“برای یک زن ناشناخته: دستیابی به شیدایی / روایتی از زندگی یک عکاس”

«برای زنی که نمی‌شناسم» به شیدایی رسید/ روایتی از زندگی یک عکاس


در نمایشگاه عکس و چیدمان “خاطرات معلق”، نازلی عباسی به تجربه مفهومی تازه ای پرداخته است. این نمایش شامل یک چیدمان به نام “خاطرات معلق” است که ۱۶ عکسِ چاپ شده به علاوه ۶ فریم عکس قدیمی سوزن دوزی شده را شامل می شود. چیدمان از ۲۶ بطری شیشه تشکیل شده است و خاطرات زن را که عکس‌هایش هستند در بطری محبوس کرده است. در این نمایشگاه، نازلی عباسی با استفاده از چیدمان و فتومنتاژ، مفهوم نوستالژی، زن و فانی بودن انسان را به تصویر کشیده است. نمایشگاه “خاطرات معلق” تا ۲۰ دی در گالری شیدایی برگزار می شود و علاقه مندان می توانند از مطالعات تاریخی ۸ تا ۲۰ دی به گالری مراجعه کنند.

به گزارش دیجیاتور، نمایشگاه عکس و چیدمان «خاطرات معلق» شامل آثار نازلی عباسی از ۸ دی در گالری شیدایی افتتاح می‌شود و تا ۲۰ دی ادامه خواهد داشت.

نازلی عباسی که در سال‌های گذشته به پژوهش آثار خلاقانه و هنر تصویربرداری مشغول بوده است، این بار تجربه مفهومی تازه‌ای را با میانجی رسانه عکس آماده نمایش کرده است.

وی درباره جزییات این نمایشگاه گفت: این نمایش ترکیب چیدمان اشیا و فتومنتاژ و در واقع شامل یک چیدمان به نام «خاطرات معلق» است و ۱۶ عکسِ چاپ شده به علاوه ۶ فریم عکس قدیمی سوزن دوزی شده. چیدمان این نمایش از ۲۶ بطری شیشه تشکیل شده است؛ بطری‌هایی که حاوی گل‌های خشک، عکس، دکمه و نخ هستند. خاطرات زن که عکس‌هایش هستند، در بطری محبوس شده و درب چوب پنبه‌ای از گریختن آن‌ها جلوگیری می‌کند، گویی تمام زندگی زن در یک بطری جا گرفته است. مخاطب می‌تواند با دقت در بطری‌ها عکس هاو محتویات آن را کاوش کند.

عکس برای عباسی به مثابه یک سند تاریخی همیشه جذابیت داشته است؛ به ویژه عکس‌های آلبوم‌های خانوادگی قدیمی که بی آن‌که مورد توجه قرار بگیرند، بخش مهمی از مطالعات تاریخی هستند و اغلب ناگفته‌هایی در خود دارند. نگاه کردن به پروسه رشد کودکان و پیر شدن آدم‌هایی که می‌شناسد همیشه برایش جذاب بوده؛ با این حال به گفته خودش این بار با دست یافتن به عکس‌های آلبوم خانوادگی زنی بیگانه از بساط یک دستفروش آلمانی، ماجرا به گونه‌ای دیگر برایش رقم خورد. اشیا به کار رفته در این عکس‌ها و به خصوص دکمه‌ها که عکاس در کارهاش بسیار روی آنها تاکید دارد، نماد پایداری و عمر اشیا در برابر فناپذیری عمر کوتاه انسان است. نوستالژی، زن و فانی بودن انسان، دستمایه اغلب کارهای او هستند.

در استیتمنت نمایشگاه به قلم نازلی عباسی آمده است: «زمانه حاضر زمانه نوستالژی زده است و عکس‌ها فعالانه به نوستالژی پر و بال می‌دهند. سوزان سانتاک معتقد است «هنر تصویربرداری هنری سوگوار است و اغلب موضوعاتی که هنر تصویربرداری می‌شوند در نوعی اندوه پوشیده می‌شوند.» عکس، به ویژه عکس‌های افراد برانگیزنده احساسات و خیال هستند. عکس‌های خانوادگی با گذشت زمان به یک سند تاریخی تبدیل می‌شوند که می‌توانند دستمایه‌ مطالعات تاریخی و جامعه شناختی واقع شوند.

مجموعه پیش رو، حاصل مواجهه‌ من با عکس‌های آلبوم خانوادگی زنی بیگانه است که از بساط یک دست فروش آلمانی خریداری شده و توسط دوستی به دست من رسید. زنی که نمی‌شناختم؛ اما در نخستین مواجهه با عکس‌هایش بی اختیار اشک ریختم. عکس‌ها من را به خیالبافی در باب زندگی زن فرا خواندند و من روایت خیالی زندگی او را برای خویش روایت کردم. گاه با او هم‌ذات پنداری کردم و زمانی به او حسادت ورزیدم. من روایت زندگی و فانی بودن انسان را با ترکیب اشیای گوناگون با عکس‌های این زن رازآلود تجربه کردم. و اکنون چندی است که «با زنی که نمی‌شناسم» زندگی می‌کنم.»

نازلی عباسی متولد ۱۳۵۶ در آبادان است و کارشناسی ارشد پژوهش آثار خلاقانه از دانشکده آثار خلاقانه و معماری تهران دارد. او منتخب سیزدهمین بینال عکس ایران (۱۳۹۳) است و تألیف کتابی پژوهشی در باره هنر تصویربرداری منازعه در کارنامه‌اش دیده می‌شود. او در کنار شرکت در نمایشگاه‌های گروهی، کیوریتور چند نمایشگاه گروهی عکس نیز بوده است. علاقمندان برای تماشای نمایشگاه عکس و چیدمان «برای زنی که نمی‌شناسم» می‌توانند از روز جمعه ۸ تا ۲۰ دی به گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، روبه روی نگارخانه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد ۱ مراجعه کنند. گالری شنبه‌ها تعطیل و در بقیه روزها از ساعت ۱۵ تا ۳۰: ۱۹ پذیرای دوستداران آثار خلاقانه است.


نمایشگاه عکس و چیدمان “خاطرات معلق” شامل آثار نازلی عباسی افتتاح شد و تا ۲۰ دی ادامه خواهد داشت. نازلی عباسی در این نمایشگاه، تجربه مفهومی تازه‌ای با میانجی رسانه عکس را نمایش داده است. هدف این نمایشگاه بیان مفهومی تازه از خاطرات و زندگی زن است. نمایشگاه شامل چیدمان اشیا و فتومنتاژ است که در آن ۱۶ عکس و ۶ فریم عکس قدیمی سوزن دوزی شده است. چیدمان شامل بطری‌های شیشه‌ای است که حاوی گل‌های خشک، عکس‌ها، دکمه‌ها و نخ هستند. عکس‌ها در بطری‌ها محبوس شده و درب چوب پنبه‌ای از گریختن آن‌ها جلوگیری می‌کند. به عباسی، عکس برای او به مثابه سند تاریخی تلقی می‌شود و عکس‌های آلبوم خانوادگی قدیمی برایش جذابیت دارند. در این نمایشگاه، اشیا و به خصوص دکمه‌ها نماد پایداری و عمر اشیا را نسبت به عمر کوتاه انسان نشان می‌دهند. نمایشگاه “خاطرات معلق” بازدیدکنندگان را به دنیای نوستالژی و زندگی یک زن بیگانه می‌برد. نازلی عباسی، عکس‌های آلبوم خانوادگی زنی بیگانه را که از آلمان خریداری کرده، در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارد. او در این نمایشگاه روایت زندگی و فانی بودن انسان را با ترکیب اشیا و عکس‌های زن رازآلود نشان می‌دهد. گالری شیدایی در روزهای جمعه تعطیل و در سایر روزها از ساعت ۱۵ تا ۳۰: ۱۹ در خدمت علاقمندان به آثار خلاقانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *