اولویت من صداگذاری سینمای مستند است/ با ۴ اثر سینمایی در «سینماحقیقت»
0 نظر
محمدحسین ابراهیمی، صداگذار هنر هفتم، درباره آثاری که با صداگذاری او در هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند صحبت کرده است. او اشاره کرد که علاقهاش بیشتر به صداگذاری آثار مستند است و در این سالها تمرکز بیشتری بر صداگذاری مستندها داشته است. او همچنین به مهمیت واقعیتپردازی در سینمای مستند و نزدیک کردن صداگذاری مستندها به صداگذاری سینمای حرفهای پرداخته است. هفدهمین جشنواره بین المللی اثر سینمایی مستند ایران «سینماحقیقت» در حال برگزاری است.
محمدحسین ابراهیمی صداگذار هنر هفتم درباره آثاری که با صداگذاری او در هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند، به خبرنگار دیجیاتور گفت: من امسال در جشنواره «سینماحقیقت» سه مستند بلند دارم به نامهای «تکثیر در اسارت» به کارگردانی مهدی ایمانی، «پرونده تمرد من» ساخته مسعود دهنوی و «ددرس» صادق داوریفر. یک اثر سینمایی هم در بخش نیمه بلند دارم به نام «می ۱۹۶۸» به کارگردانی احسان اُمی.
وی عنوان کرد: چیزی حدود ۱۳ سال است که مشغول صداگذاری هستم و ۸ سالی است که وارد حوزه مستند شدهام و عِرق خاصی نسبت به این حوزه پیدا کرده ام. حس و حال سینمای مستند و بیان واقعیت را بسیار دوست دارم. صداگذاری آثار مستند من در این سال ها خیلی بیشتر از آثار داستانی بوده است. حدود ۵ سال پیش در بخش ملی، آوینی و جانبی «سینماحقیقت» حدود ۱۱ اثر سینمایی داشتم و این موضوع حکایت از کثرت علاقه من به سینمای مستند است.
این صداگذار یادآور شد: اینگونه نیست که اثر سینمایی داستانی چه بلند و چه کوتاه کار نکنم و امسال هم ۳ سریال تلویزیونی داشتم اما در این میان اولویت من سینمای مستند است، آن هم سینمایی که واقعا مستند باشد زیرا اکنون باب شده است که کارگردانها در اثر سینمایی مستند، روایت خیالی میسازند تا اینکه بخواهند واقعیت را روایت کنند.
وی درباره صداگذاری در حوزه سینمای مستند عنوان کرد: در این سالها تلاش کردم که صداگذاری سینمای مستند را به صداگذاری سینمای حرفهای نزدیک کنم. تمام تلاشم در صداگذاری مستند این بوده است که به شکلی کار کنم تا مستند در سالن هنر هفتم جدیتر گرفته و جدی تر دیده شود. در مستند «خانه ای برای تو» که کاندید بهترین صداگذاری شد و حتی در اثر سینماییهای جنگی مانند «گلوله باران» نیز این رویکرد ویژه را درنظر گرفتم.
ابراهیمی افزود: معمولا برای صداگذاران سینمای داستانی اینکه دیده شوند مهم است اما در سینمای مستند مخصوصا در صداگذاری الزاما باید به شکلی عمل کنیم که دیده نشویم اما کارمان را به درستی انجام داده باشیم.
ابراهیمی در پایان بیان کرد: در این سالها سعی من این بوده است که به مستندها و سینمای مستند چیزی اضافه کنم و اثر سینمایی مستند را یک پله از جایگاهی که هست بالاتر بیاورم.
هفدهمین جشنواره بین المللی اثر سینمایی مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدیمقدم از ۲۷ آذر ماه تا ۲ دی ماه در حال برگزاری است.
محمدحسین ابراهیمی در حال حاضر چند مستند و اثر سینمایی در جشنواره «سینماحقیقت» ارائه کرده و به صداگذاری آثار مستند اختصاص زیادی داده است. او تاکید دارد که ویژگیهای پختهتر و واقعی تر سینمای مستند را دوست دارد و به دنبال اعمال تأثیر بیشتر در این حوزه است. His efforts have been focused on elevating documentary films to a higher level and adding value to the genre.