تأثیر منازعه علیه غزه بر تنگنای مالی

تنگنای اقتصادی نتیجه جنگ علیه غزه


یوشع یادداشت کرده است که هزینه‌های منازعه در نوار غزه بیشتر از تخمین‌های ارتش اسرائیل بوده و این وضعیت باعث حس خطر و قرار گرفتن دانش مالی اسرائیل در خفقان شده است. نویسنده مقاله اشاره کرده به اینکه اسرائیل اکنون “دانش مالی تسلیحاتی” را جدی می‌گیرد و از این رو بحث خسارات و صدمات منازعه غزه و نیاز به ارزیابی مجدد دامنه منازعه و قدرت تسلیحات استفاده شده در آن و ملاحظات استراتژیک را بحث می‌کند. او همچنین بیان می‌کند که اسرائیل برای آماده شدن در جبهه شمالی دانش مالی تسلیحاتی را سازماندهی می‌کند. بر اساس گزارش واشنگتن پست، هزینه‌های منازعه غزه برای اسرائیل بیشتر از ۱۸ میلیارد دلار بوده است و این مبلغ از کمک‌های آمریکا نیز بدون در نظر گرفتن کمک‌های آمریکا به اسرائیل محاسبه شده است. این واقعیت اعلام شده است و این در حالی است که اسرائیل به کمک‌های آمریکا نیاز داشت که از آن‌ها ۲۳۰ هواپیما و ۲۰ کشتی امنیتی دریافت کرده است. بحث مقاله بیان می‌کند که قبل از منازعه اسرائیل از ذخایر مهمات خود استفاده کرده است و در آماده شدن برای درگیری احتمالی با حزب الله همچنان در حال آماده شدن است. گزارش همچنین اشاره می‌کند که بسیاری از شرکت‌های اسرائیلی قراردادهای خود را برای تأمین مهمات و تسلیحات با کشورهای خارجی لغو کرده و ارتش اسرائیل را در اولویت قرار داده‌اند. گزارش همچنین نشان می‌دهد که با توجه به حوادث منازعه غزه، دانش مالی اسرائیل تحت تأثیر قرار گرفته و انتظار می‌رود که رشد دانش مالی اسرائیل در سال ۲۰۲۴ کامل متوقف شود.

به گزارش دیجیاتور مطبوعات یدیعوت آحارونوت در یادداشتی آورده است که پس از اینکه مشخص شد هزینه‌های مالی «گزاف» منازعه در نوار غزه بدون در نظر گرفتن امکان رویارویی همه جانبه با حزب الله لبنان بسیار بیشتر از تخمین‌های ارتش اسرائیل است، دانش مالی اسرائیل وضعیت خطر و قرار گرفتن در خفقان را احساس کرده است.

یوسی یشوع، نویسنده صهیونیست در یادداشت تحلیلی خود توضیح داد که بحث کنونی در مورد خسارات و صدمات وارده به ارتش اسرائیل در جریان منازعه غزه، نیاز به ارزیابی مجدد دامنه منازعه، قدرت تسلیحات مورد استفاده و ملاحظات استراتژیک در مناطق پیچیده و سخت دارد.

به گفته نویسنده مقاله، ارتش اسرائیل اکنون «دانش مالی تسلیحاتی» را به منظور اطمینان از آمادگی خود برای هرگونه تشدید احتمالی در جبهه شمالی سازماندهی می‌کند.

یوشع در یادداشت خود فاش کرد: واقعیت تلخی از سوی وزارت دفاع علنی شد و آن که منازعه جاری هزینه‌های سنگین بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار برای تل‌آویو به همراه داشته است، مبلغی که بیش از کل برنامه‌ریزی مالی اختصاص داده شده به حوزه دفاعی اسرائیل و بدون در نظر گرفتن کمک‌های آمریکاست که بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار نیز می‌شود.

وی بر نیاز شدید اسرائیل به آمریکا تاکید کرد و توضیح داد که آمریکا ۲۳۰ هواپیما و ۲۰ کشتی به اسرائیل فرستاد که همگی حامل تجهیزات امنیتی و مهمات بود و این فقط کمک نبود بلکه، یک راه نجات اسرائیل شمرده می‌شود.

نویسنده یادداشت به نقل از یک مقام ارشد در تشکیلات دفاعی رژیم صهیونیستی که هویتش فاش نشده گفته است که قبل از منازعه، ارتش اسرائیل از ذخایر مهمات خود استفاده گسترده‌ای کرده و موفق شده است ذخایر خود را از آنها پر کند و از همین رو برای درگیری احتمالی با حزب الله لبنان آماده می‌شود.

یوشع با بیان اینکه کمبود مهمات تنها به اسرائیل محدود نمی‌شود، مدعی شد: این یک معضل جهانی است که منازعه در اوکراین به تشدید آن کمک کرد تا رقابتی شدید برای مهمات در سراسر جهان را برانگیخته باشد.

به نوشته یدیعوت آحارونوت، در اقدام بعدی، بسیاری از شرکت‌های اسرائیلی مجبور شدند قراردادهای خود را با کشورهای خارجی برای تأمین مهمات و تسلیحات لغو کنند و ارتش اسرائیل را در اولویت قرار دهند که بر جایگاه و اعتبار آنها در بازار تسلیحات تأثیر می‌گذارد.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که اسرائیل تنها در نوامبر گذشته کسری برنامه‌ریزی مالی ۱۷ میلیارد شکلی (حدود ۴.۵ میلیارد دلار) را ثبت کرده است. این پس از آن اتفاق افتاد که رئیس بانک رژیم صهیونیستی نیز پیش بینی کرد که زیان مالی به ۱۰ درصد ساخت و ساز ناخالص داخلی اسرائیل یعنی معادل حدود ۵۲ میلیارد دلار برسد.

انتظار می‌رود ساخت و ساز ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ به دلیل اثرات منفی منازعه به ۲ درصد کاهش یابد، در حالی که انتظار می‌رود رشد دانش مالی این رژیم در سال ۲۰۲۴ به طور کامل متوقف شود.


هزینه‌های مالی منازعه در نوار غزه بیشتر از تخمین‌ها بوده و وضعیت دانش مالی اسرائیل در خطر است. مورد نیاز اسرائیل به آمریکا برای امدادرسانی و تجهیزات امنیتی نیز زیاد است. محدودیت در تأمین مهمات و تسلیحات به دلیل کمبود آن‌ها در سراسر جهان، باعث لغو قراردادهای شرکت‌های اسرائیلی با کشورهای خارجی شده است. قراردادهای لغو شده تأثیری بر جایگاه و اعتبار این شرکت‌ها در بازار تسلیحات داشته و سبب کسری برنامه‌ریزی مالی و زیان مالی رژیم صهیونیستی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *