ساخت و ساز برق حرارتی به میزان ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد

تولید نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد


براساس گزارش وزارت نیرو، نیروگاه‌های حرارتی توانسته‌اند از ابتدای سال تا پایان آذرماه با ساخت و ساز بیش از ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت انرژی، ۹۳ درصد برق مورد نیاز شبکه را تأمین کنند. در این میان، واحدهای سیکل‌ترکیبی نیروگاه‌ها میزان ساخت و ساز انرژی خود را نسبت به سال گذشته ۳.۵ درصد افزایش داده و بیش از نیمی از ساخت و ساز کل برق را به خود اختصاص داده است. همچنین، با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید، نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در هشت‌ماهه امسال به عنوان واحدهای ساخت و ساز کننده برق دوستدار اکوسیستم شناخته می‌شوند. تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی به عنوان روشی کارآمد در بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت معرفی شده است و تأثیرات گسترده‌ای را در سال‌های آینده خواهد داشت.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت نیرو، اسماعیل نمازی افزود: نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه با ساخت و ساز بیش از ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت انرژی توانسته‌اند ضمن تأمین بالغ بر ۹۳ درصد برق مورد نیاز شبکه، نقش مهمی در تأمین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و گذر موفق از روزهای گرم پیک تابستان امسال داشته باشند.

وی ادامه داد: از این میزان ساخت و ساز بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است که میزان ساخت و ساز انرژی آن‌ها با افزایش ۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۵۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

نمازی یادآور شد: در سال گذشته با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش ساخت و ساز نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در هشت‌ماهه امسال به عنوان واحدهای ساخت و ساز کننده برق دوستدار اکوسیستم هستیم.

وی اضافه کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای تولیدی برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیرات گسترده آن خواهیم بود. تنها از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی ساخت و ساز شرکت برق حرارتی در پایان گفت: همچنین در این میان سهم واحدهای گازی در ساخت و ساز برق ۹ ماهه امسال حدود ۶۶ میلیون مگاوات ساعت و سهم واحدهای بخاری نیز ۶۴ میلیون مگاوات ساعت بوده است.


نتیجه‌گیری:
نیروگاه‌های حرارتی ایران در سال جاری موفق به ساخت و ساز بیش از ۲۸۰ میلیون مگاوات ساعت انرژی شده‌اند. این ساخت و ساز بالغ بر ۹۳ درصد نیاز برق شبکه کشور را تامین کرده و در تأمین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان در تابستان گرم امسال نقش مهمی داشته است. بیش از ۵۳ درصد از این ساخت و ساز به واحدهای سیکل‌ترکیبی اختصاص دارد که با افزایش ۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۵۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است. تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی است که تأثیر گسترده‌ای بر محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد داشت. استفاده از این واحدها سالانه دو میلیارد مترمکعب سوخت را صرفه‌جویی می کند. همچنین در این بازه زمانی واحدهای گازی حدود ۶۶ میلیون مگاوات ساعت و واحدهای بخاری نیز ۶۴ میلیون مگاوات ساعت برق ساخت و ساز کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *