رقابت شرکت‌های نوآور فناوری در برنامه تلویزیونی “شکوفا”

رقابت شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مسابقه تلویزیونی «شکوفا»


صندوق پیشرفت و شکوفایی برای تحقق هدف شعار سال یعنی “مهار تورم، رشد ساخت و ساز” مسابقه تلویزیونی “شکوفا” را برگزار می‌کند. این مسابقه با هدف معرفی و تبیین حوزه دانش‌بنیان و مردمی‌سازی دانش مالی به مردم ایران اختصاص دارد. با برگزاری موفق فصل نخست این مسابقه، طرح‌های شرکت‌های حاضر در فصل دوم توسط صندوق پیشرفت و شکوفایی تضمین مالی می‌شود. شبکه یک سیما نیز به عنوان همکار بستر نرم‌افزاری داخلی، ماموریت پیوند موضوعات مختلف با مسائل عامه را در نظر گرفته است و امیدوار است با برگزاری مسابقه “شکوفا”، سطح دیگری از ساخت و ساز و رقابت را در شبکه به ارمغان آورد. مسابقه تلویزیونی “شکوفا” شامل ۲۶ قسمت است که در هر قسمت، ۳ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و یا فناور برای جذب سرمایه به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش دیجیاتور به نقل از صندوق پیشرفت و شکوفایی، رییس هیات عامل صندوق در این نشست با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم، رشد ساخت و ساز گفت: یکی از مصادیق رشد ساخت و ساز، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و ما در صندوق پیشرفت تلاش کردیم به منظور تحقق هر چه بیشتر شعار سال اقدام موثری را برنامه‌ریزی کنیم و با این هدف، مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا طراحی شده است.

دکتر خیاطیان اهداف ساخت و ساز و پخش این مسابقه تلویزیونی را نخست مستندسازی و تبیین حوزه دانش‌بنیان کشور برشمرد تا از این طریق عموم مردم شناخت بهتری نسبت به این اکوسیستم داشته باشند. دوم بحث مردمی‌سازی دانش مالی که یکی از مصادیق آن، استفاده از ابزار تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) است که ابزار نسبتا جدیدی به شمار آمده و می‌تواند به نوعی به حوزه وقف و نذر (در حوزه علم) بسیار نزدیک باشد. نکته سوم هم اینکه حوزه دانش‌بنیان می‌تواند در تبیین دستاوردهای کشور نقش‌آفرینی.

رییس صندوق پیشرفت و شکوفایی با اشاره به برگزاری موفق فصل نخست این مسابقه تحت عنوان «کارویا» گفت: طرح‌های شرکت‌های حاضر در فصل دوم این مسابقه یعنی شکوفا توسط کارشناسان بررسی و اصل پول همه سرمایه‌گذاران از سوی صندوق پیشرفت و شکوفایی تضمین شده است.

خیاطیان با تاکید بر اینکه حوزه پیشرفت حوزه‌ای پیشرو است که قبل از استانداردها حرکت می‌کند ابراز امیدواری کرد: با همکاری خوب صدا و سیما بتوان اقدام موثری در حوزه ترویج مردمی‌سازی دانش مالی دانش بنیان رقم زد و شاهد ادامه‌دار بودن این قبیل برنامه ها بود.

«شکوفا» مسابقه‌ای جذاب و متفاوت است

در این نشست میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما، نیز اصل برگزاری مسابقه «شکوفا» را جذاب و متفاوت برشمرد و گفت: ما برای شناخت ویژگی های این مجموعه بالغ بر ۶۰ مسابقه مشابه بین‌المللی را بررسی کردیم که مسابقه «شکوفا» از حیث نوآور بودن و پیشرو بودن، برنامه متفاوتی با دیگر مسابقات تلویزیونی است. ماهیت این مسابقه در حوزه دانش بنیان و دانش مالی است و ما مشابه آن را تا حدودی با عنوان تامین مالی‌ در شبکه‌های مختلف خارجی داریم.

وی یکی از ماموریت‌های شبکه یک سیما را «روایت پیشرفت» در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از مصادیق این موضوع، پیشرفت در حوزه دانش بنیان است که در شعار سال گذشته هم از سوی مقام معظم رهبری تاکید جدی شده بود.

مرادی بیناباج در ادامه با بیان اینکه در شبکه یک سیما، ذیل موضوع «دیده‌بانی پیشرفت ایران» به حوزه‌های پیشرفت و دانش بنیان می‌پردازیم، اظهار امیدواری کرد مسابقه تلویزیونی «شکوفا» سطح دیگری از ساخت و ساز و رقابت را در این شبکه رقم بزند.

وی شبکه یک سیما را یک شبکه عمومی با ماموریت پیوند موضوعات مختلف با مسائل عامه توصیف کرد و گفت: زمانی برنامه‌ای موفق خواهد بود که مخاطبان شبکه به آن برنامه علاقه‌مندی نشان دهند؛ بنابراین در پایش و غربال طرح‌های دانش بنیان در مسابقه «شکوفا» به دنبال آن بودیم که مردم احساس کنند با تامین مالی در این طرح‌ها علاوه بر کمک به رشد و توسعه کشور، مشکلی از مشکلات روزمره‌شان حل می‌شود.

مدیر شبکه یک سیما با اشاره به پیچیدگی‌های فنی برخی محصولات دانش بنیان معرفی شده در مسابقه تلویزیونی «شکوفا»، افزود: ممکن است برخی از طرح‌ها، تخصصی و یک پله از یک زنجیره‌ باشد، لذا در اینجا قصه‌نویسی و روایت خیالی‌پردازی حائز اهمیت است. بر این اساس بحث قصه‌پردازی و دراماتیک کردن طرح‌های حاضر در مسابقه که وجهه سرگرمی نیز برای مخاطبان پیدا کند، از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود.

صندوق پیشرفت و شکوفایی، مسابقه تلویزیونی ۲۶ قسمتی «شکوفا» را برای پخش از ابتدای زمستان ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما در دست تهیه و ساخت و ساز دارد که در هر قسمت، ۳ شرکت دانش بنیان، خلاق و یا فناور برای جذب سرمایه حداکثر ۱۵ میلیارد تومانی به رقابت خواهند پرداخت.


مهار تورم، رشد ساخت و ساز در شرکت‌های دانش‌بنیان، معرفی حوزه دانش‌بنیان به عموم مردم، مردمی‌سازی دانش مالی و استفاده از ابزار تأمین مالی جمعی، دستاوردهای کشور نقش‌آفرینی حوزه دانش‌بنیان، برگزاری مسابقه موفق “کارویا”، طرح‌های شکوفا توسط کارشناسان بررسی و تأمین سرمایه، روایت پیشرفت، شناخت ویژگی‌های مسابقه “شکوفا”، پروژه‌های دانش‌بنیان پیچیدگی فنی، قصه‌نویسی و دراماتیک کردن طرح‌ها، مسابقه تلویزیونی “شکوفا”، تامین مالی در طرح‌های دانش بنیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *