مستندسازی ۶۴ اثر تاریخی در نگارخانه عمارت مفخم بجنورد

۶۴ شی تاریخی در موزه عمارت مفخم بجنورد مستندسازی شد


در گفت و گویی با خبرنگار دیجیاتور، علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، مسافرت و توریسم و صنایع دستی خراسان شمالی اعلام کرد که در ۹ ماه اول سال جاری ۱۲ اثر تاریخی در این منطقه مرمت شدند. هزینه مرمت این اثار بیش از ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیارد ریال بوده است. از جمله آثار مرمت شده می توان به کاروان سرای سبزه میدان در بجنورد، قلعه خان در راز و جرگلان، امامزاده نبی در شهرستان گرمه، حمام های جاجرم و بام، منابع آبی انبار صفی آباد، پایاب الله آباد و خانه یحیی بیگ در بجنورد، حمام گلیان و چری در شهرستان فاروج اشاره کرد. این اثار همچنین در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده اند. علاوه بر این، تاکنون ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. در حال حاضر ۶ نگارخانه در این منطقه فعال هستند و تعداد زیادی بازدیدکننده از این نگارخانه ها دریافت شده است. همچنین در این دوره ۶ مورد کاوش و گمانه زنی در محوطه تاریخی کلاته یاور، دوین، ویرانشهر، ارگ نادری، آلمادوشن و تپه فرمان صورت گرفته است. از طرف دیگر، ۶۴ شیء تاریخی در نگارخانه عمارت مفخم در بجنورد مستندسازی شده و ۲۰ شیء تاریخی نیز مرمت شده است.

علی مستوفیان شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: در ۹ ماه سال جاری ۱۲ اثر تاریخی سطح خراسان شمالی با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیارد ریال مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، مسافرت و توریسم و صنایع دستی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: از آثار مرمت شده می‌توان به کاروان‌سرای سبزه‌میدان در بجنورد، قلعه خان در رازو جرگلان، امام زاده نبی در شهرستان گرمه، حمام شهرستان جاجرم، حمام شهرستان بام و صفی‌آباد، منابع آبی‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد و خانه یحیی بیگ در شهرستان بجنورد، حمام گلیان و چری در شهرستان فاروج اشاره کرد.

وی به ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۴ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۶ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می‌شود.

مستوفیان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۴ اثر تاریخی در خراسان شمالی شده است که با این تعداد مجموع آثار شناسایی شده استان به ۱۱۵۱ اثر رسیده است.

وی بیان اینکه در حال حاضر ۶ نگارخانه در سطح خراسان شمالی فعال هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدا سال تا کنون ۱۹ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از نگارخانه‌های استان و بیش از ۲۵ هزار نفر از پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس در اسفراین بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، مسافرت و توریسم و صنایع‌دستی خراسان شمالی تأکید کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۶ مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی کلاته یاور، دوین، ویرانشهر، ارگ نادری، آلمادوشن و تپه فرمان با اعتباری بالغ بر به مبلغ ۳۴ میلیارد ریال انجام شده است.

مستوفیان در پایان گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۶۴ شیء تاریخی در نگارخانه عمارت مفخم در بجنورد مستندسازی و هم چنین ۲۰ شیء تاریخی مرمت شده است.


در ۹ ماه سال جاری، ۱۲ اثر تاریخی در خراسان شمالی با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیارد ریال مرمت شده است. از آثار مرمت شده می‌توان به کاروانسرای سبزه‌میدان، قلعه خان، امام‌زاده نبی، حمام جاجرم، حمام بام و صفی‌آباد، منابع آبی‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد و خانه یحیی بیگ، حمام گلیان و چری اشاره کرد. تاکنون ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. در این تعداد، ۴ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۶ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی شامل می‌شود. در کل، ۴ اثر تاریخی در خراسان شمالی شده است و با این تعداد، تعداد آثار شناسایی شده در استان به ۱۱۵۱ اثر رسیده است. در خراسان شمالی ۶ نگارخانه فعال هستند. تاکنون ۱۹ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از نگارخانه‌های استان و بیش از ۲۵ هزار نفر از پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس بازدید کرده‌اند. در ۹ ماهه سال جاری، ۶ مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه‌های تاریخی کلاته یاور، دوین، ویرانشهر، ارگ نادری، آلمادوشن و تپه فرمان با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال انجام شده است. و در نهایت، در نگارخانه عمارت مفخم در بجنورد، ۶۴ شیء تاریخی مستندسازی شده و ۲۰ شیء تاریخی مرمت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *