وزارت نیرو به جای احداث مسکن، زمین را به مردم واگذار کند.

دولت به جای ساخت مسکن، زمین به مردم واگذار کند


جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در پارلمان، در گفتگو با خبرنگار دیجیاتور، به وضعیت ساخت مسکن در کشور پرداخت. وی اظهار داشت که اگر قوانین مجلس در بخش مسکن به درستی اجرا می‌شدند، قیمت مسکن کاهش می‌یافت. او در ادامه علت گرانی مسکن را عدم سنخیت عرضه و تقاضا و عقب ماندگی در ساخت مسکن عنوان کرد و با واگذاری زمین با قیمت دولتی به مردم، تسریع در ساخت مسکن را پیشنهاد داد.

جلال رشیدی کوچی در گفتگو با خبرنگار دیجیاتور درباره وضعیت ساخت مسکن در کشور، گفت: پارلمان مقررات جهش ساخت و ساز مسکن را با هدف افزایش ساخت و ساز مسکن به تصویب رساند که این مقررات به درستی از سوی حکومت اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: اگر قوانین مجلس درباره مسکن از جمله مقررات جهش ساخت و ساز مسکن و مقررات وجوه دولتی بر خانه‌های خالی به درستی اجرا می‌شد، حتماً ما در حوزه مسکن کاهش قیمت را می‌دیدیم.

نماینده مردم مرودشت در پارلمان ادامه داد: البته در اخبار و رسانه‌ها بعضاً مطرح می‌شود که قیمت مسکن رو به کاهش است، اما واقعیت را مردم به خوبی می‌بینند که اینگونه نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره علت گرانی مسکن در کشور، تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی گرانی مسکن آن است که عرضه و تقاضا با یکدیگر سنخیتی ندارد و باید ساخت مسکن رونق بگیرد.

وی درباره عملکرد حکومت در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در برخی از نقاط کشور در ساخت مسکن خوب عمل شده است، اما در برخی جاها عقب هستیم و باید عقب ماندگی‌های حوزه مسکن جبران شود.

رشیدی کوچی درباره وعده حکومت سیزدهم مبنی بر ساخت سالی یک میلیون مسکن در کشور، اظهار کرد: به نظر می‌رسد ظرفیت زیرساختی کشور مانند مواد اولیه، ترانزیت و نیروی کار برای ساخت یک میلیون مسکن در سال فراهم نباشد، البته اگر بخش خصوصی وارد شود، قطعاً وضعیت ساخت مسکن بهبود می‌یابد.

نماینده مردم مرودشت در پارلمان در ادامه پیشنهاد داد که اگر حکومت به سمت واگذاری زمین به قیمت دولتی به مردم حرکت کند، بهتر است.

وی توضیح داد: حکومت به جای آنکه به دنبال ساخت خانه برای مردم باشد، زمین با قیمت دولتی به آنان واگذار کند تا خودشان خانه بسازند که این کار منجر به تسریع در ساخت مسکن می‌شود.


پارلمان مقررات جهش ساخت و ساز مسکن را تصویب کرد. اما این مقررات به درستی اجرایی نشده است. اگر قوانین مجلس به درستی اجرا می‌شدند، در حوزه مسکن کاهش قیمت مشاهده می‌شد. قیمت مسکن رو به کاهش نیست و دلایل گرانی مسکن عرضه و تقاضا بدون سنخیت با یکدیگر است. در برخی نقاط کشور در ساخت مسکن خوب عمل شده است، اما در برخی جاها عقب هستیم. ظرفیت زیرساختی کشور برای ساخت یک میلیون مسکن در سال فراهم نیست. اگر بخش خصوصی وارد شود، وضعیت ساخت مسکن بهبود می‌یابد. بهتر است حکومت به سمت واگذاری زمین به قیمت دولتی به مردم حرکت کند. حکومت باید زمین با قیمت دولتی به مردم واگذار کند تا آنان خودشان خانه بسازند و تسریع در ساخت مسکن صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *