ساختگاهی که در طول دو سال به وجود آمد/ در حال حاضر صحنه نمایش کردن آسان نیست.

معبدی که طی ۲ سال شکل گرفت/ این روزها تئاتر کارکردن ساده نیست

0 نظر


آرش فلاحت‌پیشه، بازیگر شناخته‌شده صحنه نمایش، در طول دو سال گذشته نمایش “معبد اقیانوس” را ساخت و ساز و کارگردانی کرده است. این نمایش، داستانی پلیسی-معمایی است که یک گروه امنیتی به دنبال پیدا کردن قاتلی است که یک دیرینه‌شناس است. آرش فلاحت‌پیشه، با توجه به نفوذ مافیای خصوصی در صحنه نمایش، تصمیم گرفت تا کلاس‌های بازیگری را برگزار کند و آموزش‌های لازم را به علاقه‌مندان به بازیگری بدهد. در این کلاس‌ها، شرکت‌کنندگان باید ۴ ترم آموزشی را طی کنند تا در نهایت بتوانند در نمایش “معبد اقیانوس” حضور پیدا کنند. این نمایش پس از ۲ سال کارگاهی شکل گرفته و در تالار مولوی اجرا می‌شود. هزینه‌های ساخت و ساز این اثر نمایشی توسط اعتبارات شخصی و قرض‌های دریافتی از دوستان و آشنایان تامین شده است. آرش فلاحت‌پیشه امیدوار است که اگر استقبالی از نمایش شود، در سال آینده نیز تجدید اجرا شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، آرش فلاحت‌پیشه از بازیگر شناخته‌شده صحنه نمایش است که طی ۲ سال اخیر و بر اساس آموزش به جوانان علاقه‌مند به بازیگری، آثاری را ساخت و ساز و کارگردانی کرده است. وی که در دوران کرونا نمایش «پنهان‌خانه پنج‌در» را با حضور هنرجویان تئاتری در مرکز صحنه نمایش مولوی روی صحنه برده بود، در جدیدترین تجربه خود در این زمینه، نمایش «معبد اقیانوس» را از دوشنبه ۴ دی در سالن اصلی مرکز صحنه نمایش مولوی روی صحنه می‌برد.

فلاحت‌پیشه درباره روند ساخت و ساز نمایش «معبد اقیانوس» به خبرنگار دیجیاتور گفت: این دومین پروژه عملی یا ساخت و ساز صحنه نمایش کلاس‌های بازیگری «تمرکز تا باور» است که کار اول در دوران کرونا، نمایش «پنهان خانه پنج در» بود که در تالار مولوی اجرا شد. بچه‌های شرکت‌کننده در کلاس‌های بازیگری «تمرکز تا باور» باید ۴ ترم کلاس را به پایان رسانده باشند تا بتوانند در کار تولیدی نهایی حضور پیدا کنند. از بین شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها ۸ نفر انتخاب شدند و محمد میرعلی‌اکبری طی ۲ ماه زیستی که با این بچه‌ها داشت، متن تئاتر «معبد اقیانوس» را نوشت. این نمایش طی ۲ سال به صورت کارگاهی شکل گرفت و بارها و بارها بازنویسی شد.

وی ادامه داد: قرار بود نمایش «معبد اقیانوس» خرداد سال جاری در تالار مولوی اجرا شود ولی به دلایل اتفاقاتی که در شورای انتخاب متن رخ داد این نوبت اجرایی به عقب افتاد و باز هم در این مدت متن تئاتر بازنویسی شد.

فلاحت‌پیشه درباره موضوع نمایش «معبد اقیانوس» توضیح داد: این نمایش داستانی پلیسی- معمایی دارد؛ گروهی امنیتی در سال ۵۶ به دنبال یک قتل و قاتل که یک دیرینه‌شناس است راهی بیابان «ریگ جن» می‌شوند.

این بازیگر صحنه نمایش درباره چرایی برپایی کلاس‌های آموزش بازیگری، یادآور شد: من بازیگر صحنه نمایش هستم و به این فکر نمی‌کردم که بخواهم آموزش دهم چون می‌دانستم در روند بازیگری من مزاحمت ایجاد می‌کند. حدود ۱۰ سال پیش جسته و گریخته ورک‌شاپ‌هایی برگزار می‌کردم ولی از زمانی که بحث صحنه نمایش خصوصی و مافیای خصوصی صحنه نمایش شکل گرفت، فکر کردم نباید فقط حرف بزنم بلکه باید تاثیرگذار باشم. تصمیم گرفتم فارغ از بحث‌ها و جدل‌های موجود در صحنه نمایش، گروهی از علاقه‌مندان به بازیگری را جمع کنم و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهم.

وی متذکر شد: متاسفانه مثل قارچ استاد و آموزشگاه ثبت می‌شود و کارگاه‌های «ایده تا اجرا» برپا می‌شوند که در آن‌ها حدود ۵۰ جوان را جمع می‌کنند و از آن‌ها پول می‌گیرند و یک کار اجرا می‌کنند و تمام.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در کلاس‌های من هر هنرجو باید ۴ ترم آموزشی را طی کند تا بتواند به اجرا برسد. احساس کردم این روند آموزشی می‌تواند، باعث شود تا هم من مدام به‌روز باشم و هم تاثیری بگذارم.

کارگردان نمایش «معبد اقیانوس» درباره وضعیت تامین هزینه‌های ساخت و ساز این اثر نمایشی با توجه به روند ساخت و ساز ۲ ساله آن، تاکید کرد: اول فکر نمی کردیم روند ساخت و ساز این اثر ۲ سال طول بکشد. در ابتدا صندوقی داشتیم تا همه مبلغی در آن بگذارند و هزینه پلاتوها را تامین کنیم. از جایی کار ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد و از آن‌جا بود که مشکلات خود را نشان داد. معتقدم وقتی کار درست را انجام دهید همه چیز درست می‌شود. ما از طریق قرض‌گرفتن از دوستان و آشنایان هزینه‌ها را تامین کردیم. دوستانی هم که برای همراهی و کمک به ما آمدند از گرفتن دستمزدهای خاص چشم‌پوشی کردند.

وی تصریح کرد: واقعا صحنه نمایش کارکردن در این روزها کار ساده‌ای نیست. شاهد هستیم که برخی نمایش‌ها برای درآمدزایی و فروش، نویسنده وبلاگ می‌آورند و دستمزدهای آنچنانی پرداخت می‌کنند.

فلاحت‌پیشه درباره ویژگی‌های مدنظر در شیوه اجرا و طراحی‌های صحنه، لباس و نور «معبد اقیانوس»، توضیح داد: این کار بر عکس کار قبلی، فضایی رئالیستی دارد. تلاش شده بر اساس ساحت خود اثر از امکاناتی که داریم، استفاده کنیم. در طراحی صحنه به دلیل دراماتورژی و همچنین هزینه‌های بالا، از خود فضای تالار مولوی استفاده کردیم. طراحی لباس و نورپردازی نمایش نیز بر اساس ساحت نمایش شکل گرفت و چیز پیچیده‌ای نیست.

وی درباره بازه زمانی مدنظر برای اجرای این اثر نمایشی، اظهار کرد: نهایتا تا آخر دی اجرا داریم و اگر کار استقبال شود باید به تجدید اجرا در سال آینده فکر کنیم. البته نه در سالن‌های خصوصی زیرا تمایلی به اجرا در سالن‌های خصوصی ندارم.

کارگردان «معبد اقیانوس» تاکید کرد: کارهایی نظیر «معبد اقیانوس» که جنس هنرجویی دارند نیاز بیشتری به توجه مخاطب دارند تا دیده شوند.

بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از شراره آشوری، سجاد احمدلو، محمود باقری، یوسف جیحونی‌نیا، علیرضا رشیدی، احد شاملو، رضا فرجی، یگانه ماموریان، سیدجواد حسینی.

«معبد اقیانوس» ساعت ۲۰:۳۰ و با مدت زمان ۹۰ دقیقه در تالار مولوی اجرا می‌شود.


آرش فلاحت‌پیشه، بازیگر صحنه نمایش، در طی ۲ سال اخیر تئاتری تحت عنوان «تمرکز تا باور» راه‌اندازی کرده است. در این صحنه نمایش، طی دوران کرونا نمایش «پنهان‌خانه پنج‌در» را اجرا کرده و در حال حاضر بازیگرانی در نمایش «معبد اقیانوس» شرکت خواهند کرد. نمایش «معبد اقیانوس» دارای داستانی پلیسی-معمایی است که یک گروه امنیتی در سال ۵۶ به دنبال یافتن یک قاتل در بیابان «ریگ جن» می‌گردند. فلاحت‌پیشه به همراه ۸ نفر از هنرجویان کلاس بازیگری خود، در طی ۲ سال بر روی این نمایش کار کرده‌اند. این نمایش اصلی در سالن صحنه نمایش مولوی روی صحنه خواهد شد. هزینه ساخت و ساز اثر نمایشی «معبد اقیانوس» به کمک قرض‌هایی از دوستان و آشنایان تامین شده است. اجرای این نمایش تا آخر دی در تالار مولوی ادامه خواهد داشت و از تجدید اجرا در سال آینده نیز چشم‌پوشی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *