ناتوانی ۱۸ استان در سازماندهی منابع آبی

۱۸ استان درگیر ناترازی آب


در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور به شرایط کم‌آبی و کمبارشی اشاره کرده است که باعث ناترازی در منابع منابع آبی شرب شده است. او اعلام کرده است که پروژه‌های متعددی برای تأمین منابع آبی شرب در مناطق مختلف کشور در حال انجام است و وزارت نیرو برای سازماندهی و تامین منابع آبی شرب، به ویژه در روزهای پرمصرف تابستان، برنامه‌ریزی منسجمی دارد. امینی همچنین تأکید کرده است که این وزارتخانه به دنبال تأمین منابع آبی پایدار در سطح کشور است و به سازماندهی مصرف اهمیت زیادی می‌دهد. برای مناطق با شرایط ویژه مانند سیستان و بلوچستان نیز پروژه‌های خاص برای تأمین منابع آبی شیرینی در حال اجرا است. به طور کلی، امینی از مردم خواسته است که در مصرف اب هوشمندانه عمل کرده و به پایداری منابع آبی کمک کنند تا بتوانند تابستان‌های آینده را بدون نگرانی پشت سر بگذارند.

هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور با اشاره به اینکه شهروندان و هم‌میهنان در خصوص منابع آبی شرب در ایام پیک مصرف دغدغه دارند، گفت: شرایط اقلیمی باعث شده که چهارمین سال کم‌آبی را پشت سر بگذاریم که کم‌آبی و کم بارشی باعث شده که در روند بررسی آمار موجود از ۵۶ سال گذشته میزان بارش‌ها رتبه کاهش بارش رتبه ۵۴ قرار دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در چهارمین سال کم‌آبی به سر می بریم و این موضوع باعث ناترازی در منابع منابع آبی شرب شده است، به همین دلیل وزارت نیرو قطعاً به جهت تکلیف و وظیفه‌ای که در تأمین منابع آبی شرب دارد برنامه‌ریزی بسیار منسجمی را برای تأمین منابع آبی شرب به خصوص در پیک مصرف انجام داده است.

به گفته مدیر عامل آبفای کشور پس از پایش و بررسی‌های انجام گرفته بر کل کشور شاهد ناترازی برای ۱۸ استان هستیم و پروژه‌های متعددی را تعریف کرده ایم که از ابتدای مهر این پروژه‌ها آغاز شده و امیدواریم در پیک مصرف تابستان نگرانی از بابت تأمین منابع آبی نداشته و پایداری شبکه منابع آبی شرب برای برداشت مردم حفظ شود.

به گفته این مقام مسؤول به هیچ عنوان مجموعه وزارت نیرو بحث جیره بندی منابع آبی را در سناریوهای خود ندارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد که منابع آبی پایدار را در اقصی نقاط کشور تأمین کند.

وی ادامه داد: در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که به جهت عدم ورود حق آبه به حق کشور، شرایط خاصی دارد به همین دلیل پروژه‌های خاص آبرسانی از تهلاب، آبرسانی از بندان، آبرسانی از منابع محلی و زیر زمینی استان و احداث بزرگترین منابع آبی شیرین کن خشکی دنیا که با سرعت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به لزوم سازماندهی مصرف در شرایط فعلی خاطر نشان کرد: مردم عزیز موضوع سازماندهی مصرف و مصرف بهینه منابع آبی را در کارهای روزمره خود قرار دهند و این موضوع کمک می‌کند بهتر بتوانیم تابستان را پشت سر بگذاریم و منابع آبی خود را حفظ کنیم. همچنین پس از رصد و پایش های انجام شده حدود ۱۸ استان و ۳۳۹ شهر در شرایط تنش آبی قرار دارند البته برای تمامی شهرها برنامه‌های جامعی و مناسبی برای گذر از تابستان دارند و در طرح‌های بلند مدت وزارت نیرو قرار می‌گیرند.


منابع آبی شرب در ایام پیک مصرف موضوع داغ است. کم‌آبی و کم بارش باعث کاهش بارش تا رتبه ۵۴ شده است. منابع منابع آبی شرب ناترازی شده است. وزارت نیرو برنامه‌ریزی بسیار منسجمی برای تامین منابع آبی شرب در پیک مصرف انجام داده است. ناترازی برای ۱۸ استان وجود دارد. پروژه‌های آبرسانی از تهلاب، بندان و منابع محلی دنبال می‌شود. سازماندهی مصرف و مصرف بهینه منابع آبی بسیار حائز اهمیت است. تمامی شهرها برنامه‌هایی برای گذر از تابستان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *