۱۰ مواردی که بهتر است هرگز با صابون شسته نشوند!

در حالی که تمیز کردن خانه یک وظیفه ضروری است، استفاده از صابون برخی از لوازم خانگی به شدت توصیه نمی‌شود. برای مثال، تابه‌های چدنی نباید با صابون تمیز شوند، زیرا این کار می‌تواند باعث تجزیه پوشش چدن شود که برای ویژگی‌های نچسب آن ضروری است. همچنین، ظروف استیل نیز نباید با صابون تمیز شوند زیرا می‌تواند دربازه‌های استیل باقی بماند و تیرگی یا تغییر رنگ سطح بوجود آید. بنابراین، برای هر وسیله می‌توان راهکار مراقبت خاصی را پیشنهاد داد تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

هنگامی که در جنون تمیز کردن و خانه تکانی هستید، تمیز کردن با همه چیز با صابون می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اما صابون برای هر وسیله‌ای در خانه شما مناسب نیست و حتی در برخی موارد می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود. در اینجا برخی از اشیاء معمولی خانگی که نباید با صابون تمیز شوند (و چگونه می توانید آنها را بشویید) آورده شده است.

بیشتر بخوانید: چند ایده کاربردی و جالب برای سازماندهی و مرتب کردن زیر سینک دستشویی

تمیز کردن بدون صابون: راهنمای مراقبت از لوازم خانگی 

تابه‌های چدنی ابزاری ضروری برای هر آشپز خانه ای هستند و برای ماندگاری طولانی نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. صابون می‌تواند پوشش چدن را که برای خاصیت نچسب آن و جلوگیری از زنگ‌زدگی آن ضروری است، تجزیه کند.

به جای صابون، بعد از هر بار استفاده، تابه چدنی را با منابع آبی داغ و نمک و برس سفت تمیز کنید. سپس، تابه را با حوله خشک کنید.

۲. ظروف استیل:

ظروف استیل یک انتخاب محبوب برای لوازم آشپزخانه است، تا حدی به دلیل تمیز کردن آن آسان است. تنها چیزی که برای تمیز کردن استیل نیاز دارید یک حوله، پارچه میکروفیبر و مقداری منابع آبی است – اما بدون صابون.

صابون‌ها می‌توانند در منافذ استیل باقی بمانند و با گذشت زمان باعث تیرگی یا تغییر رنگ سطح شوند. برای تمیز کردن سطوح استیل، ابتدا آنها را با منابع آبی مرطوب کنید. سپس، با استفاده از پارچه میکروفیبر، سطح را به آرامی پاک کنید. در نهایت، با یک حوله تمیز و خشک سطح را خشک کنید.

بیشتر بخوانید: این ۶ اشتباه رو موقع تمیز کردن حمام نکن!

۳. تخته‌های برش چوبی:

قرار دادن تخته برش چوبی در ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث ترک خوردن و شکافتن چوب شود. برای تمیز کردن تخته برش چوبی بعد از هر بار استفاده، آن را با مخلوط سرکه و منابع آبی پاک کنید. سپس، تخته برش را با منابع آبی گرم بشویید و با حوله تمیز خشک کنید. از قرار دادن تخته برش در معرض نور مستقیم خورشید یا رطوبت زیاد خودداری کنید.

۴. چاقوها:

مانند تخته‌های برش، چاقوها نیز می‌توانند با قرار گرفتن مکرر در معرض منابع آبی و صابون آسیب ببینند. صابون می‌تواند باعث خوردگی و کدر شدن تیغه‌ها شود. برای تمیز کردن چاقوها، به سادگی آنها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و بلافاصله با حوله خشک کنید.

از قرار دادن چاقوها در منابع آبی به مدت طولانی خودداری کنید. برای تیز نگه داشتن چاقوها، می‌توانید از سنگ چاقو یا تیزکن برقی استفاده کنید.

۵. کفپوش‌های چوبی:

علیرغم محبوبیت آنها برای بادوام بودن، تمیز کردن پارکت‌های چوبی باید به درستی انجام شود تا از آسیب جلوگیری شود. صابون ظرف‌شویی ممکن است روغن‌های محافظ چوب را از بین ببرد و آن را در معرض آسیب قرار دهد. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در صابون ظرفشویی می تواند به سطح کف آسیب برساند و فرسایش را تسریع کند.

در عوض، از یک پاک کننده کف چوبی تجاری استفاده کنید که به گونه ای طراحی شده است که روی مواد ملایم باشد. همچنین می‌توانید مخلوط سرکه سفید یا منابع آبی لیمو را با منابع آبی برای یک محلول تمیزکننده موثر و ملایم ترکیب کنید.

برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی، ابتدا جارو برقی بکشید تا گرد و غبار و ذرات ریز را از بین ببرید. سپس، با استفاده از یک تی یا دستمال مرطوب، محلول تمیزکننده را روی زمین بمالید. در نهایت، با یک حوله تمیز و خشک زمین را خشک کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه برس موی خود را تمیز کنیم تا موهای سالم و درخشان داشته باشیم؟

۶. دستگاه‌های قهوه‌ساز:

اگر می‌خواهید در قهوه صبح خود طعمی صابونی نداشته باشید، قهوه ساز خود را با صابون تمیز نکنید. حذف صابون به طور کامل از اجزای پیچیده یک چالش است و ممکن است مقداری باقیمانده باقی بماند. باقیمانده صابون می تواند بر طعم قهوه شما تأثیر بگذارد و ممکن است منجر به مشکلاتی مانند کف کردن یا حباب زدن در منابع آبی مورد استفاده برای دم کردن شود.

جایگزین مؤثرتر برای تمیز کردن قهوه ساز، مخلوط کردن مقادیر مساوی منابع آبی و سرکه سفید است. این محلول رسوبات معدنی را حل می کند و قهوه ساز شما را بدون هیچ گونه کفی طولانی تمیز می کند. برای تمیز کردن قهوه ساز، ابتدا مخزن منابع آبی را با مخلوط منابع آبی و سرکه پر کنید. سپس، قهوه ساز را روشن کنید و بگذارید یک چرخه کامل دم کردن انجام شود.

بیشتر بخوانید: چند ترفند برای اینکه شیشه و آینه حمام بخار نگیرد | ضد بخار کردن آینه و شیشه به صورت دائمی

۷. ابزار الکترونیکی:

احتمالاً قصد ندارید تلویزیون خود را با صابون بشویید، اما همچنین نباید از آن برای سایر ابزارهای الکترونیکی مانند صفحه کلید یا کنترل از راه دور استفاده کنید. صابون و منابع آبی می‌توانند به این سیستم‌های حساس نفوذ کنند و به اجزای درون آن آسیب برسانند و منجر به اختلال در عملکرد شوند.

برای تمیز کردن لوازم الکترونیکی، از محلول های تمیز کننده ویژه طراحی شده برای این منظور استفاده کنید. یک پارچه میکروفیبر را با محلول تمیز کننده مرطوب کنید و به آرامی سطوح را پاک کنید. فقط مطمئن شوید که پارچه خیلی مرطوب نباشد. و به یاد داشته باشید که همیشه قبل از تمیز کردن وسایل الکترونیکی را از برق بکشید.

۸. دیوارهای نقاشی شده:

اگرچه ممکن است دیوارهای شما اغلب نیازی به تمیز کردن نداشته باشند، مهم است که بدانید چگونه آنها را به درستی تمیز کنید تا به رنگ خود آسیب نرسانید. و دقت کنید که استفاده از صابون بهترین روش نیست.

بقایای صابون می تواند رگه هایی به جا بگذارد یا به رنگ آسیب برساند. به جای صابون، از پارچه های میکروفیبر خشک یا کمی مرطوب استفاده کنید تا در صورت نیاز دیوارهای خود را تمیز کنید.

۹. مبلمان چرمی:

اگر روی مبل چرمی‌تان چیزی ریخت، دستتان را به صابون نزنید – این می‌تواند چرم را خشک کند و ترک بخورد. درعوض، از یک پارچه مرطوب شده با یک پاک کننده ملایم و مخصوص چرم برای لکه‌های بزرگ استفاده کنید. برای لکه‌های کوچکتر، مبلمان چرمی خود را با یک پارچه خشک گردگیری کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه | ۷ نکته برای حفظ عملکرد بهینه هود

۱۰ . گرانیت و سنگ مرمر:

میزهای سنگی طبیعی مانند گرانیت و مرمر از دیگر لوازم خانگی هستند که هرگز نباید با صابون تمیز شوند. زیرا سطح pH قلیایی می تواند در طی چندین تمیز کردن سنگ به سنگ نفوذ کند. این می‌تواند منجر به تیرگی یا لکه‌بینی ناخوشایند شود.

برای تمیز کردن سطوح گرانیت و سنگ مرمر، از پاک کننده‌های مخصوص سنگ‌های طبیعی استفاده کنید. این پاک کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که کثیفی و لکه ها را بدون آسیب رساندن به سطح سنگ پاک کنند.

نکات کلی:

  • همیشه قبل از تمیز کردن هر وسیله ای، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.
  • از مواد شوینده و پاک کننده های قوی که می توانند به سطوح آسیب برسانند، استفاده نکنید.
  • از پارچه های نرم و غیر ساینده برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر محصول تمیز کننده جدید، آن را در یک قسمت کوچک و نامحسوس آزمایش کنید.
  • به یاد داشته باشید که همیشه قبل از تمیز کردن وسایل برقی را از برق بکشید.
  • با به کارگیری این نکات ساده، می‌توانید بدون استفاده از صابون، لوازم خانگی خود را به طور موثر تمیز و سالم نگه دارید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *