۱۰ هزار اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان ترانزیت کشور افزوده می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش یافت

0 نظر


در نشست علنی پارلمان، نمایندگان بند الحاقی ۳ تبصره یک لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مستوفی است تا با همکاری وزارت‌خانه‌های کشور، منابع هیدروکربن و تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی برنامه بازسازی برخی وسایل نقلیه را در سال ۱۴۰۳ اجرا کند. همچنین، مطابق با بند ب تبصره ۱۰ لایحه، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف است سهم سکونت‌گاه‌های غیررسمی را تعیین کرده و به مناطق محروم کمک کند. هر یک از شرکت‌ها و سازمانه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی هم مکلفند سود خود را پس از کسر وجوه دولتی به حساب صندوق توسعه ترانزیت کشور واریز کنند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۷ بهمن ماه) پارلمان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ کل کشور، بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، در اجرای هدف‌گذاری انجام شده در ماده ۵۶ اجرای بند «ث» ماده ۵۷ و اجرای بند الحاقی ۱ ماده ۵۹ مقررات برنامه پنج ساله هفت ساله پیشرفت وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر تا سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مقررات با همکاری وزارت‌خانه‌های کشور، منابع هیدروکربن و تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی برنامه بازسازی حداقل (۵۰) لوکوموتیو متوقف ۲۵ سال، تأمین حداقل ۲۰۰ لوکوموتیو اعم از نو و کارکرده، ۳۰۰ واگن مسافری اعم از نو و کارکرده، (۲۰.۰۰۰) کشنده (اعم از نو و کارکرده) و حداقل (۱۰.۰۰۰) اتوبوس و مینی بوس (اعم از نو و کارکرده) در سال ۱۴۰۳ را با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای ماده (۳) مقررات برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

سازوکار مجلس برای تعیین سهم سکونت‌گاه‌های غیررسمی

همچنین مطابق با بند (ب) تبصره ۱۰ این لایحه، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) مقررات وجوه دولتی بر ارزش افزوده، سهم سکونت‌گاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت زدایی و بهسازی همان مناطق نمایند. آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مقررات توسط سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بر اساس بند (پ) تبصره مذکور، هر یک از شرکت‌ها و سازمانه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت مکلفند صددرصد (۱۰۰%) سود قابل تقسیم خود را پس از کسر وجوه دولتی، پنجاه درصد (۵۰%) سود ویژه و سود سهام حکومت مندرج در پیوست شماره (۳) این مقررات تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به حساب صندوق توسعه ترانزیت کشور نزد خزانه‌داری کل کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود، واریز نمایند. مبالغ واریزی به حساب سرمایه اولیه صندوق، منظور می‌شود و طبق اساسنامه آن صندوق به مصرف می‌رسد.


نمایندگان در جلسه علنی پارلمان، بخش هزینه‌ای لایحه برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ را بررسی کردند و بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه را تصویب کردند. طبق این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر تا سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن مقررات برنامه پنج ساله هفت ساله، برنامه بازسازی برخی وسایل نقلیه را اجرا کند. همچنین، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف است سهم سکونت‌گاه‌های غیررسمی را تعیین و صرف محرومیت زدایی و بهسازی همان مناطق کند. شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی نیز مکلفند سود خود را به صندوق توسعه ترانزیت کشور واریز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *