طرح قوانین و مقررات حوزه مخابرات در برنامه توسعه هفتم به صورت بی‌سابقه است.

احکام حوزه ارتباطات در برنامه هفتم توسعه بی‌سابقه است


در پنل بررسی شورای سیاستگذاری نمایشگاه تلکام که با حضور نماینده مجلس و وزیر سابق مخابرات و تکنولوژی مخابرات و اعضای دیگر برگزار شد، رضا تقی پور رییس فراکسیون AI مجلس ایران درباره نیازمندی به اصلاح مدل کسب و کار در حوزه مخابرات و تعرفه به عنوان اجزای آن صحبت کرد. وی اعلام کرد کشور نیازمند جبران خلأ تامین مالی‌ها در این حوزه است و مدل‌های کسب و کار و مالی باید پاسخگوی تامین مالی‌ها باشند. تقی پور همچنین تاکید کرد که تحول دیجیتال باید از مخابرات شروع شود و زیرساخت‌هایی که نیازمند به روزرسانی هستند، برای تحقق تحول دیجیتال باید به روز شوند. او به این امید بیان داشت که فناوری‌هایی مثل AI و شبکه جهانی اشیا به مراحل اجرایی کامل برسند و شرکت‌ها از فرصت‌های برنامه هفتم توسعه استفاده کنند تا آمادگی زیرساخت‌ها برای تحقق تحول دیجیتال فراهم شود. همچنین تقی پور به ارمغان آورد که فراکسیون AI مجلس چندین پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه ارائه داده است که از جمله آنها، تدوین برنامه AI توسط مرکز ملی فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، پنل بررسی شورای سیاستگذاری نمایشگاه تلکام، در سومین روز نمایشگاه با حضور رضا تقی پور نماینده مجلس و وزیر سابق مخابرات و تکنولوژی مخابرات، داوود ادیب رییس کمیته فاوا، نجات دادگر عضوهیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان مخابرات، دکتر زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران برگزار شد.

رضا تقی پور رییس فراکسیون AI در پارلمان در این پنل با بیان اینکه منحنی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته تامین مالی‌ها در حوزه مخابرات ناکافی بوده و نیازمند اصلاح مدل کسب و کار است که تعرفه یکی از اجزای آن به شمار می‌رود. این خلا باید جبران شود تا کشور بتواند برای تحقق تحول دیجیتال آماده شود.

وی افزود: در هر کسب و کاری، مدل کسب و کار مناسب و موثر یکی از ارکان اصلی حکمرانی در سطح ملی به شمار می‌رود و مدل‌های کسب و کار باید مالی باشند تا بتوانند پاسخگوی تامین مالی‌ها باشند.

این نماینده مردم در پارلمان با اشاره به اینکه تحول دیجیتال را باید از مخابرات شروع می‌کردیم، افزود: امیدوارم با تحول در کسب و کارها و خدمات با ورود به فناوری‌های برهم‌زن مثل AI و شبکه جهانی اشیا، زودتر این فناوری‌ها به مرحله اجرایی کامل برسند.

به گفته تقی پور، مخابرات و مخابرات، تامین‌کننده زیرساخت تحول دیجیتال هستند. اگر بخواهیم تحول دیجیتال صورت بگیرد باید زیرساخت‌ها را به روز کنیم و ظرفیت‌ها را در قالب بستر نرم‌افزاری داخلی اطلاعات بالا ببریم.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، احکام حوزه مخابرات بی‌سابقه است و امیدوارم شرکت‌ها از فرصت‌ها استفاده کنند و به روزرسانی و آمادگی زیرساخت‌ها برای تحقق تحول دیجتال فراهم شود.

نماینده پارلمان با اشاره به اینکه فراکسیون AI مجلس چندین پیشنهاد با مشارکت فعالان حاکمیتی و خصوصی برای برنامه هفتم توسعه ارایه داده بود، عنوان کرد: چندین ماده برای برنامه هفتم پیشنهاد دادیم که از میان آنها ماده ۴۸ نهایی شد که مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری ظرف شش ماه بعد از ابلاغ مقررات برنامه هفتم توسعه باید برنامه AI را تدوین کنند و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.


تامین مالی‌ها در حوزه مخابرات ناکافی بوده و نیازمند اصلاح مدل کسب و کار است. باید جبران خلا موجود در این حوزه صورت گیرد. مدل کسب و کار باید مالی و پاسخگوی تامین مالی‌ها باشد. تحول در کسب و کارها و خدمات می‌تواند با ورود به فناوری‌های برهم‌زن به مرحله اجرایی کامل برسد. مخابرات و مخابرات تامین‌کننده زیرساخت تحول دیجیتال هستند و باید زیرساخت‌ها را به روز کنیم و ظرفیت‌ها را در قالب بستر نرم‌افزاری داخلی اطلاعات بالا ببریم. امیدوارم شرکت‌ها از فرصت‌ها استفاده کنند و آمادگی زیرساخت‌ها برای تحقق تحول دیجیتال فراهم شود. فراکسیون AI مجلس چندین پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه ارایه داده و مرکز ملی فضای مجازی باید برنامه AI را تدوین کند و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *