آمادگی ایران برای توسعه بخش‌های بالادست و پایین‌دست تولیدی منابع هیدروکربن عراق

آمادگی ایران برای توسعه بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت عراق


در نشست بین هیئت‌های ایرانی و عراقی، توسط وزیر منابع هیدروکربن ایران اعلام شد که در زمینه‌های اکتشاف و توسعه میدان‌های مشترک و همچنین نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های عراق، توافق‌های مهم و جدی انجام شده است. همچنین، گفتگوهای دیپلماتیک مثبتی نیز در زمینه همسوی ایران و عراق در سازمان کشورهای صادرکننده منابع هیدروکربن و ائتلاف اعضای اوپک و متحدانش صورت گرفته است. ایران اعلام آمادگی برای کمک به توسعه صنایع منابع هیدروکربن و گاز و پتروشیمی عراق نیز کرده است و خدمات فنی فناوری طراحی ایران نیز به عراق ارائه می‌شود. همچنین در زمینه محدودیت‌های بین‌المللی‌های ظالمانه علیه ایران، وزیر منابع هیدروکربن ایران ضمن اعلام خودکفایی در تولیدی منابع هیدروکربن و گاز ایران، آمادگی خود را برای صدور خدمات فنی فناوری طراحی در همه حوزه‌های تولیدی منابع هیدروکربن به عراق اعلام کرده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، جواد اوجی وزیر منابع هیدروکربن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نشست بین هیئت‌های ایرانی و عراقی پیرو نشست‌هایی که پیش‌تر در تهران و بغداد برگزار شده بود و حسب تکالیفی که رؤسای‌جمهوری دو کشور مشخص کرده بودند در زمینه‌های اکتشاف، توسعه میدان‌های مشترک در خشکی و دریا برگزار و توافق‌های مطلوبی انجام شد.

وی افزود: در زمینه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های عراق به دست توانمندان و متخصصان ایرانی نیز توافق‌های مطلوبی انجام و کارگروهی برای پیگیری جدی این موضوع تشکیل شد.

وزیر منابع هیدروکربن اظهار کرد: با توجه به مواضع همسوی ایران و عراق در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده منابع هیدروکربن) و اوپک‌پلاس (ائتلاف اعضای اوپک و متحدانش) گفتگوهای دیپلماتیک مثبتی نیز در این زمینه انجام شد.

اوجی گفت: با توجه به ظرفیت مطلوب ایران در صنایع منابع هیدروکربن و گاز و توانمندی پیمانکاران و سازندگان، کشور امروز در این تولیدی خودکفاست و برای توسعه صنایع منابع هیدروکربن و گاز و پتروشیمی عراق اعلام آمادگی و اقدام‌های سازنده‌ای را هم آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به بحث تهاتر گاز افزود: برای جمع‌آوری گازهای ترش و غنی عراق و فروش خارجی گاز شیرین به این کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم و با توجه به اینکه کارگروهی برای انجام این کار تعیین شده است، این عملیات به زودی آغاز می‌شود.

وزیر منابع هیدروکربن با بیان اینکه آموزش سرمایه انسانی و متخصصان عراقی در مجموعه پژوهشگاه‌ها و موسسه آموزش عالی‌های تولیدی منابع هیدروکربن ایران و صدور خدمات فنی فناوری طراحی به عراق نیز از جمله محورهای گفتگوهای دیپلماتیک امروز هیئت‌های ایرانی و عراقی بود، اظهار کرد: بعضی از این پروژه‌ها آغاز شده است و تکالیف کارگروه‌های ویژه برای انجام این کار هم مشخص شد.

اوجی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک عملیات اجرایی این پروژه‌ها به‌ویژه توسعه دوجانبه میدان‌های مشترک را که مورد توافق ایران و عراق است هرچه زودتر عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی‌های ظالمانه علیه ایران تصریح کرد: با توجه به توان متخصصان، کارشناسان و پیمانکاران ایرانی تولیدی منابع هیدروکربن در همه حوزه‌ها خودکفا هستیم و هیچ خللی در توسعه تولیدی منابع هیدروکربن و گاز ایران به‌وجود نیامده است، از این رو امروز برای صدور خدمات فنی فناوری طراحی در همه حوزه‌های تولیدی منابع هیدروکربن دو بخش بالادست و پایین‌دست به‌منظور توسعه تولیدی منابع هیدروکربن عراق آمادگی کامل داریم.


نتیجه گیری که میتوان از این متن برداشت کرد، این است که در نشست بین هیات‌های ایرانی و عراقی در زمینه های اکتشاف و توسعه میدان‌های مشترک در خشکی و دریا توافقات مطلوبی برگزار شد و همچنین توافق‌های مطلوبی در زمینه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های عراق به دست توانمندان و متخصصان ایرانی صورت گرفت. همچنین در اوپک و اوپک‌پلاس نیز گفتگوهای دیپلماتیک مثبتی در این زمینه صورت گرفته است. علاوه براین، ایران توانایی خودکفایی در صنایع منابع هیدروکربن و گاز را دارد و برای توسعه صنایع منابع هیدروکربن و گاز و پتروشیمی عراق نیز آمادگی و اقدامات سازنده‌ای را آغاز کرده است. همچنین اعلام شده است که عملیات جمع‌آوری گازهای ترش و غنی عراق و فروش خارجی گاز به این کشور به زودی آغاز می‌شود. در پایان، آموزش سرمایه انسانی و متخصصان عراقی و صدور خدمات فنی فناوری طراحی به عراق نیز بین هیات‌های ایرانی و عراقی مورد بحث قرار گرفته است و تکالیف کارگروه‌های ویژه برای انجام این کار هم مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *