تعصب مستند: همچنان دوست دارم سینماحقیقت باشم/ با ۴ اثر سینمایی در «سینماحقیقت»

به صداگذاری سینمای مستند تعصب دارم/ با ۴ فیلم در «سینماحقیقت»


محمدحسین ابراهیمی، صداگذار هنر هفتم، درباره آثاری که با صداگذاری او در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند، صحبت کرد. او اعلام کرد که در این جشنواره سه مستند بلند به نام‌های «تکثیر در اسارت»، «پرونده تمرد من» و «ددرس» دارد. همچنین یک اثر سینمایی نیمه بلند به نام «می ۱۹۶۸» نیز به کارگردانی احسان اُمی به نمایش درآمده است. ابراهیمی افزود که او ۸ سالی است که در حوزه سینمای مستند فعالیت می‌کند و در امسال هم پنج اثر سینمایی مستند و سه سریال تلویزیونی داشته است. تلاش او در صداگذاری مستندها این بوده تا به شکلی کار کند که مستند در سالن هنر هفتم جدی‌تر گرفته و جدی‌تر دیده شود. او با اشاره به صداگذاری در سینمای مستند، بیان کرد که در این حوزه باید به شکلی عمل کنیم که دیده نشویم اما کارمان را به درستی انجام داده باشیم. نهمین جشنواره بین المللی اثر سینمایی مستند ایران، سینماحقیقت، در حال برگزاری است.

محمدحسین ابراهیمی صداگذار هنر هفتم درباره آثاری که با صداگذاری او در هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند، به خبرنگار دیجیاتور گفت: من امسال در جشنواره «سینماحقیقت» سه مستند بلند دارم به نام‌های «تکثیر در اسارت» به کارگردانی مهدی ایمانی، «پرونده تمرد من» ساخته مسعود دهنوی و «ددرس» صادق داوری‌فر. یک اثر سینمایی هم در بخش نیمه بلند دارم به نام «می ۱۹۶۸» به کارگردانی احسان اُمی.

وی عنوان کرد: چیزی حدود ۱۳ سال است که مشغول صداگذاری هستم و ۸ سالی است که وارد حوزه مستند شده‌ام و عِرق خاصی نسبت به این حوزه پیدا کرده ام. حس و حال سینمای مستند و بیان واقعیت را بسیار دوست دارم. صداگذاری آثار مستند من در این سال ها خیلی بیشتر از آثار داستانی بوده است. حدود ۵ سال پیش در بخش ملی، آوینی و جانبی «سینماحقیقت» حدود ۱۱ اثر سینمایی داشتم و این موضوع حکایت از کثرت علاقه من به سینمای مستند است.

این صداگذار یادآور شد: اینگونه نیست که اثر سینمایی داستانی چه بلند و چه کوتاه کار نکنم و امسال هم ۳ سریال تلویزیونی داشتم اما در این میان اولویت من سینمای مستند است، آن هم سینمایی که واقعا مستند باشد زیرا اکنون باب شده است که کارگردان‌ها در اثر سینمایی مستند، روایت خیالی می‌سازند تا اینکه بخواهند واقعیت را روایت کنند.

وی درباره صداگذاری در حوزه سینمای مستند عنوان کرد: در این سال‌ها تلاش کردم که صداگذاری سینمای مستند را به صداگذاری سینمای حرفه‌ای نزدیک کنم. تمام تلاشم در صداگذاری مستند این بوده است که به شکلی کار کنم تا مستند در سالن هنر هفتم جدی‌تر گرفته و جدی تر دیده شود. در مستند «خانه ای برای تو» که کاندید بهترین صداگذاری شد و حتی در اثر سینمایی‌های جنگی مانند «گلوله باران» نیز این رویکرد ویژه را درنظر گرفتم.

ابراهیمی افزود: معمولا برای صداگذاران سینمای داستانی اینکه دیده شوند مهم است اما در سینمای مستند مخصوصا در صداگذاری الزاما باید به شکلی عمل کنیم که دیده نشویم اما کارمان را به درستی انجام داده باشیم.

ابراهیمی در پایان بیان کرد: در این سال‌ها سعی من این بوده است که به مستندها و سینمای مستند چیزی اضافه کنم و اثر سینمایی مستند را یک پله از جایگاهی که هست بالاتر بیاورم.

هفدهمین جشنواره بین المللی اثر سینمایی مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذر ماه تا ۲ دی‌ ماه در حال برگزاری است.


محمدحسین ابراهیمی صداگذار هنر هفتم درباره آثاری که با صداگذاری او در هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند، به خبرنگار دیجیاتور گفت که این سال در جشنواره «سینماحقیقت» سه مستند بلند دارد به نام‌های «تکثیر در اسارت» به کارگردانی مهدی ایمانی، «پرونده تمرد من» ساخته مسعود دهنوی و «ددرس» صادق داوری‌فر. یک اثر سینمایی هم در بخش نیمه بلند دارد به نام «می ۱۹۶۸» به کارگردانی احسان اُمی.

وی افزود که چیزی حدود ۱۳ سال است که مشغول صداگذاری است و ۸ سالی است که وارد حوزه مستند شده‌است و عِرق خاصی نسبت به این حوزه پیدا کرده است و علاقه فوق‌العاده‌ای به سینمای مستند دارد. صداگذاری آثار مستند او در این سال‌ها بسیار بیشتر از آثار داستانی بوده است. حدود ۵ سال پیش در بخش ملی، آوینی و جانبی «سینماحقیقت» حدود ۱۱ اثر سینمایی داشته و این موضوع حکایت از کثرت علاقه او به سینمای مستند است.

ایشان بیان کرد که امسال هم سریال‌های تلویزیونی داشته است اما در این میان اولویت او سینمای مستند است، آن هم سینمایی که واقعاً مستند باشد زیرا اکنون باب شده است که کارگردان‌ها در اثر سینمایی مستند، روایت خیالی می‌سازند تا اینکه بخواهند واقعیت را بیان کنند.

ابراهیمی افزود که در این سال‌ها تلاش کرده است تا صداگذاری سینمای مستند را به صداگذاری سینمای حرفه‌ای نزدیک کند و در صداگذاری مستند، به شکلی عمل کند که مستند در سالن هنر هفتم جدی‌تر گرفته و جدی‌تر دیده شود. او در مستند «خانه‌ای برای تو» و اثر سینمایی‌های جنگی نیز این رویکرد ویژه را درنظر گرفته است.

برای ابراهیمی در سینمای مستند، عمل کردن به شکلی است که دیده نشود اما کار به درستی انجام شود و تلاش او در سال‌های اخیر این بوده است که به مستندها و سینمای مستند چیزی اضافه کند و اثر سینمایی مستند را به سطحی بالاتر برساند.

هفدهمین جشنواره بین المللی اثر سینمایی مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذر ماه تا ۲ دی‌ماه در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *