چرا مخاطبان به تامین نیازهای عامهپسندانه در بستر سالم علاقه نشان نمیدهند؟
0 نظر
در برنامه “جام جم” که میزبانان آن سید محمدرضا خوشرو و محمد زعیمزاده بودند، مباحثی درباره برنامههای شب یلدا در تلویزیون مطرح شد. خوشرو به تفاوت بین یلدای سال گذشته و امسال اشاره کرد و بیان کرد که میزان مخاطب در سال گذشته افزایش یافته است. او همچنین درباره تنوع مهمانان در ویژه برنامه شب یلدا صحبت کرد و به نیاز مخاطب با همه سلیقهها تأکید کرد. همچنین بحثی درباره تحول شبکه نسیم و انتقادات به صدا و سیما وجود داشت. زعیمزاده نیز در پاسخ به این انتقادات بیان کرد که مشکل تلویزیون مطبوعات من است و با این رویکردها به مستضعفان آسیب میزنیم. همچنین در بحثی دیگر، بحثی درباره برنامه هایی مانند “عصر جدید” و عدم وجود برنامه برای رامبد جوان وجود داشت. پایان متن نیز با اشاره به ریزش مخاطب تلویزیون در دو سال اخیر انجام شد.
به گزارش دیجیاتور، سید محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم و محمد زعیمزاده سردبیر مطبوعات فرهیختگان مهمانان این قسمت از شانزدهمین برنامه «جام جم» بودند که محوریت آن برنامههای شب یلدا در تلویزیون بود.
مهمترین مباحثی که در این قسمت از برنامه «جام جم» مطرح شد به شرح ذیل است:
خوشرو مدیر شبکه نسیم مطابق محور مناظره، از تفاوت یلدای سال گذشته و امسال شروع به صحبت کرد.
وی بیان کرد که میزان مخاطب در سال گذشته افزایش یافته و ۱۳۵ ساعت ساخت و ساز برنامه داشتیم که شبکه سه سیما بیشترین مخاطب را داشت.
خوشرو درباره تنوع مهمانان در ویژه برنامه شب یلدا به حضور اقوام مختلف ایرانی، هنرمندان و ورزشکاران مختلف و نخبگان در کنار مهمانانی که جنبه عامه پسندانه داشت، اشاره کرد.
خوشرو در جواب زعیم زاده که منتقد تحول در دوره جدید بود از وی پرسید: تحول از نظر شما چیست؟ چرا از کلمه تحول میخواهید یک غول بسازید؟ اینکه شما به راحتی به صدا و سیما میآیید و بدون هیچ محدودیتی نقد میکنید، تحول نیست؟ آنچه که شما در رسانه از تحول به مردم میخواهید بگویید برداشت خودتان است و اصرار عجیبی به هجمه وارد کردن و ضد حال زدن به مردم دارید و خبرهای خوب را پنهان نگه میدارید، ما به عنوان مدیران تحول سعی در بهتر شدن داریم.
خوشرو بر نیاز مخاطب با همه سلیقهها تاکید و با اشاره به سبد متنوع برنامه ها بیان کرد: رویکرد صداوسیما پرداختن نسبت به مسایل روز جامعه است، به عنوان مثال در ویژه برنامه شب یلدای ۱۴۰۲ با طنز به موضوع چای دبش پرداختیم.
وی عنوان کرد: از جمله مهمترین برنامههای صداوسیما در دوره تحول توجه به نیازهای عامهپسندانه مخاطب در بستر سالم است.
همچنین خوشرو درباره برنامه «دورهمی» و مهران مدیری گفت: این هنرمند حذف نشده است و ادعای مطرح شده حقیقت ندارد.
خوشرو که نسبت به نوع اطلاع رسانی و پخش مطالب از رسانهها از جمله فرهیختگان نقد داشت بیان کرد: چرا میخواهید همیشه تخریب کنید؟ خودتان بر عامه پسند بودن برنامه ها تاکید دارید اما به این رویکرد صدا و سیما مطلب انتقادی منتشر میکنید.
زعیمزاده در پاسخ به این پرسش گفت: مشکل تلویزیون مطبوعات من است؟
در ادامه بحث خوشرو عنوان کرد: هنرمندی به من مراجعه کرد و گفت مواظب باشید شما تحولی نشوید! که وقتی من درباره سند تحول به او توضیح دادم، متوجه شد برداشتهایش نتیجه سمپاشی رسانههایی چون شما است.
خوشرو در بخش دیگر یادآور شد: هیچ چهرهای در صدا و سیما حذف شدنی نیست و بنده با هنرمندان ارتباط خوبی دارم. اینکه در حال حاضر برندهای قدیمی نیستند، به این دلیل است که به دور تکرار نیفتند و در حال برنامهریزی هستند که منحصر به فرد بودن نام تجاری خود را حفظ کنند.
مدیر شبکه نسیم همچنین از لزوم به وجود آمدن چهرهها و برندهای جدید در کنار سلبریتیها توضیحاتی داد.
محمد زعیمزاده سردبیر فرهیختگان نیز در سخنانی عنوان کرد: رتبه شبکه نسیم سوم و در دورههایی اول بود اما الان و در آبان ماه شبکه دهم است و دارید با شبکه قرآن رقابت میکنید.
وی با اشاره به برخی برنامه های پربیننده تلویزیون همچون «عصر جدید» عنوان کرد: عصر جدید چرا تعطیل است؟ یک بخش آن به مدیر سازمان ما بر میگردد که برای سازنده این تعبیر را بهکار میبرد که لذتی که مخاطب از این برنامه میبرد مثل لذت بردن یک جانور است و ما همچین سرگرمی را نمیخواهیم.
وی اضافه کرد: رامبد جوان چرا برنامه ندارد؟ چون از او میخواهند چیزی شبیه «سیدخندان» بسازد.
زعیم زاده در بخش دیگری از این مناظره با بیان اینکه ما با این رویکردها آسیب اول را به مستضعفان میزنیم، گفت: یکسری از مردم ما هزینه هنر هفتم و سرگرمی ندارند و پای تلویزیون مینشستند تا سرگرم شوند.
سردبیر فرهیختگان همچنین درباره ریزش مخاطب تلویزیون عنوان کرد: طبق آمار خودتان میزان مخاطب تلویزیون از آبان ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۲ بیست و سه درصد افت کرده است.
-تفاوت یلدای سال گذشته و امسال
-افزایش مخاطب در سال گذشته
-ساخت و ساز ۱۳۵ ساعت برنامه در سال گذشته
-شبکه سه سیما بیشترین مخاطب را داشت
-تنوع مهمانان در برنامه شب یلدا
-حضور اقوام مختلف ایرانی، هنرمندان و ورزشکاران و نخبگان در برنامه
-نقد تحول در دوره جدید
-تحول از نظر مدیر شبکه نسیم
-نیاز مخاطب با همه سلیقهها
-رویکرد صداوسیما در برنامهها
-برنامه «دورهمی» و مهران مدیری
-نوع اطلاع رسانی و پخش مطالب از رسانهها
-لزوم به وجود آمدن چهرهها و برندهای جدید
-رتبه شبکه نسیم و رقابت با شبکه قرآن
-برنامه های پربیننده تلویزیون
-هزینه هنر هفتم و سرگرمی برای مستضعفان
-ریزش مخاطب تلویزیون