برگزاری نشست علمی درباره راهکارهای ساخت و ساز با کیفیت در تولیدی خودروسازی

نشست علمی راهکارهای تولید باکیفیت در صنعت خودروسازی برگزار شد


در یک نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با حضور مهندس مرتضی خالصی؛ رئیس امور تولیدی، استخراج معدنی و مخابرات سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور، دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده فناوری طراحی وسایل نقلیه موسسه آموزش عالی علم و تولیدی ایران و مهندس جلال رشیدی کوچی، نماینده پارلمان، موانع و راهکارهای عملیاتی ساخت و ساز باکیفیت در تولیدی خودروسازی مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی از جمله کیفیت تولیدی خودروسازی، محدودیت‌های بین‌المللی، مسائل مالیاتی و رقابت در بازار بررسی شد و نماینده پارلمان بحثی مبنی بر رقابت منطقی و افزایش بازرگانی بین‌الملل به داخل کشور مطرح کرد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، یک‌صد و پنجاهمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، با عنوان “موانع و راهکارهای عملیاتی ساخت و ساز باکیفیت در تولیدی خودروسازی” با حضــور مهندس مرتضی خالصی؛ رئیس امور تولیدی، استخراج معدنی و مخابرات سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور به عنوان مدیر علمی، دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده فناوری طراحی وسایل نقلیه موسسه آموزش عالی علم و تولیدی ایران و مهندس جلال رشیدی کوچی، نماینده پارلمان به‌عنوان سخنران برگزار شد.

در ابتدای نشست مهندس مرتضی خالصی؛ رئیس امور تولیدی، استخراج معدنی و مخابرات سازمان برنامه‌وبودجه کشور به‌عنوان مدیر علمی نشست، ضمن اشاره به کیفیت تولیدی خودروسازی به‌عنوان چالش در حکومت و بخصوص در بخش تولیدی که باعث بروز نارضایتی‌هایی از جانب مردم شده است، گفت: تولیدی خودروسازی از ابتدای تحول اساسی فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. بعد از سال ۱۳۶۰ در سال ۱۳۷۷ اولین مقررات وسایل نقلیه کشور به تصویب پارلمان رسید، که یک نقطه عطفی در تولیدی ایجاد کرد ولی به دلیل فضایی که در این تولیدی در آن زمان ایجاد شده بود و اختیار تنظیم بازار در یک سازمان با ارکان مختلف شکل میگرفت، تولیدی وسایل نقلیه به سمت خودروسازی باکیفیت حرکت نکرد. تا اینکه در سال ۱۳۷۸ بر اساس مصوبه شورای دانش مالی کلیه اختیارات به عهده وزیر تولیدی و استخراج معدنی آن زمان قرار داده شد تا به صورت مستمر با یک ساختار نظارتی، هم کنترل قیمت و هم کنترل ساخت و ساز را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: از آن زمان به بعد جهش ساخت و ساز آغاز شد که موجبات بهبود وضعیت خودروسازی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و توسعهای و قطعهسازی را مهیا کرد. پس از آن در سال ۱۳۹۰ آغاز محدودیت‌های بین‌المللی های همه جانبه علیه ایران، موجب افت سنگینی در تولیدی خودروسازی شد و پس از آن در سال ۱۳۹۷ مستقیما تولیدی خودروسازی مورد هدف محدودیت‌های بین‌المللی ها قرار گرفت. تولیدی خودروسازی، قطعه سازی و مشارکتهای خارجی در این تولیدی با سایر کشورها کاملا قطع شد و که همین موضوع منجر به رکود سنگین در تولیدی خودروسازی شد.

مهندس مرتضی خالصی در ادامه افزود: انتظار من در این جلسه این است که ضمن بررسی وضع موجود در تولیدی خودروسازی به بررسی وضع مطلوب نیز پرداخته شود و برنامه‌های راهبردی و روابط حکومتی‌های کلی برای پیشرفت تولیدی وسایل نقلیه ارائه شود.

در ادامه نشست دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده فناوری طراحی وسایل نقلیه موسسه آموزش عالی علم و تولیدی ایران ضمن بیان تاریخچهای از تولیدی خودروسازی در کشور گفت: ما هیچ تعریف و استراتژی مشخصی در تولیدی وسایل نقلیه نداریم و هنوز هم مردم با قرعه‌کشی و قیمت چندبرابر وسایل نقلیه تهیه می‌کنند و در این قضیه عواملی چون نبود ثبات مدیریتی، نبود استراتژی مدون، تحمیل قوانین اجباری، دخالت ۳۷ مرکز در تولیدی وسایل نقلیه و…. مؤثر هستند.

رئیس پژوهشکده و دانشکده فناوری طراحی وسایل نقلیه موسسه آموزش عالی علم و تولیدی ایران افزود: از همان سال های اولیه برخی از افراد به دنبال ایجاد رانت و مافیا در تولیدی وسایل نقلیه بودند، که در صدد تبدیل تولیدی خودروسازی از یک بنگاه صنعتی به یک بنگاه مالی بودند و به جای ارائه طرح های توسعه محصول برای تولیدی خودروسازی به دنبال خرید و سرمایه گذاری در بخش هایی بودند که هیچ ارتباطی به تولیدی وسایل نقلیه نداشت. بنابراین مافیای وسایل نقلیه بحث کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

دکتر شجاعی فرد در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که ما زیرساخت لازم برای واردکردن و ساخت و ساز خودروهای برقی در کشور را نداریم و باید طوری در این زمینه حرکت کنیم که ابتدا خودروهای برقی جایگزین خودروهای قدیمی و فرسوده شود، در وهله دوم قیمت وسایل نقلیه برای مردم به‌صرفه و قابل‌خرید شود و همچنین زیرساخت‌های لازم برای ورود این‌گونه خودروها به کشور مهیا گردد.

در ادامه این نشست جلال رشیدی کوچی، نماینده پارلمان، سخنرانی خود را با این سؤال آغاز کرد که خروجی تولیدی وسایل نقلیه برای مردم پس از ۵۰ سال چه چیزی میتواند باشد؟ باید به این موضوع از دو بعد نگاه کرد که یک خروجی آن همین آلاینده‌ها هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشورمان است که بین ۶۰ الی ۷۰ درصد از عامل این آلاینده‌ها به دلیل تردد خودروهای عمومی و خصوصی است که در درون شهرها تردد می کنند و این درحالی است که هر سال در سطح کشور چیزی بین ۷ الی ۸ میلیارد دلار برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی هزینه می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مساله بعدی این است که ما برای ساخت و ساز و تامین برق کشور مجبور هستیم که مازوت بسوزانیم تا برق کشور را تامین کنیم، این در حالی است که برای خودروهای برقی که وارد کشور می کنیم نیز باید برق ساخت و ساز کنیم و در این صورت نیز چاره ای بجز استفاده از مازوت برای تامین برق نداریم و همین موضوع نیز باعث مشکلات زیست‌محیطی می شود. اینها تناقضاتی است که در حوزه اجرا به وجود می آید و دلیل این که تولیدی وسایل نقلیه به این روز افتاده این است که در تولیدی وسایل نقلیه انحصار ایجاد شد و رقابت پذیر نبود و دخالت های حکومت در آن زیاد بود و بازاری را برای برخی از افراد ایجاد کرد که دارای سود و منفعت برای آن افراد بود.

رشیدی کوچی ادامه داد: برخی بر این عقیده هستند که بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه باعث ایجاد آسیب به تولیدی خودروسازی می‌شود؛ اما حقیقت ماجرا این نیست و تجربه نشان داده است که در طول سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ چیزی بین ۱۶۰ هزار الی ۱۷۰ هزار وسایل نقلیه به داخل کشور وارد شد که منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای وسایل نقلیه در داخل کشور شد.

این نماینده پارلمان خاطرنشان کرد: ما باید مازاد تقاضای وسایل نقلیه در کشور را با افزایش بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه تأمین کنیم؛ اما مسئله‌ای که در مورد بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه مطرح می‌شود وجوه دولتی‌ها و سودهای بالایی است که از جانب حکومت بر روی قیمت خودروهای وارداتی افزوده می‌شود و باعث می‌گردد که یک وسایل نقلیه با قیمت ۱۵ هزار دلار، با قیمت ۴۰ هزار دلار به مردم فروخته شود. نکته دوم این است که ما زیرساخت بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه به داخل کشور را نداریم یعنی کشتی و کامیون حمل وسایل نقلیه برای پخش کردن وسایل نقلیه های وارداتی به سطح کشور را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم که تولیدکنندگان باهم در ساخت و ساز وسایل نقلیه رقابت داشته باشند؛ یعنی یک بازار رقابتی آزاد بین خودروسازان داخلی ایجاد شود و همچنین مالیاتی که برای بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه به داخل کشور دریافت می‌شود نهایتاً ۳۰ درصد باشد تا امکان رقابت خودروهای داخلی با خودروهای خارجی نیز وجود داشته باشد. با ایجاد رقابت درست و منطقی است که تولیدی خودروسازی به شکوفایی و پیشرفت خواهد رسید.

در انتهای نشست سایر کارشناسان و صاحب‌نظران حاضر در نشست به بیان نقطه‌نظرات و سؤالات خود پرداختند.


نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهشات توسعه و آینده‌نگری با مشارکت مرتضی خالصی، محمدحسن شجاعی فرد و جلال رشیدی کوچی برگزار شد. ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای وسایل نقلیه با افزایش بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه تأمین شد و رقابت درست و منطقی باعث پیشرفت تولیدی خودروسازی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *