۴ نکته اساسی و کاربردی برای داشتن پتوس با برگ پهن

گل پتوس به عنوان یکی از زیباترین و محبوب ترین گل های آپارتمانی شناخته شده است. این گیاه با شاخه‌های بلند و آویزان، برگ‌های سبز، رشد در شرایط داخلی و مقاوم بودن، به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. اما برای داشتن پتوسی با برگ‌های پهن و زیبا باید نکات مهمی را رعایت کرد. آبیاری منظم و رطوبت کافی، نور مناسب، خاک سبک و مغذی، و کود دهی به‌صورت منظم می‌تواند به رشد و درشت شدن برگ‌های پتوس کمک کند. انتخاب نوع پتوس و رعایت اصول کلی مراقبت از گیاه نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

گل پتوس همیشه به عنوان یکی از زیباترین و محبوب ترین گل های آپارتمانی شناخته شده است. شاخه‌های بلند و آویزان، برگ‌های سبز، رشد در شرایط داخلی و  مقاوم بودن پتوس، این گیاه را به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. به همین دلیل است که این گل را در آپارتمان‌ها، محیط‌های کاری و دیگر مکان های بسته بسیار مشاهده می‌کنیم.

اما شاید شما هم به این مشکل برخورد کرده باشید که پتوسی با برگ‌ها پهن از گلخانه می خرید ولی برگ‌های جدید که می‌دهد کوچک و کم جان باشد. درست است که پتوس‌ها گیاهان کم مراقبت و مقاومی هستند، اما باید نکاتی را برای داشتن پتوسی با برگ‌ها پهن رعایت کرد. در ادامه با این نکات همراه ما باشید.

راه حل‌های داشتن پتوس پهن برگ

برای پهن شدن برگ پتوس راهکارهای متفاوتی وجود دارد که به این منظور هم شرایط محیطی و هم کود دهی و تغذیه مناسب نقش مهمی دارند. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که انواع پتوس از نظر میزان رشد و درشت شدن برگ‌ها ذاتاً متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: هفت مورد از بهترین گیاهان پر شاخ و برگ برای روشن کردن هر فضایی از منزل شما

بعضی قادرند برگ‌های درشت‌تر و بعضی برگ‌های کوچکتر ساخت و ساز کنند. در هر صورت با استفاده از راهکارهای بیان شده هرکدام از این گیاهان نسبت به نوع خود تا حدی درشت‌تر می‌شوند و رشد بیشتر و با کیفیت‌تری می‌کنند.

۱. آبیاری منظم و رطوبت کافی

پتوس گیاه رطوبت دوستی است و علاوه بر رطوبت بالای محیط نیاز دارد تا همیشه خاک آن رطوبت ملایمی داشته باشد. البته در اینجا منظور خیس بودن دائمی و باتلاقی نیست چون این خود باعث قارچی شدن و  نابودی گیاه می‌شود.

پس گیاه خود را به‌صورت منظم آبیاری کنید و نگذارید دچار تنش در آبیاری شود معمولاً با خشک شدن چند سانتی متر از سطح خاک زمان آبیاری فرا می‌رسد. آبرسانی مرتب و یکنواخت به برگ‌ها می‌تواند به تشکیل برگی با سطح بزرگتر کمک کند.

بیشتر بخوانید: قلمه زدن پتوس چگونه است؟

پتوس به رطوبت محیطی مناسبی نیاز داد و همین رطوبت نیز علاوه بر افزایش استقامت گیاه در دماهای بالا، به گیاه کمک می‌کند تا برگ‌های آن پهنای مناسب‌تری پیدا کنند. به طور کلی پتوس رطوبتی بین ۵۰ الی ۷۰ درصد را می‌پسندد.

۲. نور مناسب

اغلب گیاهان آپارتمانی با افزایش روشنایی و نور محل نگهداری خود برگ‌های بزرگتری ساخت و ساز می‌کنند. گیاه برای جذب هر چه بیشتر نور شروع به ساخت و ساز برگ‌های مسطح‌تر می‌کند تا نهایت استفاده را از نور ببرد. علاوه بر این نور کافی موجب افزایش شفافیت برگ‌ها و خوشرنگ‌تر شدن آنها می‌شود و قسمت‌های ابلق گیاه را بیشتر و پر رنگ‌تر می‌کند.

این نور می‌بایست غیرمستقیم اما زیاد باشد و هر چه ساعات روشنایی بیشتر باشد گیاه راضی‌تر به نظر می‌رسد. نور و دما اغلب با هم رابطه‌ای مستقیم دارند و باید گفت پتوس نیز گرما دوست است و برای رشد به دمایی بین ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

هرچه دما بالاتر رود نیاز به رطوبت نیز بیشتر خواهد شد چراکه پتوس خشکی را دوست ندارد و با بالا رفتن دما می‌بایست رطوبت نیز افزایش یابد.

۳. خاک سبک و مغذی 

هر چه ریشه‌ها راحت‌تر در خاک حرکت کنند هم رشد گیاه بیشتر شده و هم دسترسی به مواد غذایی بالاتر می‌رود. برای داشتن ریشه‌های سالم و فعال باید از خاک‌های نیمه سبک استفاده شود. در چنین خاکی علاوه بر اینکه حرکت ریشه‌ها به سهولت انجام می‌گیرد منابع آبی اضافی نیز به راحتی تخلیه می‌شود و احتمال پوسیدگی ریشه‌ها کاهش میابد.

ترکیب خاک برگ، پیت ماس، کوکوپیت، ورمی کمپوست و پرلیت می‌تواند گزینه خوبی باشد. دقت کنید در این ترکیب حدود ۵۰ درصد از بستر کشت را خاک برگ تشکیل می‌دهد. اگر هم قصد تهیه خاک بسته‌بندی را دارید می‌توانید از خاک برگ غنی شده و یا خاک بستر آماده کشت با کیفیت و سبک بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: ده گیاه آپارتمانی که خیلی شبیه به پتوس است، اما پتوس نیست!

انتخاب یک خاک مغذی به ریشه‌ها امکان جذب بیشتری از عناصر غذایی را می‌دهد که این خود تأثیر مستقیم بر رشد و درشت شدن برگ‌های ساخت و ساز شده دارد.

۴. کود دهی

برای ساخت و ساز برگ سالم با سایز مناسب نیاز به کود دهی و تغذیه منظم است. امروزه کودهای مختلف از برندهای زیادی در بازار برای این منظور ساخت و ساز شده‌اند. به‌صورت عمومی می‌توان از کود ۲۰-۲۰-۲۰ هر دو یا سه هفته یکبار به عنوان کود اصلی و پرمصرف استفاده کرد.

همچنین کود آهن بسته به سبز یا ابلق بودن گیاه هر ۴۵ تا ۶۰ روز یکبار، کود میکرو هر دو ماه یکبار و کود هیومیک اسید هر دو تا دو ماه و نیم یکبار به منظور فعال نگه داشتن ریشه‌ها و جذب بیشتر مواد غذایی و ایجاد تعادل اسیدیته خاک استفاده کرد.

کودهای معرفی شده جنبه عمومی‌تری دارند و به عنوان یک برنامه غذایی منظم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما بطور مشخص با هدف درشت و پهن‌تر شدن برگ گیاهانی نظیر پتوس می‌توان از کود جلبک دریایی یا کود هورمون جیبرلین بهره گرفت.

بیشتر بخوانید: با این ۶ مرحله ساده، پتوس را در منابع آبی پرورش دهید

این کودها با جذب از طریق برگ و گاها ریشه‌ها منجر به افزایش متابولیسم در گیاهان شده و باعث می‌شوند گیاه قادر به ساخت و ساز برگ، گل و میوه‌های درشت‌تری شود. لازم به ذکر است بعد از رسیدن به نتیجه مورد نظر می‌توانید مصرف آنها را قطع کنید و در صورت نیاز مجدداً استفاده کنید.

نکات تکمیلی:

  • نوع پتوس نیز در پهن شدن برگ ها تاثیر دارد. به طور کلی، پتوس های ابلق و مرمری برگ های پهن تری نسبت به پتوس‌های سبز دارند.
  • اگر پتوس شما به طور ناگهانی برگ های خود را از دست داد، ممکن است به دلیل کمبود نور، رطوبت یا مواد مغذی باشد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *