ما به دنبال طرفداران و علاقه‌مندان عمیق هستیم، نه مخاطبان انبوه

دنبال مخاطب انبوه نبودیم/ تماشاگر علاقه‌مند و عمیق می‌خواهیم


برنامه تلویزیونی “چاوش” از اول ماه محرم امسال در شبکه چهار آغاز شد و در هر شب از هفته پخش می شد. هر شب یک مجری متخصص در حوزه‌های فرهنگی و هنری با مهمانان مرتبط به گفت و گو می‌پرداخت. در دو مناسبت نوروز و یلدا، برنامه ویژه ای نیز برگزار شد و به دلیل استقبال مخاطبان، گلچینی از این برنامه در برخی شب ها مجدداً پخش می شود. تامین محتوای جذاب برای برنامه های تلویزیونی امری اهمیت‌زیادی دارد و شبکه چهار با برنامه “چاوش” به دنبال جذب مخاطبان علاقمند و عمقی است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، برنامه تلویزیونی «چاوش» از اول ماه محرم امسال کار خود را در شبکه چهار آغاز کرد و قسمت صدوپنجم که قسمت آخر بود، شب یلدا پخش شد. این برنامه پنج شب در هفته از شبکه چهار سیما ساعت ۲۲:۳۰ تا ۳۰ دقیقه بامداد پخش می‌شد و بازپخش آن هم ساعت ۱۳:۳۰ روز بعدش بود. ترکیب بندی برنامه هم به این صورت بود که هرشب یک مجری متخصص در حوزه‌های فرهنگی و هنری با مهمانان مرتبط با آن حوزه گپ و گفت می‌کرد. مجریان این شب ها محمد جواد شرافت دبیر بخش ادبیات ردیف‌دار، جواد استادی دبیر بخش اندیشه و تفکر آثار خلاقانه و روابط حکومتی‌های فرهنگی، ایوب آقاخانی دبیر بخش صحنه نمایش، محسن صفایی فرد دبیر بخش هنر صوتی و مهدی صالحی دبیر بخش زبان فارسی هستند. در دو مناسبت نوروز و یلدا، «چاوش» ویژه برنامه مفصلی داشت که ویژه برنامه شب یلدای آن به صورت زنده با اجرای فواد صفاریان‌پور پخش شد و به دلیل استقبال مخاطبان، گلچینی از این برنامه در شب های یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم دی ماه حوالی ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار مجدد پخش می‌شود.

علی زارعان تهیه کننده برنامه «چاوش» درباره این ویژه برنامه به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: برنامه «چاوش» ۱۰۵ قسمت بود و در مدت زمانی که این برنامه پخش می‌شد فرصت خوبی فراهم شد تا ما با شخصیت‌های حوزه میراث، آثار خلاقانه و ادب کشورمان گفتگوهای طولانی و دقیق داشته باشیم و از همان موقع برنامه ریزی کرده بودیم که گلچینی از این افراد که در حوزه خودشان برجسته بودند برای ویژه برنامه شب یلدا دعوت کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه رسالت شبکه چهار یک رسالت فرهنگی و تاثیرگذار است و برنامه سازان شبکه چهار به دنبال مخاطب عمیق و ماندگار حتی با جمعیت کم هستند. با این استراتژی ما سراغ سرفصل‌های میراث، آثار خلاقانه و اندیشه رفتیم و افراد برگزیده در این حوزه‌ها را پیدا کردیم و نکته مهم این بود که پراکندگی مهمانان ویژه برنامه «چاوش»، ملی بود به این معنی که مهمانان ما، فقط از تهران نبودند بلکه از شهرهای سیستان، بوشهر، آذربایجان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گرگان، اصفهان و سایر شهرهای کشورمان آمده بودند و تلاش شده بود که یک میانگین ملی در برنامه در نظر گرفته شود. تیتراژ برنامه ما به خوبی پراکندگی مهمانان را که از سراسر کشور آمده بودند نشان می‌دهد.

زارعان ادامه داد: نوروز امسال، فرصت پیدا کردیم تا سفرهایی به دیگر کشورهایی که آیین نوروز دارند داشته باشیم که شامل ۱۸ کشور می‌شود. ما به هفت کشور آن مسافرت کردیم و در همین سفرها، توانستیم افراد فرهنگی- هنری برجسته را پیدا کنیم و با آنها در ارتباط باشیم و در طی این ارتباط یکسری از آن‌ها به صورت حضوری یا برخط (آنلاین) در ویژه برنامه شب یلدای ما حاضر شدند.

تهیه کننده برنامه «چاوش» گفت: جذب مخاطب، آن هم از طریق سطحی‌ترین حالت ممکن در همه تلویزیون‌های دنیا مقدور و ممکن است و تقریباً همه کشورها هم این کار را انجام می‌دهند. البته منظور من از کلمه «سطحی» در اینجا فاقد ارزش‌گذاری و بیشتر منظورم نیازهای اولیه و دم دستی مخاطب است چون سرگرمی برای همه طیف‌ها جذاب است؛ علاوه براینکه لازم نیست که مخاطب با دقت پای برنامه بنشیند اما اگر بخواهیم مخاطب را دعوت کنیم که پای یک درس گفتار بنشیند باید ظرفیت‌های فراوانی فعال شود که عرضه محتوا در رسانه جذاب شود.

وی اضافه کرد: یلدای امسال ذیل کلمه «یلدای مشترک» توانستیم این کار را انجام دهیم و درباره یلدا در هند، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و عراق با مهمانانی که متخصص این حوزه بودند گفت وگو کردیم. البته این کار را در مورد شهرهای ایران هم انجام دادیم و ازقومیت‌های مختلف کشورمان در این برنامه دعوت کردیم تا از آئین های خود در شب یلدا بگویند.

زارعان درباره اهمیت تامین محتوای برنامه‌های تلویزیونی عنوان کرد: تامین محتوای جذاب کار سخت و اثرگذاری است با این حال شبکه چهار سیما، به ویژه برنامه «چاوش» به دنبال مخاطب انبوه نیست بلکه در پی مخاطب علاقمند و عمیق است.

وی همچنین درباره تعداد مخاطبان برنامه «چاوش» در شب یلدا توضیح داد: هنوز آماری از مرکز نظرسنجی و تحقیقات سازمان صدا و سیما درنیامده، اما برایند کلی که از اهالی میراث، نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان داشتیم نشان می‎دهد که ما به هدف مورد نظرمان که جذب مخاطب عمیق و با دقت ولو کم رسیدیم. در مورد مقایسه تعداد مخاطبان برنامه ما با مخاطبان سایر شبکه‌ها هم باید بگویم که من از هرگونه مقایسه بین شبکه چهار با سایر شبکه‌ها پرهیز می‌کنم چون به نظرم شاخصه تعداد مخاطب برای شبکه ها متفاوت است.


نتیجه گیری:
برنامه تلویزیونی “چاوش” از ابتدای ماه محرم امسال شروع به پخش شده است. این برنامه پنج شب در هفته از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و هر شب یک مجری متخصص در حوزه‌های فرهنگی و هنری با مهمانان مرتبط با آن حوزه گفت و گو می‌کند. در دو مناسبت نوروز و یلدا، “چاوش” برنامه ویژه ای داشته است که با استقبال مخاطبان، گلچینی از این برنامه در شب های یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم دی ماه حوالی ساعت ۲۲:۳۰ پخش میشود. تامین محتوا و جذب مخاطب عمیق و علاقمند برای شبکه چهار سیما و برنامه “چاوش” اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *