بهره‌برداری از ترانزیت آستارا به جمهوری آذربایجان در آینده

بهره‌برداری از ترانزیت آستارا به جمهوری آذربایجان در روزهای آتی


وزیر راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، اعلام کرد که پروژه بزرگترین خط ریلی کشور در مسیر زاهدان به چابهار تا اواخر سال آینده به بهره برداری کامل می‌رسد و ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‌برداری رسیده است. همچنین، در استان سیستان و بلوچستان ۲۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی به بهره‌برداری رسیده است و استان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است. به طور همزمان، عملیات اجرایی پروژه های با ارزشی به بهره برداری رسیده است. همچنین، برای فاز دوم توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، گفتگوهای دیپلماتیک خوبی انجام شده و طرح توسعه این بندر به وسعت ۴۰ هکتار به سرعت آغاز می‌شود. این وزیر همچنین اعلام کرد که بزرگترین پروژه ریلی کشور، مسیر زاهدان به چابهار است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز در حال پیشرفت است. در کنار این پروژه ها، تلاش همه دست‌اندرکاران امر برای بهره برداری سریع محور دوم ترانزیتی اصلی کشور نیز ادامه دارد. همچنین، رشد ترانزیت بین ایران و آذربایجان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده و توافقات و تعاملات میان دو کشور باعث به ثمر نشستن این رشد شده است. علاوه بر آن، توسعه زیرساخت‌های ریلی و بزرگراه‌ای همراه با توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت از اولویت‌های حکومت است. در نهایت، با شروع حج عمره، پروازهای بین ایران و عربستان نیز از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگترین پروژه ریلی در مطالعات تاریخی کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می‌شود تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد، گفت: این پروژه در مسیر دشواری قرار دارد، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‌برداری رسیده است.

بذرپاش با اعلام اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژه‌ها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است، یادآور شد: روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی با محوریت شرکت‌های ترانزیت دریایی یا دریانوردی واگذار شود. در این زمینه گفتگوهای دیپلماتیک خوبی انجام شده تا هر چه سریع‌تر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود.

وی با بیان اینکه پروژه چابهار به زاهدان بزرگترین پروژه ریلی کشور است، خاطرنشان‌کرد: سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیکی ترانزیت ریلی است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز با سرعت در حال پیشرفت است. این پروژه‌ها گرچه در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد، اما با کوه‌های سخت در طول مسیر مواجه هستیم.

بذرپاش بیان کرد: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید و تلاش همه دست‌اندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریع‌تر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود.

رشد ۴۰ درصدی ترانزیت بین ایران و آذربایجان در ۲۰۲۳

وی گفت: مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت کمیسیون مشترک مالی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است که نشان‌دهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و این رشد را در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد هستیم.

وی تصریح‌کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و بزرگراه‌ای، توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلی‌ترین تأکیدات حکومت است.

از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان از حج عمره

وزیر راه و شهرسازی درباره از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان گفت: با شروع حج عمره، پروازها بین ایران و عربستان از سر گرفته خواهد شد.


بزرگترین پروژه ریلی کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می‌شود تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد. این پروژه در مسیر دشواری قرار دارد، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‑برداری رسیده است. ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‑برداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژه‌ها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است. روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. مقرر شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی با محوریت شرکت‌های ترانزیت دریایی یا دریانوردی واگذار شود. در این زمینه گفتگوهای دیپلماتیک خوبی انجام شده تا هر چه سریع‌تر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود. پروژه چابهار به زاهدان بزرگترین پروژه ریلی کشور است و سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیکی ترانزیت ریلی است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز با سرعت در حال پیشرفت است. این پروژه‌ها گرچه در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد، اما با کوه‌های سخت در طول مسیر مواجه هستیم. در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید و تلاش همه دست‌اندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریع‌تر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود. مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت کمیسیون مشترک مالی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است. در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و بزرگراه‌ای، توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلی‌ترین تأکیدات حکومت است. با شروع حج عمره، پروازها بین ایران و عربستان از سر گرفته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *