توضیح فرآیند پیدایش ایده “بچه زرنگ” و پیشرفت در ساخت و ساز انیمیشن

فرایند شکل گیری ایده «بچه زرنگ» تشریح شد/ پیشرفت تولید انیمیشن


انیمیشن سینمایی “بچه زرنگ” که توسط گروه آثار خلاقانه پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت و ساز شده است، در حال حاضر در سینماها اکران می‌شود. این انیمیشن توانسته رکورد فروش ۵۰ میلیارد تومان را بزند و با استقبال خوب کودکان و خانواده‌ها مواجه شود. “بچه زرنگ” در محتوا و ساختار چند پله جلوتر از آثار قبلی گروه آثار خلاقانه پویا قرار دارد. در نشستی که با حضور تهیه کننده اثر سینمایی و یکی از کارگردان‌ها برگزار شده است، فرایند شکل گیری ایده و طرح تا نگارش فیلمنامه و ساخت و ساز این اثر بررسی شد. هنوز اختلاف سطح آثار ایرانی با آثار انیمیشنی جهانی در زمینه فیلمنامه وجود دارد، اما با پیشرفت فضای انیمیشن های ایرانی و برنامه‌ریزی منظم ساخت و ساز، این اختلافها کمتر خواهند شد. استودیوی آثار خلاقانه پویا با تیم ۲۵۰ نفره‌ای از هنرمندان توانست این انیمیشن را ساخت و ساز کند. صداپیشگی شخصیت‌ها به وسیله هومن حاجی عبداللهی و سعید شیخ زاده صورت گرفته است و تدوین، آهنگسازی، اصلاح رنگ و طراحی و ترکیب صدا توسط اعضای تیم انجام شده است.

‎به گزارش خبرنگار دیجیاتور، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» یکی از اثر سینمایی هایی است که این روزها در حال اکران است و به تازگی توانسته رکورد فروش ۵۰ میلیارد تومان را از آن خود کند. این انیمیشن که در چند وقت اخیر با اقبال خوبی از طرف کودکان و خانواده هایشان همراه شد به صورت محتوایی و ساختاری چند پله جلوتر از آثار قبلی گروه آثار خلاقانه پویا به عنوان سازندگان این انیمیشن بوده است.

‎حامد جعفری تهیه کننده اثر سینمایی «بچه زرنگ» به همراه بهنود نکویی یکی از کارگردان‌های این انیمیشن سینمایی با حضور در دیجیاتور در نشستی درباره این انیمیشن که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است گفت‌وگو کردند.

‎جعفری در این گفت‌وگو به فرایند شکل گیری ایده و طرح تا نگارش فیلمنامه و ساخت و ساز یک اثر اشاره و بیان کرد: فرایند شکل گیری ایده در آثار خلاقانه پویا در قالب یک فرایند شورایی پیش می رود و بعد از آن یک کارگاه نگارش شکل می گیرد و در رفت و برگشت‌های مکرر با شورای ایده و طرح اثر اولیه متولد می شود.

‎وی اضافه کرد: در انیمیشن اینگونه نیست که فردی بیاید و طبق سلیقه یک نفر همه امور پیش برود، بلکه این فرایند یک فرایند جمعی است که گام به گام پیش می‌رود و بعد چکش کاری و بازنویسی می‌شود تا بعد از دیالوگ نویسی به فیلمنامه تبدیل شود و «بچه زرنگ» هم به همین شکل پیش رفته است.

‎بهنود نکویی کارگردان «بچه‌زرنگ» درباره اینکه چرا هنوز هم آثار ایرانی با انیمیشن های دنیا در زمینه فیلمنامه اختلاف سطح دارند، گفت: فضای انیمیشن های ما الان نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده است. یعنی همانطور که در اکران اثر سینمایی وضعیت رفته رفته مناسب شده است در ساخت و ساز و فیلمنامه هم همین گونه است و به ویژه در مدل استودیویی مثل هنرپویا کار به صورت برنامه ریزی شده پیش می رود و قطعاً فاصله‌ها رفته رفته کمتر خواهد شد.

«بچه‌زرنگ» محصول تیمی ۲۵۰ نفره از هنرمندان است که در تیم کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی و در تیم نویسندگان علی رمضان حضور داشته اند.

همچنین هومن حاجی عبداللهی صداپیشه شخصیت «ببری» کاراکتر مکمل اثر سینمایی را بر عهده دارد و سعید شیخ زاده مدیر دوبلاژ اثر سینمایی است. جواد پزشکیان، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ژرژ پطروسی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، تورج نصر، اردشیر منظم، مهسا عرفانی، ابراهیم شفیعی، نازنین یاری، علیرضا دیباج، متانت اسماعیلی و پویا فهیمی صداپیشگی شخصیت‌های این انیمیشن را بر عهده دارند.

فرایند تدوین انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» توسط حسن ایوبی، آهنگسازی توسط امیر توسلی، اصلاح رنگ توسط سامان مجد وفایی و طراحی و ترکیب صدا توسط حسین ابوالصدق انجام شده است.

«بچه زرنگ» محصول مشترک گروه آثار خلاقانه پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

‎مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.


انیمیشن سینمایی “بچه زرنگ” به تازگی توانست رکورد فروش ۵۰ میلیارد تومانی را بشکند. این انیمیشن با اقبال خوبی از طرف کودکان و خانواده ها همراه بوده است. فرایند شکل گیری ایده این انیمیشن در آثار خلاقانه پویا به صورت یک فرایند شورایی شکل می گیرد و سپس با کارگاه نگارش به فیلمنامه ای تبدیل می شود. انیمیشن های ایرانی در زمینه فیلمنامه همچنان اختلاف سطحی با انیمیشن های جهانی دارند اما فضای انیمیشن ها در ایران در حال پیشرفت است و با روش های برنامه ریزی شده به سمت بهتر شدن پیش می رود. انیمیشن “بچه زرنگ” توسط تیمی ۲۵۰ نفره از هنرمندان ساخته شده است و هومن حاجی عبداللهی به عنوان صداپیشه شخصیت‌ها و سعید شیخ زاده به عنوان مدیر دوبلاژ اثر سینمایی در این انیمیشن حضور دارند. تدوین، آهنگسازی، اصلاح رنگ و ترکیب صدا نیز توسط تیم های متخصص انجام شده است. “بچه زرنگ” محصول مشترک گروه آثار خلاقانه پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *