ظرفیت کامل خوزستان برای اجرای کارهای ایمنی در بزرگراه‌ها نیست.

تمام ظرفیت خوزستان پای کار ایمنی محورها نیست


در این متن، محمد جولا نژاد، مدیرکل راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای خوزستان، در گفتگو با یک خبرنگار اظهار می‌کند که شرکت‌های بزرگ از بزرگراه‌های استان برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و لازم است برای ساخت و نگهداری بزرگراه‌های استان، شرکت‌ها بیشتر همکاری کنند. وی تاکید می‌کند که اعتباراتی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی هر ساله به استان خوزستان اختصاص داده می‌شود که بیشتر از آن در راه‌های روستایی و کمتر در راه‌های شریانی استفاده می‌شود. همچنین، جولا نژاد اشاره می‌کند که شرکت‌ها مثل شرکت‌های توسعه نیشکر و منطقه ویژه مالی پتروشیمی نیز در بهبود و ایمن سازی راه‌ها به همکاری پرداخته‌اند. او همچنین به مجموعه اقداماتی اشاره می‌کند که برای رفاه زائران در مسافرت اربعین حسینی در استان خوزستان صورت گرفته است. در نهایت، محمد جولا نژاد اعلام می‌کند که در بازه زمانی ماه صفر ۴۷۱ هزار و ۲۹۹ زائر و مسافر توسط ناوگان ترانزیت برون شهری و برون استانی بخش مسافر، از مبدا دو مرز استان به اقصی نقاط کشور جابجا شدند.

محمد جولا نژاد در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور در پاسخ به این سوال که شرکت‌های بزرگ از بزرگراه‌های استان برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و لازم برای ساخت و نگهداری بزرگراه‌های استان مشارکت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: با پیگیری مقام‌های استانی و نماینده‌های خوزستان، برخی دستگاه‌ها مثل وزارت منابع هیدروکربن یا شرکت ملی مناطق منابع هیدروکربن خیز جنوب هر ساله از محل مسئولیت‌های اجتماعی اعتباراتی به استان ابلاغ می‌شود که ما در این حوزه از آنها استفاده می‌کنیم اما عمدتاً اعتبارات به سمتی کشیده می‌شوند که بیشتر در حوزه راه‌های روستایی استفاده می‌شود و کمتر در بحث راه‌های شریانی که ۸۰ درصد تردد استان را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شود.

جولا نژاد بیان کرد: همچنین اخیراً بیشتر شاهد بودیم که شرکت‌های توسعه نیشکر حداقل در راه‌هایی که دسترسی شرکت‌های خودشان است و به محورهای اصلی منتهی می‌شود با اقداماتی مثل ایمن سازی، روشنایی، آسفالت و نیوجرسی کمک کرده‌اند. منطقه ویژه مالی پتروشیمی در ماهشهر نیز هر ساله از طریق فرمانداری ماهشهر اعتباراتی که عمدتاً هم ارتقای ایمنی هستند کمک می‌کند ولی قطعاً آن ظرفیت موجود در استان خوزستان که می‌تواند پای کار بیاید و به ایمنی محورها کمک کند به صورت کامل پای کار نیست.

مدیرکل راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای خوزستان با اشاره به مجموعه اقداماتی که برای این حوزه در مسافرت زائران اربعین حسینی تعریف شد، گفت: در موضوع اربعین، وظایف و مسئولیت این اداره کل در سه حوزه ایمن سازی و بهسازی راه‌ها، سازماندهی و ایجاد زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه و همچنین ترانزیت و جابجایی زائران به خصوص در پیک بازگشت از کشور عراق به کشور ایران تعریف شد.

جولانژاد بیان کرد: در اربعین گذشته در سطح استان در هر ۲ حوزه راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای در هر سه حوزه ایمن سازی و بهسازی راه‌ها، سازماندهی پایانه مرزی شلمچه و چذابه و ایجاد تسهیلات رفاهی و زیرساختی در ۲ پایانه مرزی و بخش ترانزیت مسافر بیش از یک هزار میلیارد تومان از سوی اداره کل راهداری و ترانزیت بزرگراه خوزستان هزینه شد.

وی اضافه کرد: لکه گیری، روکش آسفالت و انواع عملیات نگهداری راه‌ها به طول ۳۱۲ کیلومتر، خط کشی محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه و همچنین ورودی‌های استان به این ۲ مرز به طول یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر، اجرای ۲۹ کیلومتر فاز میانی و کناری راه، نصب ۴۶ هزار تابلو، علائم و تجهیزات ترافیکی، ایجاد روشنایی نقطه‌ای به تعداد ۱۶ نقطه و اجرای ۱۸ کیلومتر روشنایی طولی در سطح محورهای مواصلاتی استان خوزستان خصوصاً محورهای منتهی به دو مرز شلمچه و چذابه از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.

مدیرکل راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای خوزستان با اشاره به ایجاد تسهیلات رفاهی در پایان‌های مرزی استان، عنوان کرد: بیش از ۱۱ هزار متر مربع انواع سایبان‌های دائم و موقت در سطح پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه به مجموع سایبان‌های موجود در این دو پایانه اضافه شد، همچنین ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی به مجموع سرویس‌های بهداشتی این دو پایانه اضافه و احداث شد.

جولانژاد گفت: در بازه زمانی ماه صفر ۴۷۱ هزار و ۲۹۹ زائر و مسافر توسط ناوگان ترانزیت برون شهری و برون استانی بخش مسافر، از مبدا دو مرز استان به اقصی نقاط کشور جابجا شدند.


شرکت‌های بزرگ از بزرگراه‌های استان برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و نیاز است تا برای ساخت و نگهداری بزرگراه‌های استان مشارکت بیشتری داشته باشند. برخی دستگاه‌ها مثل وزارت منابع هیدروکربن یا شرکت ملی مناطق منابع هیدروکربن خیز جنوب هر ساله اعتباراتی به استان ابلاغ می‌شود که در بحث راه‌های روستایی استفاده می‌شود و در بحث راه‌های شریانی استفاده می‌شود. در این حوزه شرکت‌های توسعه نیشکر نیز با اقداماتی مثل ایمن سازی، روشنایی، آسفالت و نیوجرسی کمک کرده‌اند. منطقه ویژه مالی پتروشیمی در ماهشهر نیز اعتباراتی کمک می‌کند اما ظرفیت های موجود در استان خوزستان کاملا بهره‌برداری نمی‌شود. در مسافرت زائران اربعین حسینی اداره کل راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای خوزستان مسئولیت ایمن سازی و بهسازی راه‌ها، سازماندهی و ایجاد زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه و همچنین ترانزیت و جابجایی زائران را داشته است و هزینه آن بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است. در این مسافرت، تسهیلات رفاهی و زیرساختی در دو پایانه مرزی و بخش ترانزیت مسافر ایجاد شده است. همچنین اقداماتی مثل لکه گیری، روکش آسفالت و نگهداری راه‌ها، خط کشی محورهای منتهی به مرزها، نصب تابلوها، علائم و تجهیزات ترافیکی، ایجاد روشنایی نقطه‌ای و روشنایی طولی در سطح محورهای مواصلاتی استان خوزستان انجام شده است. همچنین تسهیلات رفاهی نیز در پایانه‌های مرزی استان ایجاد شده است. در بازه زمانی ماه صفر ۴۷۱ هزار و ۲۹۹ زائر و مسافر توسط ناوگان ترانزیت برون شهری و برون استانی بخش مسافر از مبدا دو مرز استان به اقصی نقاط کشور جابجا شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *