برخورد با کمبود منابع آبی در تابستان آینده

مواجهه با کم آبی در تابستان سال آتی


سحر تاج‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان پیش‌بینی آب و هوا کشور، درباره مشکلات زیست‌محیطی و تدابیری که برای مقابله با آن انجام شده، صحبت کرد. طبق دستورالعمل مقررات هوای پاک، سازمان پیش‌بینی آب و هوا موظف است شرایط پایدار مشکلات زیست‌محیطی را به سازمان سلامت اعلام کند و تصمیمات مربوط به تعطیلی‌ها و … توسط همین وزارتخانه اتخاذ شود. تاج‌بخش اشاره کرده است که برای دستیابی به داده‌های دقیقتر درباره مشکلات زیست‌محیطی، باید اطلاعات مربوط به سیاهه انتشار آلاینده‌ها در شهرهای پرجمعیت، از سازمان حفاظت اکوسیستم جمع‌آوری شود. همچنین، سازمان پیش‌بینی آب و هوا با کمک پژوهشگاه پیش‌بینی آب و هوا و علوم جو کشور، مدلی راه‌اندازی کرده است که می‌تواند میزان غلظت آلاینده‌های جوی را پیش‌بینی کند. این سامانه در فاز اول، غلظت آلاینده‌های مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌های آلی فرار، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق را پیش‌بینی می‌کند. به‌طور کلی، الگوهای جوی نشان می‌دهد که شرایط مشکلات زیست‌محیطی تا اوایل دی ماه ادامه خواهد داشته و در صورت رد این بازه، شرایط جوی تغییر جدی خواهند کرد. همچنین، بارش‌ها در ماه‌های آبان و آذر کمتر از نرمال بوده و دمای هوا نیز افزایش یافته است که این موضوع باعث کاهش منابع آبی در بسیاری از شهرها خواهد شد و در صورت استمرار این وضعیت در تابستان سال آینده، مشکل جدی منابع آبی خواهد بود.

به گزارش دیجیاتور، سحر تاج‌بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان پیش‌بینی آب و هوا کشور درباره مساله آلاینده‌ها‌هوا، گفت: طبق دستورالعمل مقررات هوای پاک، تکالیفی در خصوص آلاینده‌ها‌هوا بر عهده سازمان پیش‌بینی آب و هوا قرار دارد از جمله اینکه سازمان پیش‌بینی آب و هوا ۹۶ ساعت معادل ۴ روز قبل، باید شرایط پایدار را در شهرهایی که دچار آلاینده‌ها‌هوا هستند، به سازمان سلامت اعلام کند و سازمان سلامت نیز کمیته اضطرار را تشکیل دهد و تصمیمات مرتبط با تعطیلی‌ها و … در این کمیته اتخاذ شود.

رییس سازمان پیش‌بینی آب و هوا گفت: در این راستا فعالیت‌هایی در سازمان پیش‌بینی آب و هوا انجام شده از جمله اینکه با کمک پژوهشگاه پیش‌بینی آب و هوا و علوم جو کشور، مدلی راه اندازی شده که میزان غلظت آلاینده‌های جوی را نشان‌می‌دهد و به‌عنوان سامانه پیش‌بینی و هشدار آلاینده‌ها برای ۱۰ کلان‌شهر نام گذاری شده‌است.

تاج‌بخش تأکید کرد: برای دریافت داده‌های دقیق‌تر از این مدل پیش‌بینی آب و هوا، باید اطلاعات مربوط به سیاهه انتشار که مرتبط با منابع آلاینده در شهرهای با تراکم بالای جمعیتی مثل تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، کرج، اهواز، اراک، شیراز، قم و کرمانشاه است، از سازمان حفاظت اکوسیستم اخذ شود. این اطلاعات باید به‌روز باشد در حالی که اطلاعات کنونی ما مربوط به سال ۹۶ است و قطعاً در این چند سال منابع متحرک و ثابت آلاینده‌ها‌هوا تغییر یافته‌اند.

رییس سازمان پیش‌بینی آب و هوا با اشاره به اینکه این سامانه کاملاً بومی و تحت وب در مرکز پیش‌بینی سازمان پیش‌بینی آب و هوا فعال است، گفت: این سامانه در فاز اول، غلظت آلاینده‌های مونوکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌های آلی فرار (VOCs)، اکسیدهای گوگرد (SOx) و ذرات معلق (PM) را پیش‌بینی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تداوم شرایط آلاینده‌ها‌ها با بیان اینکه الگوهای جوی شرایط پایدار را تا اوایل دی ماه نشان می‌دهند، افزود: به‌طور معمول در این بازه‌های زمانی مشکلات آلاینده‌ها‌هوا در شهرهایی مثل تهران وجود دارد و امسال هم این وضعیت برقرار است. شرایط آلاینده‌های گازی جو در کلان‌شهرها در همین بازه رخ داده و همچنان ادامه خواهد یافت اما اگر این بازه رد شود و این شرایط جوی از کشور عبور کند، الگوهای جوی تغییر جدی پیدا می‌کند که ممکن است با بارش همراه باشد یا نباشد.

بارندگی کمتر از نرمال و افزایش دما در ماه‌های آبان و آذر

رییس سازمان پیش‌بینی آب و هوا درباره بارش‌ها نیز توضیح داد: در مهرماه بارندگی بیشتر از نرمال بود اما در ماه‌های آبان و آذر بارش‌ها کمتر از نرمال بود.

وی افزود: همچنین دمای هوا هم خیلی افزایش یافت که این موضوع تبخیر و تعرق ذخیره آبی را هم افزایش می‌دهد، بنابراین شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود. اگر همچنان این وضعیت ادامه یابد و در زمستان هم ذخایر برف کافی نداشته باشیم قطعاً در تابستان سال آینده با مشکل جدی منابع آبی مواجه خواهیم شد.


نتیجه گیری از متن فوق این است که بر اساس مقررات هوای پاک، سازمان پیش‌بینی آب و هوا موظف است تا قبل از بروز مشکلات زیست‌محیطی، شرایط پایدار را به سازمان سلامت اعلام کند و مسئولیت اتخاذ تصمیمات مرتبط با تعطیلی‌ها و موارد دیگر در این زمینه را به سازمان سلامت واگذار کند. در این راستا، سازمان پیش‌بینی آب و هوا با کمک پژوهشگاه پیش‌بینی آب و هوا و علوم جو کشور، سامانه‌ای راه اندازی کرده است که بتواند غلظت آلاینده‌های جوی را پیش‌بینی کند و هشدار آلاینده‌ها را برای ۱۰ کلان‌شهر صادر کند. برای استفاده دقیق‌تر از این مدل پیش‌بینی آب و هوا، اطلاعات مربوط به منابع آلاینده در شهرهایی با تراکم بالا مانند تهران، تبریز، اصفهان و … باید از سازمان حفاظت اکوسیستم اخذ شود. همچنین، شرایط آلاینده‌های گازی جو در کلان‌شهرها در طول مدت زمان مشخصی ادامه دارد و با گذشت این بازه ممکن است شرایط جوی تغییر کند. همچنین، در ماه‌های آبان و آذر بارش‌ها کمتر از نرمال بوده و دمای هوا نیز افزایش یافته است که می‌تواند به کاهش منابع آبی برخی شهرها منجر شود و در صورت عدم کفایت ذخایر برف در زمستان، مشکل جدی در تامین منابع آبی به شهرها در تابستان بوجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *