شروع اولین جشنواره عودنوازی قشم/ شبها و شبکه‌های ارسلان کامکار

اولین جشنواره عودنوازی قشم آغاز شد/ شک و تردیدهای ارسلان کامکار


به گزارش دیجیاتور، اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم با حضور استادان هنر صوتی، هنرمندان، مسئولان و علاقه‌مندان در سالن همایش‌های وزارت میراث و ارشاد اسلامی قشم آغاز به کار کرد. در این مراسم ارسلان کامکار، دبیر هنری جشنواره بیان کرد که هنر صوتی باید در درجه اهمیت بالاتری در میان مسئولان کشور قرار بگیرد و برای پذیرش دبیری جشنواره در ابتدا شک داشته است اما به دلیل حمایت از ساز عود و اهمیت آن، این مسئولیت را پذیرفته است. وی با بیان اینکه شناخت افراد و جوانانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، سبب خوشحالی او برای پذیرش این مسئولیت شده است. برگزاری این جشنواره به منظور جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه هنر صوتی و ارائه فرصت آموزش هنر صوتی در مناطق غیر از مراکز استان‌ها را امیدواری می‌کند و آرزو دارد که این جشنواره در سال‌های آینده همچنان برگزار شود. معاون فرهنگی مسافرت و توریسم منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم بیان کرد که امیدوار است از ساز عود برای ارتقاء تعاملات فرهنگی استفاده شود و این تعاملات را در سال‌های آینده گسترش دهیم. پژوهشگر حوزه جامعه شناسی اعتقاد دارد که برگزاری این جشنواره در منطقه آزاد قشم که به دانش مالی و تامین مالی معروف است، بسیار خ

به گزارش دیجیاتور به نقل از روابط‌عمومی پروژه، اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم با حضور استادان هنر صوتی، هنرمندان، مسئولان و جمعی از علاقه‌مندان شامگاه دوشنبه، چهارم دی در سالن همایش‌های وزارت میراث و ارشاد اسلامی قشم آغاز به کار کرد.

ارسلان کامکار، دبیر هنری اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم در مراسم افتتاحیه این جشنواره بیان کرد: هنر صوتی باید از درجه اهمیت بالاتری در میان مسئولان کشور برخوردار باشد. ابتدا برای پذیرش دبیری این جشنواره شک داشتم اما برای حمایت از این توجه به ساز عود که سال گذشته به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شده، دبیری این جشنواره را پذیرفتم.

من فقط یک اسم دارم!

‌وی ادامه داد: اکنون که در مراسم افتتاحیه هستم به این نتیجه رسیدم که قبول این مسئولیت کار درستی بود زیرا افرادی را در نقطه دورافتاده قشم مشاهده کردم که مانند الماس هستند. جوانانی در این نقطه دورافتاده عود می‌نوازند که من سال‌ها باید تمرین کنم تا مانند آنها نوازندگی کنم؛ من فقط اسم دارم اما این جوانان‌اند که نوازنده واقعی هستند. شناخت اینجا و افرادی که در این جشنواره شرکت خواهند کرد سبب خوشحالی من در پذیرش این مسئولیت است.

کامکار با بیان اینکه جوانانی که از مرکز دورند همیشه دغدغه درک توجه به اهمیت و ارزش آثار خلاقانه خود را دارند، اظهار کرد: من هم در جوانی وقتی در سنندج بودم همین دغدغه را داشتم؛ بسیاری از جوانان علاقه‌مندند که در مناطق غیر از مراکز استان‌ها ‌هم مکانی برای آموزش هنر صوتی وجود داشته باشد تا با دعوت از اساتید هنر صوتی، دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کنند. پس امیدوارم این جشنواره فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه هنر صوتی باشد. جشنواره ملی عودنوازی باید ادامه یابد تا در سال‌های بعد شاهد برگزاری هرچه بهتر آن باشیم.

این استاد پیشکسوت هنر صوتی افزود: بسیار دوست دارم تا جوانانی که به صورت تجربی می‌نوازند با تئوری هنر صوتی و مبانی آهنگسازی هم آشنا می‌شدند تا شاهد رشد بیشتری باشیم و هنر صوتی نواحی و دستگاهی ایران را به جهانیان معرفی کنند؛ نباید خود را محدود کرد. امیدوارم مسئولان به دغدغه‌های هنرمندان جوان توجه کنند و نسبت به نیازهای آنها پاسخ متناسب دهند.

استفاده از ساز عود برای ارتقاء تعاملات میان فرهنگی

ادریس راموز، معاون فرهنگی مسافرت و توریسم منطقه آزاد قشم در این مراسم بیان کرد: جشنواره ملی عودنوازی برای اولین است که در قشم برگزار می‌شود و امیدواریم که در سال‌های آینده هم بتوانیم از این ساز ایرانی که نفوذ میان فرهنگی در میان کشورهای مختلف دارد در افزایش و ارتقاء تعاملات میان فرهنگی استفاده کنیم و به صورت مستمر این تعاملات را گسترش دهیم.

وی افزود: ساز عود یکی از دارایی‌های فرهنگی کشور است که ساختن و نواختن این ساز به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شده است. امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت فرهنگی به نحو احسن استفاده کنیم و با برگزاری این جشنواره اتفاقات خوبی رقم بخورد و تأثیر مثبتی در عرصه فرهنگی نقطه دورافتاده زیبای قشم و ایران داشته باشد.

آرزوی پرواز سیمرغ میراث و آثار خلاقانه به گستره جهان

علی رضایی، پژوهشگر حوزه جامعه شناسی در این مراسم بیان کرد: برگزاری این جشنواره در منطقه‌ای که بیشتر به دانش مالی و تامین مالی معروف بوده؛ اتفاق بسیار خوشحال کنندهای است. آرزومندم که سیمرغ میراث و آثار خلاقانه در آسمان همه‌جا پرواز کند و در سایه این سیمرغ اتفاقات خوبی رخ دهد. البته که متأسفانه هنر صوتی به حال خود رها شده است اما این آثار خلاقانه در دل و جان مردم جای دارد زیرا مردم هرمزگان به آثار خلاقانه بسیار علاقه‌مندند.

رضایی افزود: این سرزمین سال‌ها پایگاه مالی جهان بوده است و از اینجا دریانوردان و بازرگانان بزرگ ما به اقسانقاط جهان مسافرت می‌کردند و خاطرات بسیار جذابی از سفرهای این دریانوردان وجود دارد.

این پژوشگر تصریح کرد: در هر یک از مناطق مختلف ایران یک ساز معروف است اما در استان هرمزگان سازهای متعددی مانند قیچک، عود، نی‌جفتی و سرنانوازی رواج دارد که همه در اوج به سر می‌نام تجاری. هنر صوتی این منطقه برخواسته از زندگی مردم بوده و پشت هر نغمه هنر صوتی یک قصه وجود دارد که می‌توان به آن پی برد.

اولین جشنواره عودنوازی قشم آغاز شد/ شک و تردیدهای ارسلان کامکار

وی ادامه داد: من از مسئولان این منطقه صمیمانه سپاسگزارم که در کنار هیاهوهای مالی نیم‌نگاهی هم به آثار خلاقانه داشتند و امیدوارم که این نیم‌نگاه تبدیل به نگاه کامل و جامع بشود. هنرمندان بی‌بدیلی در این منطقه حضور دارند و امیدوارم که فضا به گونه‌ای شود تا مردم بتوانند به این هنرمندان مراجعه کنند.

رضایی با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره می‌تواند پیام‌رسان استادان این منطقه به سایر نقاط ایران و جهان باشد افزود: پیشنهاد می‌کنم برای پاسداشت هنر صوتی این منطقه از سوی پژوهشگران پژوهش‌هایی صورت بگیرد تا آثار موسیقایی آن ضبط و حفظ و به سراسر جهان معرفی شود. منطقه آزاد قشم باید برای پژوهشگران فرصت مطالعاتی به وجود بیارد تا هنر صوتی قشم ثبت و حفظ شود تا با معرفی اساتید و سازهای آنها دِینی که بر گردن داریم را اندکی ادا کرده باشیم.


به نقل از روابط‌عمومی پروژه، اولین جشنواره ملی عودنوازی قشم با حضور استادان هنر صوتی، هنرمندان، مسئولان و جمعی از علاقه‌مندان شامگاه دوشنبه، چهارم دی در سالن همایش‌های وزارت میراث و ارشاد اسلامی قشم آغاز به کار کرد. ابتدا برای پذیرش دبیری این جشنواره شک داشتم اما برای حمایت از این توجه به ساز عود که سال گذشته به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شده، دبیری این جشنواره را پذیرفتم. قبول این مسئولیت کار درستی بود زیرا افرادی را در نقطه دورافتاده قشم مشاهده کردم که مانند الماس هستند. جوانانی در این نقطه دورافتاده عود می‌نوازند که من سال‌ها باید تمرین کنم تا مانند آنها نوازندگی کنم؛ من فقط اسم دارم اما این جوانان‌اند که نوازنده واقعی هستند. شناخت اینجا و افرادی که در این جشنواره شرکت خواهند کرد سبب خوشحالی من در پذیرش این مسئولیت است. جوانانی که از مرکز دورند همیشه دغدغه درک توجه به اهمیت و ارزش آثار خلاقانه خود را دارند؛ من هم در جوانی وقتی در سنندج بودم همین دغدغه را داشتم؛ بسیاری از جوانان علاقه‌مندند که در مناطق غیر از مراکز استان‌ها ‌هم مکانی برای آموزش هنر صوتی و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *