دعوت مخاطبان به چالش “اعتراف‌ها و دروغ‌ها”؛ فرصتی برای قضاوت

مخاطبان به چالش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» دعوت شدند/ فرصتی برای قضاوت

0 نظر


نمایش “اعتراف‌ها و دروغ‌ها” کارگردانی پیمان محسنی، بازیگری دنیا مستعلمی، شهروز آقایی‌پور، سحر آقاسی و سپهر زمانی و مجری طرح شهاب شریفی است. در این نمایش شخصیت‌های مرتکب بزه مقابل تماشاگران اعتراف می‌کنند و به مخاطبان این امکان را می‌دهند تا رای خود را درباره این شخصیت‌ها صادر کنند. این نمایش به مخاطبان امکان قضاوت و بازسازی صحنه‌های قتل می‌دهد و پیام زندگی در مواقع عصبانیت را منتقل می‌کند.

پیمان محسنی کارگردان نمایش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است در این باره به خبرنگار دیجیاتور گفت: بعد از ۱۲ سال کار در عرصه بازیگری صحنه نمایش، اثر سینمایی کوتاه و سینمای بلند از اینکه به کارگردانی اثری رسیدم که دغدغه‌مند است، خوشحالم و به دنبال متنی بودم که برگرفته از اتفاقات کشور باشد. در متن‌های خارجی حرف تازه‌ای نبود و در نهایت به متن مهدی میرباقری رسیدم. حدود چهار ماه روی این متن کار کردیم؛ پیش‌تر این متن را از نگاه یک بازیگر مطالعه کرده بودم اما این بار از دید یک کارگردان آن را خواندم و در نهایت تصمیم به اجرای آن گرفتم.

وی درباره شیوه اجرای این نمایش عنوان کرد: ابتدا ۴ برگه رای با نام شخصیت‌های نمایش به تماشاگران داده می‌شود. این شخصیت‌ها که مرتکب بزه شده‌اند، مقابل مخاطبان اعتراف می‌کنند و شرایط و موقعیت خود را در آن زمان شرح می‌دهند. بعد از پایان اجرا، تماشاگران رای خود را درباره بخشیدن یا نبخشیدن آن‌ها در صندوق می‌اندازند. در این اثر مخاطب فرصت قضاوت پیدا می‌کند و چالشی برای آن‌ها خواهد بود.

محسنی درباره ویژگی های متن توضیح داد: در مطالعه متن به دنبال این بودم که مخاطب امروز چه می‌خواهد و معتقد بودم باید این متن تئاتر با فرم اجرایی جدید روی صحنه برود. در نهایت به این نتیجه رسیدم مخاطب باید جای مخاطب باشد. ابتدا ایده آینه را داشتم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که باید به سمت فضایی برویم که مخاطب خود را روی صحنه ببیند و برای شخصیت‌های اثر تصمیم بگیرد.

این کارگردان و بازیگر صحنه نمایش تاکید کرد: انسان در خلوت خود بزرگ‌ترین قاضی اعمال خویش است از این رو در نمایش به دنبال چرایی این مساله در وجود مخاطبان بودم. مخاطب وقتی قرار است قاضی شود باید مانند بازسازی صحنه، در متن کار قرار گیرد و ما تلاش کردیم شاهد بازسازی صحنه‌های قتل برای امکان قضاوت بهتر باشیم.

وی گفت: بازخورد مخاطبان بسیار امیدوارکننده بود و آن ها را به فکر فرو می‌برد. این نمایش زمانی شروع می‌شود که مخاطب از سالن صحنه نمایش بیرون می‌آید و این رسالت صحنه نمایش است. این اجرا به من می‌گوید آدم‌ها در لحظه عصبانیت، تصمیمات اشتباهی می‌گیرند و با این اشتباهات، مخاطبان در رای‌گیری‌ها به چالش می‌افتند. مردم را برای حضور در این چالش به دیدن نمایش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» دعوت می‌کنم تا خود را در مرحله درست انتخاب کردن قرار دهند.

نمایش «اعتراف‌ها و دروغ‌ها» به نویسندگی مهدی میرباقری، با طراحی و کارگردانی پیمان محسنی و تهیه‌کنندگی نگین صدرزاده تا ۸ دی ۱۴۰۲ هر شب ساعت ۲۱:۱۵ به مدت ۶۵ دقیقه در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

دنیا مستعلمی، شهروز آقایی‌پور، سحر آقاسی و سپهر زمانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و شهاب شریفی مجری طرح این اثر است.

در خلاصه روایت خیالی این نمایش آمده است: «همه ما محکومیم، به مرگ یا به زندگی …»


نمایش “اعتراف‌ها و دروغ‌ها” توسط پیمان محسنی به اجرا درآمده و مخاطبان را به قضاوت قتل‌ها برای چالش ذهنی دعوت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *