تصور بدون خط و خوشنویسی، هویت ایرانی را ممکن نمی‌سازد.

هویت ایرانی را بدون خط و خوشنویسی نمی‌توان تصور کرد


در این متن، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی در مجمع استادان شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران حضور یافته است. وی در سخنان خود، به رقص قلم روی صفحه و تأثیری که خط و نوشتار در هویت ملی یک ملت دارد، اشاره کرده است. همچنین، او خوشنویسان را شاعران عرصه خط نامیده و بر آن است که این مهارت به عنوان یک تولیدی مهم فرهنگی توجه و ارزش قائل باشیم. در پایان، امیدوار است که هویت ما با وحدانیت و عقاید معنوی که همیشه در خوشنویسی متجلی بوده است، در آثار خوشنویسان بدرخشد و ماندگار باشد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی معاونت هنری، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی در مجمع استادان شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران حاضر شد و طی سخنانی کوتاه بیان کرد: من هنرجوی سال ۶۷ انجمن خوشنویسان هستم و از همان زمان رقص قلم روی صفحه برایم اعجاب انگیز بوده است. وقتی دست استادی را می‌دیدم که می‌نوشت، آرزویم این بود که این موهبت الهی و این دست یدالهی را خداوند به ما نیز عنایت کند.

وی گفت: رهبر معظم تحول اساسی بیش از پنج بار در حکم آقای جبلی رییس سازمان صداوسیما به واژه هویت ملی اشاره کردند. علاوه بر این در طول این سال‌ها نیز ایشان مداوم درباره مولفه‌های هویت ملی در صحبت‌ها و سخنرانی‌هایشان تاکید داشتند. علاوه بر این تقریباً همه بزرگان عرصه میراث، آثار خلاقانه، محققان، جامعه‌شناسان و پدیدارشناسان معتقد هستند که خط و نوشتار از هویت‌های اصلی یک ملت است و هویت ایرانی را بدون خط و خوشنویسی نمی‌توان تصور کرد. منبع فیضی که منبع الهام بسیاری از معماران، نگارگران، خطاطان بوده و محل ارتزاق هنرهای دیگر نیز بوده است. انجمن خوشنویسان به اعتبار این تولیدی مهم فرهنگی است که اهمیت دارد. ضمن اینکه از سابقه و دیرینه‌ای طولانی برخوردار است و وسعت و عمق بالایی در بین جماعت فرهیخته دارد.

سالاری همچنین درباره جایگاه عرصه خوشنویسی اظهار کرد: شاعران اگر گفتار را نگارگری می‌کنند، خوشنویسان نگارگر نوشتار هستند؛ از این جهت خوشنویسان شاعران عرصه خط نیز هستند.

معاون هنری وزیر میراث در پایان گفت: امیدوارم همه شما بزرگواران در آسمان آثار خلاقانه این مملکت مانا، درخشان و پایدار باشید و مهم‌ترین مولفه هویتی ما یعنی وحدانیت و عقاید معنوی که در خوشنویسی همیشه متجلی بوده همچنان در آثار شما بدرخشد و ماندگار باشد.

در این جلسه اساتید مطرح و پیشکسوت خوشنویسی مانند غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، امیراحمد فلسفی، علی شیرازی و… حضور داشتند.


نتیجه‌ای که از این متن می‌توان گرفت، شامل موارد زیر است:

– آثار خلاقانه خوشنویسی اهمیت بالایی دارد و بخشی از هویت ایرانی است.
– خوشنویسان به عنوان نگارگران نوشتار به حساب می‌آیند و از جایگاه شاعران نیز برخوردارند.
– خوشنویسی دارای سابقه و دیرینه‌ای است و جایگاهی معتبر در جمع فرهیختگان دارد.
– باید امیدوار بود که آثار خوشنویسان همچنان به مفهوم وحدت و عقاید معنوی ایرانی پایدار و براق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *