رویکردهای مالی در کمیسیون مشترک شانزدهم ایران و تاجیکستان

رویکردهای اقتصادی در شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان


شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان با هدف گسترش مبادلات مالی بین دو کشور در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز شده است. در این کمیسیون مشترک، بحث تبادل هیئت‌های تجاری، استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران در حوزه آهن، مسائل پروازی و تسهیل ترانزیت بزرگراه‌ای، احداث مجتمع بین‌المللی رودکی و همچنین تشکیل ۵ کمیته اصلی برای گفتگوهای دیپلماتیک در بخش‌های مختلف به منظور توسعه صنایع و بازرگانی بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در حاشیه این کمیسیون مشترک، نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» برگزار شده است که فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات، مخابرات تجاری جدید و آشنایی با دستاوردهای شرکت‌های ایرانی به منظور توسعه فروش خارجی و تبادل تجارب با تاجیکستان است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت نیرو، شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان، فعالیت خود را از روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف گسترش حجم مبادلات مالی بین دو کشور به ریاست علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز کرده است.

ارگی، نماینده سازمان توسعه بازرگانی نیز در این زمینه گفت: بحث تبادل هیئت‌های تجاری بین دو کشور مطرح شده است که می‌تواند در توسعه بازرگانی مؤثر باشد.

حسینی نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز که در این اجلاس حضور دارد، بیان کرد: در زمینه آهن، استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران برای طرف تاجیکی، مسائل پروازی و تسهیل ترانزیت بزرگراه‌ای در حال مذاکره هستیم.

همچنین رستگار، نماینده وزارت آموزش و پرورش در حاشیه شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان، گفت: مجتمع بین‌المللی رودکی را در شهر دوشنبه تاجیکستان در حال احداث داریم و امید است در این نشست مراحل بعدی و شرایط طرفین را مورد بررسی قرار دهیم و به نتایج لازم دست یابیم.

حقیقیان، سفیر ایران در تاجیکستان نیز در این زمینه اظهار کرد: بسیاری از اسنادی که تاکنون امضا و وارد اجرا شده در حوزه بخش مالی است.

مجتبی اکبری، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو در حاشیه این اجلاس گفت: در این دوره از کمیسیون همکاری‌های مشترک اقصادی ایران و تاجیکستان، ۵ کمیته اصلی برای گفتگوهای دیپلماتیک در بخش‌های مختلف تشکیل شده است که شامل کمیته‌های انرژی، زیرساخت، فرهنگی – اجتماعی، بازرگانی – بازرگانی و کمیته مالی – تامین مالی می‌شود.

دبیر کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان افزود: قرار است در حوزه‌های حمل‌ونقل، لجستیک، پشتیبانی صنایع معدنی و ماشین آلات و نیز ادوات زراعت گفت‌وگو شود.

بنا بر این گزارش در همین راستا نخستین نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» در حاشیه این اجلاس دایر شده است. نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» با هدف معرفی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه با حضور ۳۰ شرکت‌برتر ایرانی طی روزهای ۵ تا ۸ دی ماه جاری در شهر دوشنبه تاجیکستان برپا شده است.

این رویداد بزرگ، فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات، برقراری مخابرات تجاری جدید، افزایش توانمندی کسب و کار و آشنایی با آخرین دستاوردهای شرکت‌های ایرانی است و به عنوان پلی برای توسعه فروش خارجی و تبادل تجارب با کشور مذکور است.


شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان با هدف گسترش حجم مبادلات مالی بین دو کشور آغاز شده است. در این کمیسیون، گفتگوهای دیپلماتیک در بخش‌های مختلف انجام می‌شود. همچنین، تبادل هیئت‌های تجاری بین دو کشور مورد بحث قرار گرفته است. در زمینه آهن، استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران برای طرف تاجیکی، مسائل پروازی و تسهیل ترانزیت بزرگراه‌ای نیز در حال مذاکره است. همچنین، در حاشیه این کمیسیون، مجتمع بین‌المللی رودکی در حال احداث است. اسنادی نیز در حوزه بخش مالی بین دو کشور امضا و وارد اجرا شده است. در نهایت، برگزاری نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» نیز در حاشیه این کمیسیون راه‌اندازی شده است. این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و افزایش توانمندی کسب و کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *