علوم مختلف و سینماگران تاکید کرد. او با بیان اینکه هنر هفتم و آثار خلاقانه به جامعه وصل است، گفت که برای اعتلای جامعه و هنر هفتم باید از طریق گفتگو و تبادل نظر بین اهالی ادب و ادبیات ردیف‌دار و اندیشه و تفکر با اهالی هنر هفتم، راه‌های میانبر یافت و تحلیل‌های بهتری برای هنر هفتم ارائه شود. در پایان، محرمی با اشاره به نقش ارتباط نیروهای انسانی در بین فیلمسازان و بازیگران با دانشکده‌های نوشتار خلاقانه و مطالعات فرهنگی، از گفت‌وگوی همه جانبه بین این دو جامعه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، توحید محرمی عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث آثار خلاقانه و مخابرات و داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، درباره این رویداد اظهار کرد: در گام نخست باید ببینیم هدف از اعطای این جایزه چیست؟ هنر هفتم وظیفه توان افزایی و امید آفرینی به جامعه را دارد لذا این حوزه هنری نیازمند ایده‌های نو است و پژوهش می‌تواند این کار را برای هنر هفتم به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: در این راه پژوهشی راهگشا است که سوال خوبی مطرح کند و پاسخ خوبی به آن بدهد و مساله را حل کند یا افق جدیدی را باز کند. حال این سوال می‌تواند درباره جامعه یا هنر هفتم باشد. باید از طریق پژوهش راه نو و تازه‌ای را باز کنیم تا ایده‌ای نو ارایه شود چون پژوهش مطلوب جامعه و هنر هفتم را به وضعیت بهتر نزدیک می‌کند.

محرمی یادآور شد: هنر هفتم و آثار خلاقانه ابزاری برای عینیت بخشی به ایده‌ها و دیدگاه‌های علوم دیگر است. البته هنر هفتم برای ارتقای خودش هم از این علوم بهره می‌برد اما در عین حال اهالی دیگر علوم همچون مطالعات تاریخی، نوشتار خلاقانه، اندیشه و تفکر، علوم اجتماعی و سیاسی و … نیز از این امر استقبال خواهند کرد.

وی تصریح کرد: پژوهش‌های مطالعات فرهنگی و هنر هفتم می‌توانند به ارتقای یکدیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند. لازمه تحقق این امر، ایجاد برقراری گفت‌وگو میان صاحب‌نظران علوم مختلف و سینماگران است. برای اینکه سوالات و پاسخ‌های بهتری در پژوهش‌های سینمایی داشته باشیم، نیازمند ارتباط دوسویه و صمیمانه اساتید و صاحب‌نظران با اهالی هنر هفتم هستیم در غیر این‌صورت اندیشه به مرور در هنر هفتم تحلیل می‌رود و این ضرورت پژوهش برای هنر هفتم است تا هنر هفتم در مسیر بالندگی به حرکت خود ادامه دهد.

داور جایزه پژوهش سال سینمای ایران یادآور شد: چه بسا در سال‌های آتی شاهد پژوهش‌های تصویری نوینی به جای پژوهش‌های مکتوب رایج مبتنی بر متن باشیم و این پژوهش‌ها تاثیرگذارتر از پژوهش‌های مبتنی بر متن خواهد بود. اثر سینمایی‌هایی که براساس پژوهش معتبر ساخته می‌شود و سوال و پاسخ را به تصویر می‌کشد، ماندگارتر است و این نوع آثار روابط حکومتی‌های فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی طرح یک سوال خوب هم می‌تواند از نتایج یک پژوهش مطلوب به شکل سینمایی باشد و ذهن‌ها را به حرکت درآورد. چه بسا پاسخ‌های خوبی در جامعه برای این پرسش می‌توان پیدا کرد.

این استاد موسسه آموزش عالی اظهار کرد: البته مطرح کردن سوال خوب در یک اثر سینمایی یا پژوهش، خودش نشان توانمندی و خلاقیت هنرمندانه است که جریان فرهنگی ایجاد کند. سوالات بسیاری است که هنر هفتم می‌تواند به آن بپردازد مثلا از این طریق رویای ایرانی و روایت صحیح اسلامی در هنر هفتم با همکاری اساتید علوم مختلف محقق شود. در حوزه مطالعات سینمایی ارتباط اهالی هنر هفتم با اهالی علوم و میراث و آثار خلاقانه بسیار ضروری است. ایجاد گفت‌وگو بین اهالی ادب و ادبیات ردیف‌دار و اندیشه و تفکر با اهالی هنر هفتم به غنای هنر هفتم کمک می‌کند و از این طریق، راه‌های میان‌بر یافت می‌شود و اعتلای جامعه و هنر هفتم رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: نیروهای انسانی از جمله فیلمسازان و بازیگران می‌توانند از دانشکده‌های نوشتار خلاقانه و مطالعات فرهنگی پدیدار شوند و یا مورخان و اساتید علوم سیاسی با طرح نظریات خود به غنای اثر سینمایی‌ها و سریال‌ها کمک کنند و این مهم نیازمند گفت‌وگوی همه جانبه است.

محرمی با بیان اینکه مردم قدردان هنرمندان ارزشمند خود هستند، گفت: آنچه اشاره شد نافی زحمات اهالی هنر هفتم و آثار خلاقانه نیست و این قشر، حافظان میراث و آثار خلاقانه این سرزمین هستند. آثار خلاقانه و هنر هفتم به جامعه وصل است. پژوهش هنر هفتم با توجه به مناسبات و قابلیت‌های تصویر خیلی در حوزه دانشگاهی شناخته شده نیست و روش‌های تحقیق نیز آن را به رسمیت نمی‌شناسد. البته در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در موسسه آموزش عالی‌ها رخ داده اما کافی نیست.

وی یادآور شد: فضای دانشگاهی ما مبتنی بر متن است و مبتنی بر مشاهده نیست. روش‌های ما قدیمی است و ما همچنان از این روش‌ها استفاده می‌کنیم. باید گفت‌وگو کنیم، نیازها را مطرح و کاستی‌ها را مشخص کنیم.

ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری قادر آشنا در حال برگزاری است.


هدف از اعطای جایزه پژوهش سال سینمای ایران، توان افزایی و امید آفرینی به جامعه است. پژوهش می‌تواند ایده‌های نو برای هنر هفتم ارائه کند و به وضعیت هنر هفتم کمک کند. پژوهش‌های مطالعات فرهنگی و هنر هفتم می‌توانند به ارتقای یکدیگر کمک کنند. برقراری گفت‌وگو میان صاحب‌نظران علوم مختلف و سینماگران ضروری است. ایجاد گفت‌وگو بین اهالی ادب و ادبیات ردیف‌دار و اندیشه و تفکر با اهالی هنر هفتم به غنای هنر هفتم کمک می‌کند و اعتلای جامعه و هنر هفتم رقم می‌خورد. نیروهای انسانی می‌توانند از دانشکده‌های نوشتار خلاقانه و مطالعات فرهنگی و همچنین از نظریات خود به غنای اثر سینمایی‌ها و سریال‌ها کمک کنند. پژوهش هنر هفتم به رسمیت نمی‌شناسد و روش‌های تحقیق نیز آن را به رسمیت نمی‌شناسند. باید گفت‌وگو کنیم و نیازها و کاستی‌ها را مشخص کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *