برنامه‌ریزی برای اثرگذاری جریان مطالعات فرهنگی در دانش مالی دانش‌بنیان

برنامه ریزی برای اثرگذاری جریان علوم انسانی در اقتصاد دانش بنیان


در این متن، آئین پایانی هفته پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی علامه طباطبایی برگزار شده است و پژوهشگران برتر این موسسه آموزش عالی در سطح ملی و دانشگاهی تقدیر شدند. معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان مقام عالی رتبه در این مراسم حضور داشته و تاکید کرده است که معاونت علمی ریاست جمهوری در دوره جدید ماموریت‌های اندیشه‌ورزی، توسعه علم، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان دارد. همچنین، برنامه‌ای برای اثربخش کردن مطالعات فرهنگی در دانش مالی دانش‌بنیان اتخاذ شده است و توجه به مطالعات فرهنگی و اثرگذاری آن در دانش مالی از جانب حکومت و به شکل تجاری‌سازی درست نیست. بنابراین، این رویکرد در ارتباط با مطالعات فرهنگی و نسبت آن به دانش مالی برای نخستین بار در کشور اتخاذ می‌شود. نقش مطالعات فرهنگی در اندیشه‌ورزی و ساخت و ساز علم نیز بسیار مهم است و می‌تواند به حل مسائل اجتماعی، مالی و حکمرانی کمک کند که در این حوزه‌ها دارای ضعف هستیم.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست جمهوری در آئین پایانی هفته پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی علامه طباطبایی با حضور روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رئیس جمهوری از پژوهشگران برتر این موسسه آموزش عالی در سطح ملی و دانشگاهی تقدیر شد.

دهقانی در این مراسم اظهار داشت: معاونت علمی ریاست جمهوری یک نهاد اجرایی صرف نیست و در مقام یک‌نهاد هماهنگ کننده و جریان ساز عمل می‌کند. در دوره‌های مختلف مأموریت‌های مختلفی برای معاونت تعریف شده است اما در این دوره چهار مأموریت اندیشه‌ورزی، توسعه علم، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نقدهایی به معاونت علمی بوده مبنی بر این که به جایگاه مطالعات فرهنگی و اثرگذاری موسسه آموزش عالی‌های مطالعات فرهنگی کم‌تر توجه شده است. در دوره جدید بنا داریم تا با استفاده از ظرفیت موسسه آموزش عالی‌های برجسته در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، متناسب با ظرفیت و توانمندی هر موسسه آموزش عالی، ماموریت‌هایی برای اثربخش کردن هرچه بیش‌تر مطالعات فرهنگی در دانش مالی به ویژه دانش مالی دانش‌بنیان تعریف کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که همسان انگاشتن موسسه آموزش عالی‌های مطالعات فرهنگی با موسسه آموزش عالی‌های علوم پایه، فنی و فناوری طراحی و توقع تجاری سازی و کارآفرینی از مطالعات فرهنگی به آن شکلی که در حوزه‌های فناورانه اتفاق می‌افتد، صحیح نیست، ادامه داد: توقع تجاری‌سازی صرف و حتی رویکرد کاربردی کردن مطالعات فرهنگی در دانش مالی و اشتغال، جفا به این حوزه است چرا که دایره اثرگذاری مطالعات فرهنگی را صرفاً به اشتغال، کاربرد و تجاری سازی محدود می‌کند، این در حالی‌است که نقش مطالعات فرهنگی در اندیشه‌ورزی و ساخت و ساز علم بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر است. انتظار نداریم در مطالعات فرهنگی و موسسه آموزش عالی‌های مطالعات فرهنگی، به شکلی افراطی و غیر دقیق، تجاری‌سازی مطالعات فرهنگی دنبال شود یا به دنبال ایجاد شرکت‌های دانش بنیان باشند بلکه اندیشه ورزی، تحلیل گری و ارائه راهبرد از حوزه‌های اثرگذاری مطالعات فرهنگی است.

دهقانی بیان کرد: برنامه اثربخشی مطالعات فرهنگی در دانش مالی دانش‌بنیان که طی همکاری معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش موسسه آموزش عالی علامه طباطبایی اتفاق می‌افتد، به جای تجاری سازی و کاربردی سازی صرف، بر اثربخش کردن مطالعات فرهنگی در دانش مالی با استفاده از تمامی جنبه‌ها، ظرفیت‌ها و وجوه این حوزه توجه دارد و از این حیث، چنین رویکردی برای نخستین بار در کشور نسبت به مطالعات فرهنگی و نسبت آن با دانش مالی اتخاذ می‌شود. دقیقاً حوزه‌ای که کمتر بدان توجه شده و ضعف داریم همین حوزه مطالعات فرهنگی است. در حوزه فناوری‌ها بیش از متوسط دنیا پاسخ داریم اما در حوزه مسائل اجتماعی، مالی، حکمرانی و … سوالات بی پاسخ زیادی داریم و مهم‌ترین سوالات امروز ما ریشه و راه حل در مطالعات فرهنگی دارند.


در آئین پایانی هفته پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی علامه طباطبایی، پژوهشگران برتر این موسسه آموزش عالی تقدیر شدند. معاونت علمی ریاست جمهوری در دوره جدید برنامه‌هایی را برای اثربخش کردن مطالعات فرهنگی در دانش مالی دانش‌بنیان تعریف کرده است. در این برنامه، تجاری سازی و کاربرد مطالعات فرهنگی تنها یک جنبهٔ محدود از اثرگذاری این حوزه را پوشش می‌دهد. این برنامه بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موسسه آموزش عالی‌های برجسته در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تعریف شده است. در حوزه مطالعات فرهنگی دارای ضعف‌هایی بوده و این برنامه تاکنون نخستین بار در کشور اجرا می‌شود. در حوزه فناوری‌ها دارای پاسخ‌های مناسبی هستیم اما در حوزه مسائل اجتماعی و مالی مشکلاتی داریم. در کل، مطالعات فرهنگی ریشه و راه حل بسیاری از سوالات امروز ما را دارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *