ساخت دستگاه تشخیص مواد مخدر با استفاده از تکنولوژی فضایی

ساخت دستگاه آشکارساز مواد مخدر با تکنولوژی فضایی


احمد سلیمانی، نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران، در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، رویکرد توسعه سرریز فناوری های فضایی در صنایع مختلف از جمله تولیدی برق، امنیتی و دفاعی را برشمرد. او تلاش پژوهشگاه را برای برطرف کردن نیازمندی‌های فناورانه سایر صنایع از طریق تحقیق و توسعه درباره سیستم های فضایی و سامانه های فضایی توضیح داد. سلیمانی از محصولات حاصل از سرریز تولیدی فضایی که در تولیدی برق، وسایل نقلیه، حوزه امنیتی و دفاعی اشاعه داده شده است، نیز صحبت کرد. او همچنین از ساخت دستگاه آشکارساز مواد مخدر و منفجره با تکنولوژی فضایی و ساخت و ساز “سل باتری لیتیوم ین” در حوزه خودروهای برقی به عنوان دو محصول برجسته شرکت پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد.

احمد سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور یکی از رویکردهای پژوهشگاه فضایی ایران را توسعه سرریز فناوری های فضایی در صنایع مختلف از جمله تولیدی برق، امنیتی، دفاعی و … برشمرد و گفت: در این رویکرد تلاش می کنیم از طریق فرایند تحقیق و توسعه ای که در خصوص احصا سیستم های فضایی و سامانه های فضایی در دستور کار داریم، نیارمندی‌های فناورانه سایر صنایع را برطرف کرده و پوشش دهیم، از جمله اینکه طی یکسال اخیر توانستیم برخی محصولات حاصل از سرریز تولیدی فضایی را در تولیدی برق، وسایل نقلیه، حوزه های امنیتی و دفاعی اشاعه دهیم.

ساخت دستگاه آشکارساز مواد مخدر و منفجره با تکنولوژی فضایی

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد: به طور مثال در یک سال اخیر «دستگاه آشکارساز ایستگاهی دو منظوره مواد مخدر و مواد منفجره» که از دل تولیدی فضایی در صنایع حوزه امنیتی و دفاعی سرریز شده را ساخت و ساز کنیم و در حال حاضر ساخت و ساز کننده انحصاری آن در کشور پژوهشگاه فضایی ایران است. خط ساخت و ساز تجاری این دستگاه از سال گذشته به صورت فعال راه اندازی شده و سالیانه بالغ بر ۸۰ دستگاه در اختیار سازمان ها و نهادهای دفاعی کشور قرار می دهیم.

از آنالیز ۵ ثانیه برای کشف مواد تا حساسیت در حدنانوگرم

وی در ادامه قابلیت ترانزیت آسان، آنالیز میدانی مواد منفجره peten، rdx، tnt و dnt و …، آنالیز میدانی مواد مخدر مثل؛ شیشه، قرص ایکس، کوکایین، ترامادول، تریاک و هرویین، امکان اضافه کردن مواد جدید به کتابخانه نرم افزار، امکان ذخیره سازی اطلاعات و قابلیت ارسال نتایج را از ویژگی‌ها و مشخصات عملیاتی این دستگاه آشکارساز برشمرد.

سلیمانی کاربردپذیری فناوری این محصول را حساسیت در حدنانوگرم، زمان آنالیز ۵ ثانیه ای و اعلام هشدار صوتی و تصویری عنوان کرد و گفت: از مزایای رقابتی این محصول می توان به طراحی و ساخت متناسب با نیاز کاربر، آمادگی سریع دستگاه پس از انجام هر آنالیز، ارائه پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش، قیمت کمتر نسبت به نمونه های خارجی و امکان فروش خارجی به کشورهای همسایه اشاره کرد.

بومی سازی و رفع یکی از نیازمندی‌های حوزه خودروهای برقی

وی از ساخت یک محصول فناورانه دیگر با تکنولوژی فضایی دیگر در حوزه تولیدی وسایل نقلیه خبر داد و گفت: سیاستگذاری کشور به این سمت رفته که در سال ۱۴۰۳ خودروسازان داخلی باید بتوانند در کنار خودروهای احتراقی خود، خودروهای برقی را توسعه و در خط ساخت و ساز خود قرار دهند. یکی از نیازمندی های حوزه خودروهای برقی، بسته های «باتری های لیتیوم ین» است که فناوری آن در داخل کشور وجود نداشت و ما در کنار فرایند تحقیق و توسعه در تولیدی فضایی، توانستیم برای اولین بار در کشور «سل باتری لیتیوم ین» مورد نیاز تولیدی وسایل نقلیه را ساخت و ساز کنیم.

ساخت انحصاری «سل باتری لیتیوم ین» توسط پژوهشگاه فضایی ایران

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با اعلام اینکه پژوهشگاه فضایی ایران در حال حاضر ساخت و ساز کننده انحصاری «سل باتری لیتیوم ین» برای خودروهای برقی در کشور است، تصریح کرد: در تفاهمی که با گروه مپنا (یکی از مجموعه‌های صنعتی بزرگ کشور) خواهیم داشت قرار است، پژوهشگاه فضایی به عنوان واحد تحقیق و توسعه گروه مپنا و توسعه دهنده خطوط ساخت و ساز مپنا خواهد بود تا مپنا بتواند خیلی سریع تر در بحث بومی سازی خودروهای برقی و اشاعه آن در سطح کشور ورود و آن را عملیاتی کند.


تلاش پژوهشگاه فضایی ایران برای توسعه سرریز فناوری های فضایی و کشف نیازمندی‌های صنایع مختلف بدون استفاده از کلمات اضافه نتیجه‌ای که از این متن به دست می‌آید، شامل ساخت و ساز و اشاعه دستگاه آشکارسازی مواد مخدر و منفجره با تکنولوژی فضایی، امکانات و قابلیت‌های این دستگاه شامل آنالیز ۵ ثانیه‌ای، حساسیت در حد نانوگرم، اعلام هشدار صوتی و تصویری، اضافه کردن مواد جدید به کتابخانه برنامه کاربردی و ذخیره سازی اطلاعات، بومی‌سازی و ساخت و ساز باتری‌های لیتیوم یون برای خودروهای برقی در کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *