عرضه رایگان شماره سوم «سرفصل» با یادی از نصرت‌الله نویدی منتشر شد.

«سرفصل» با یادی از نصرت‌الله نویدی منتشر شد/عرضه رایگان شماره سوم

0 نظر


مجله آواژ شماره 3 در مورد وضعیت آموزش صحنه نمایش در ایران در پنج دهه اخیر می‌نویسد و به بررسی آسیب‌شناسی آموزش صحنه نمایش در ایران می‌پردازد. این مجله شامل نوشته‌هایی از صاحب‌نظران معتبر در حوزه صحنه نمایش است و همچنین به بررسی اثر دنی دیدرو و متن تئاتر «وقتی ماهی‌ها سنگ می‌شوند» می‌پردازد. در این شماره همچنین به یاد نصرت‌الله نویدی پرداخته شده است و تصویرسازی‌هایی از دینا جادِری و متن تئاتر‌هایی از میثم مظفری، مهری عزیزمحمدی و محمدمهدی جاویدان در آن قرار داده شده است. این مجله در راستای حمایت از صحنه نمایش و جریان نوشتار خلاقانه نمایشی، نسخه پی دی اف شماره 3 را به صورت رایگان در سایت خود قرار داده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مشاور رسانه‌ای انتشارات آواژ، اثر ادبی آواژ ۳ در این شماره با عنوان «سرفصل» نگاهی به وضع و حال آموزش صحنه نمایش در پنج دهه اخیر ایران انداخته و مطالبی از صاحب نظران عرصه صحنه نمایش پیرامون آسیب‌شناسی آموزش صحنه نمایش در ایران معاصر را در خود جا داده است که شامل نوشته‌هایی از یدالله آقاعباسی، منصور خلج، صدرالدین زاهد، رضا فیاضی، صمد چینی‌فروشان، بهزاد خاکی‌نژاد، فرشته فرشاد، محمدرضا قلی‌پور می‌شود.

همچنین، بخشی از این مجموعه به نقد آثار نوشتار خلاقانه نمایشی اختصاص دارد که نقدی مفصل از صمد چینی‌فروشان بر اثر ادبی «گفتاری پیرامون نوشتار خلاقانه دراماتیک» اثر دنی دیدرو با ترجمه پرویز احمدی‌نژاد و مطلب «سلامی دوباره به خسرو حکیم رابط» نیز نگاهی از محمدرضا قلی پور بر متن تئاتر «وقتی ماهی‌ها سنگ می‌شوند» نوشته این هنرمند را در بر می‌گیرد.

در «سرفصل» که همزمان با ۵ دی ماه، زادروز بهرام بیضایی و سال‌مرگ اکبر رادی عرضه می‌شود، بخش یادواره نصرت‌الله نویدی با دبیری ناصح کامگاری به زندگی هنری این درام‌نویس فقید ایرانی پرداخته و مطالبی درباره وی به قلم ایرج امامی، آذر فخر، ناصر رحمانی‌نژاد و ناصح کامگاری جمع‌آوری شده است. افزون بر اینکه برای نخستین بار در شماره سوم اثر ادبی آواژ، پاره‌ای از متن تئاتر «رزق» که از آثار شاخص این متن تئاتر‌نویس محسوب می‌شود، به چاپ رسیده است.

علاوه بر این، این شماره حاوی تصویرسازی‌هایی از دینا جادِری و متن تئاتر‌هایی از میثم مظفری، مهری عزیزمحمدی و محمدمهدی جاویدان به عنوان منتخبان بخش استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی اثر ادبی آواژ است.

فرشته فرشاد دبیر بخش استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی «اثر ادبی آواژ» در این رابطه عنوان کرد: طی فراخوان استعدادهای متن تئاتر‌نویسی اثر ادبی آواژ، ۲۰۳ متن تئاتر به نشر آواژ ارسال شد. هیات انتخاب این رویداد پس از بررسی دقیق آثار، شش متن تئاتر را براساس ارزش‌های دراماتیک شایسته‌ چاپ دانستند که بدون ترتیب اولویت، سه اثر در این شماره دوم به چاپ رسیدند و سه اثر هم در این شماره‌ اثر ادبی آواژ ارایه می‌شوند. امید است این کوشش ما نتیجه‌بخش و برای این عزیزان و جریان نوشتار خلاقانه نمایشی نیک‌انجام باشد.

دبیری اثر ادبی آواژ را محمدرضا قلی‌پور، متن تئاتر‌نویس، کارگردان صحنه نمایش و مدیر انتشارات آواژ بر عهده دارد؛ در هر شماره از اثر ادبی آواژ، موضوعاتی پیرامون آثار خلاقانه، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند و صاحب‌نظران عرصه میراث و آثار خلاقانه، به بیان دیدگاه خود در قالب یادداشت و مقاله با موضوع مطرح‌شده می پردازند.

علاوه بر عرضه نسخه چاپی این اثر ادبی، در راستای حمایت از صحنه نمایش و جریان نوشتار خلاقانه نمایشی، نسخه پی دی اف این شماره از اثر ادبی آواژ هم به مانند شماره‌های پیشین آن، در سایت نشر آواژ به آدرس www.avazh.ir به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.


در این متن، اثر ادبی آواژ ۳ با عنوان «سرفصل» منتشر شده است. این اثر ادبی به بررسی وضع و حال آموزش صحنه نمایش در پنج دهه اخیر ایران می‌پردازد و نوشته‌های مختلفی از صاحب نظران عرصه صحنه نمایش در ایران را در خود جای داده است. همچنین، بخشی از اثر ادبی به نقد آثار نوشتار خلاقانه نمایشی می‌پردازد و همچنین تصویرسازی‌ها و متن تئاتر‌هایی از برخی از نویسندگان در اثر ادبی قرار دارد. این اثر ادبی شامل یک بخش یادواره نیز است که به زندگی هنری درام‌نویس نصرت‌الله نویدی می‌پردازد. نسخه چاپی و پی دی اف این اثر ادبی در سایت نشر آواژ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *