تأسیس سیستم باراندازهای گیاهان دارویی برای ساخت و ساز، پردازش و فروش خارجی

راه‌اندازی باراندازهای گیاهان دارویی برای تولید، فرآوری و صادرات


در این متن، دیجیاتور اعلام کرده است که باراندازهای گیاهان دارویی در قطب‌های ساخت و ساز این محصولات و بر اساس تقاضای بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شوند. راه‌اندازی باراندازهای گیاهان دارویی در استان‌های اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، تهران و کهکیلویه و بویراحمد در دستور کار وزارت جهاد زراعت است. این باراندازها با استفاده از اعتبارات مکانیزاسیون زراعت تجهیز می‌شوند و امیدواری است بتوانند از کمک‌های دولتی نیز بهره‌برداری کنند. در ماه آینده، دستورالعمل استاندارد فعالیت‌های باراندازها به استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد. هدف از راه‌اندازی باراندازها، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی است و به ساخت و ساز کنندگان در مزارع کوچک کمک می‌کند تا با مشکلات فروش محصولات خود کنار بیایند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت جهاد زراعت، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی، گفت: این باراندازها ابتدا به صورت پایلوت در قطب‌های ساخت و ساز گیاهان دارویی و بر اساس تقاضای بخش خصوصی و سپس در تمام استان‌های کشور ایجاد می‌شوند. راه‌اندازی باراندازهای گیاهان دارویی بیشتر در استان‌هایی همچون اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، تهران و کهکیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود.

زینلی با بیان این که تمام باراندازهای محصولات گیاهان دارویی برای تجهیز امکانات خود از طریق اعتبارات مکانیزاسیون زراعت، حمایت می‌شوند، گفت: امیدواریم با پیشنهاد ما به حکومت، باراندازهای گیاهان دارویی بتوانند از کمک‌های دولتی استفاده کنند.

وی درباره استانداردسازی فعالیت‌های باراندازها، افزود: تا یک ماه آینده تمام دستورالعمل لازم برای فعالیت‌های استاندارد این باراندازها با کمک مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع زراعت آماده و به استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

مشاور وزیر جهاد زراعت تخاطرنشان کرد: قرار است در باراندازها تمام محصولات زراعت هم خریداری و هم به لحاظ غذایی و دارویی به طور مشخص جداسازی شود و صادرکنندگان گیاهان دارویی نیز باید محصولات مورد نیاز خود را از این مراکز خریداری کنند. تاکنون دو بارانداز برای گیاهان دارویی در اصفهان راه‌اندازی شده است.

زینلی بر توسعه زنجیره‌های ساخت و ساز در بخش گیاهان دارویی تاکید کرد: یکی از اهداف ما توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی است و در این راستا راه‌اندازی باراندازها به ساماندهی و تکمیل زنجیره ارزش این محصولات کمک می‌کند. در حال حاضر برخی از ساخت و ساز کنندگان گیاهان دارویی در مزارع کوچک در زمینه فروش محصولات خود با مشکل روبرو هستند و راه‌اندازی باراندازها کمک مؤثری برای رفع این مساله است.


مطابق گفته حسین زینلی، باراندازها در استان‌های مختلف کشور برای ساخت و ساز گیاهان دارویی راه‌اندازی می‌شوند. استفاده از اعتبارات مکانیزاسیون زراعت در تجهیز باراندازها، از موارد حمایت دولتی به آنها است. امیدواریم که با پیشنهاد ما، باراندازهای گیاهان دارویی نیز بتوانند به کمک‌های دولتی دست یابند. دستورالعمل‌های استاندارد برای این باراندازها در مدت یک ماه آینده آماده شده و به استان‌های مختلف کشور ابلاغ خواهد شد. برای بهره‌برداری بهینه از باراندازها، محصولات زراعت تحت این باراندازها خریداری و جداسازی شده و صادرکنندگان گیاهان دارویی نیز محصولات مورد نیاز خود را از این باراندازها تهیه می‌کنند. راه‌اندازی باراندازها نه تنها به ساماندهی ساخت و ساز گیاهان دارویی کمک می‌کند، بلکه به تکمیل زنجیره ارزش این محصولات نیز کمک می‌کند. توسعه زنجیره ساخت و ساز در حوزه گیاهان دارویی از اهداف اصلی باراندازهاست و برخی از ساخت و ساز کنندگان گیاهان دارویی نیز با مشکلات فروش محصولات خود در مزارع کوچک روبرو هستند که باراندازها در رفع این مشکل موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *