آموزش بازار سهام به فیلمنامه‌نویسان: ورود بازار سهام به دنیای هنر هفتم

«بورس» وارد سینما شد/ آموزش ابزار بازار سرمایه به فیلمنامه‌نویسان


دبیر نخستین رویداد فیلمنامه نویسی “ثور” اعلام کرد که کارگاه‌های آموزش فیلمنامه نویسی این رویداد با محوریت بازار سهام برگزار می‌شود. در مرحله اول این رویداد، داوران ۱۰ فیلمنامه برتر را از میان ۱۰۰ فیلمنامه ارسال شده انتخاب کردند. برای این ۱۰ نفر، یک کارگاه با هدف آشنایی بیشتر با بازار سرمایه و فیلمنامه نویسی برگزار شده است. از طریق این کارگاه، با هدف نزدیک‌تر کردن فیلمنامه‌ها با مضمون اصلی رویداد، یعنی فیلمنامه نویسی با مضمون بازار سهام، تبادل نظر صورت گرفته است. آثار خلاقانه می‌تواند حلقه‌ای بین بازار سرمایه و عموم مردم باشد و ابزارهای بازار سهام هم می‌توانند به تولیدی هنر هفتم کمک کنند. برای فیلمنامه‌های برگزیده، کارگردان حرفه‌ای انتخاب می‌شود و پس از ساخت و ساز، این اثرها در داخل و خارج از کشور به نمایش در می‌آیند. به دومین و سومین فیلمنامه برگزیده جایزه نقدی داده می‌شود و ۱۰ فیلمنامه برتر با موضوع بازار سهام در یک اثر ادبی چاپ می‌شوند. این کارگاه برای فیلمنامه‌نویسان جوانی برگزیده شده است که در فیلمنامه‌های ارسال شده، مبحث بازار سهام بیان شده است. با برگزاری این کارگاه، فیلمنامه نویسان با مبحث بازار سهام آشنا می‌شوند و می‌توانند در آثار بعدی خود از شناختی که به دست آورده‌اند استفاده کنند.

امین آذریان دبیر نخستین رویداد فیلمنامه نویسی «ثور» درباره کارگاه‌های آموزش فیلمنامه نویسی این رویداد که با محوریت بازار سهام برگزار می‌شود به خبرنگار دیجیاتور گفت: داوری مرحله اول این رویداد توسط داواران انجام شد و از میان فیلمنامه‌های ارسال شده، ۱۰ فیلمنامه برتر انتخاب شدند که برای این ۱۰ نفر یک کارگاه با رویکرد آشنایی بیشتر با بازار سرمایه و مباحث بازار سهام، توسط بنده و کارگاهی مبتنی بر مباحث فیلمنامه نویسی توسط ایوب آقاخانی در حال برگزار است. در این کارگاه سعی کردیم با منتخبان ۱۰ فیلمنامه جلسه‌ای داشته باشیم تا با آنها از زوایای بازار سرمایه و نگارش فیلمنامه نویسی بیشتر تبادل نظر کنیم تا نزدیکی بیشتر فیلمنامه‌ها با مضمون اصلی این رویداد که فیلمنامه نویسی با مضمون بازار سهام است، رقم بخورد. حدود ۱۰۰ فیلمنامه به دست ما رسید که از بین آن‌ها ۱۰ اثر آن برای برگزاری کارگاه توسط هیأت داوران برگزیده شد.

وی درباره پیوند موضوع بازار سهام با فیلمنامه و آثاری که تا امروز با محوریت بازار سرمایه در جهان ساخت و ساز شده اند، بیان کرد: آثار خلاقانه می‌تواند حلقه اتصال و راهنمای درستی برای اتصال بازار سرمایه (بازار سهام) و عموم مردم شود. در دنیا بیش از ۶۵ اثر سینمایی با موضوع مالی و بازار سهام ساخته شده است که امتیاز بیشتر این اثر سینمایی‌ها در IMDb بین ۶ تا ۸ است. ابزارهای بازار سهام هم می‌توانند به تولیدی هنر هفتم، هنر صوتی و صحنه نمایش برای تأمین مالی ساخت آثار کمک کنند. ما به دنبال این هستیم که این ۲ حوزه به کمک هم بیایند و از روش‌های سنتی به روش‌های جدید روی بیاورند و بتوانیم از مدل‌هایی که سالیان سال است که در دنیا انجام می‌شود و جواب خود را پس داده است، بهره مند شویم. در سینمای دنیا شاهد هستیم در اثر سینمایی‌ها برای بیان و طرح مسائل پیچیده و معرفی ابزارهای پیچیده مالی از اثر سینمایی و سریال استفاده می‌کنند (مانند اثر سینمایی the big short) و حتی از افراد سرشناس در حوزه مالی مانند ریچارد تیلر کسی که دریافت کننده نوبل مالی است در اثر سینمایی به عنوان بازیگر نیز استفاده می‌شود.

آذریان درباره اینکه سرنوشت فیلمنامه‌های برگزیده چه خواهد شد، توضیح داد: فیلمنامه برگزیده با یک کارگردان حرفه‌ای به مرحله ساخت و ساز می‌رسد. سعی بر آن است که در داخل کشور و بخش بین الملل شرایطی را به وجود بیاوریم که این اثر دیده شود. به دومین و سومین فیلمنامه برگزیده جایزه نقدی داده می‌شود و ۱۰ فیلمنامه برتر با موضوع بازار سهام نیز در یک اثر ادبی چاپ می‌شوند.

وی درباره انتخاب مدیوم اثر سینمایی کوتاه برای پرداختن به مساله بازار سهام گفت: فکر می‌کنم کار را باید کوچک انجام داد اما با کیفیت بالا، نه این که کار بزرگ را با کیفیت پایین انجام داد. به دلیل عدم شناخت فیلمنامه نویس‌ها و متن تئاتر نویس‌ها به مباحث مالی و کمبود اطلاعات در این حوزه، فیلمنامه نویس حرفه‌ای هم تا با این فضا زندگی نکند، نمی‌تواند اثر قابل قبولی را پدید آورد. برگزاری چنین کارگاه‌هایی بستر مناسبی است تا فیلمنامه نویسان با این مبحث آشنا شوند تا در سال‌های بعد با توجه به شناختی که به دست آورده‌اند فیلمنامه‌های پخته‌تر در غالب یک اثر بلند، به مرحله ساخت برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: این کارگاه برای این ۱۰ فیلمنامه نویس جوان بود که همانطور که گفتم طی فراخوان برگزیده شدند. درست است که در فیلمنامه‌های ارائه شده مبحث بازار سهام بیان شده بود ولی در بخش‌هایی به دلیل نبود شناخت تخصصی، نیاز به اصلاحاتی وجود داشت. ما سعی کردیم یک نقطه مشترک پیدا کنیم و هم‌صدا شویم. ما ۲ مبحث را بررسی کردیم؛ مباحث بازار سرمایه که بچه‌ها لطف کردند و از نظرات من از منظر کارشناس حوزه بازار سهام استفاده کردند و مبحث دیگر بخش فیلمنامه نویسی بود که تدریس آن را ایوب آقاخانی بر عهده داشت. امیدواریم در نهایت فضای مالی در این آثار بتواند به شکل درستی برای مردم بیان شود.


نتیجه این متن این است که در رویداد فیلمنامه نویسی “ثور”، ۱۰ فیلمنامه برتر برای کارگاه‌های آموزشی انتخاب شدند. این کارگاه‌ها به منظور آشنایی بیشتر با بازار سرمایه و موضوع بازار سهام برگزار می‌شوند. آثار خلاقانه می‌تواند به عنوان حلقه اتصالی بین بازار سرمایه و عموم مردم عمل کند. بیش از ۶۵ اثر سینمایی با موضوع مالی و بازار سهام در دنیا ساخته شده است. بازار سهام می‌تواند به صنایع هنر هفتم، هنر صوتی و صحنه نمایش در تأمین مالی آثار کمک کند. هدف این رویداد استفاده از مدل‌های جدیدی است که در دنیا به کار می‌رود و بهره‌برداری از آنها در تولیدی هنر هفتم است. فیلمنامه‌های برگزیده با کارگردان حرفه‌ای به مرحله ساخت و ساز می‌رسند و در آخرین مرحله، بهترین فیلمنامه‌ها در یک اثر ادبی چاپ می‌شوند. برگزاری کارگاه‌های آموزش مالی به فیلمنامه‌نویسان کمک می‌کند تا در آثار خود از موضوع بازار سهام به شکل صحیح استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *