۱۰ سال حبس برای برهانیدن یک جادو / مردی که با درگذشت به سکونت رسید

۱۰ سال زندان برای شکستن یک طلسم/ مردی که با مرگ به آرامش رسید

0 نظر


این متن به بیان زندگی پسری به نام آگوستوس می‌پردازد که با طلسم محبوب بودن زندگی می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند خطاها و ایرادها و رفتارهای بد او را ببیند. این موضوع باعث ناراحتی مادر آگوستوس می‌شود و تحمل او به پایان می‌رسد. در قسمت پایانی این نمایش رادیویی، آگوستوس به دلیل کارهایی که انجام داده به زندان می‌افتد و مشخص می‌شود که بهترین دوست خود را به قتل رسانده است. بعد از ۱۰ سال زندان، آگوستوس آزاد می‌شود و به دنبال پیدا کردن خانه قدیمی خود می‌رود. او تصمیم می‌گیرد به مردم خدمت کند و علاقه‌مندی خود را به دیگران نشان دهد.


دریافت
29 MB

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، هرمان هسه نویسنده آلمانی یکی از چهره‌های مطرح نوشتار خلاقانه جهان و برنده جایزه نوبل نوشتار خلاقانه است. این چهره شناخته شده نوشتار خلاقانه جهان که به فلسلفه علاقه ویژه‌ای داشت، آثار متعددی را نوشته است که از آن جمله می‌توان به «پیتر کامنسیند»، «زیر چرخ»، «گرترود»، «رسهالده»، «سیذارتا»، ««گرگ بیابان»، «دمیان»، «نارسیس و گلدموند»، «مسافرت به شرق» و «بازی با مهره‌های شیشه‌ای» اشاره کرد.

«آگوستوس» نیز از جمله آثار هرمان هسه است که درباره زندگی پسری به نام آگوستوس است که مادرش به هنگام تولد او، آرزو می‌کند که فرزندش محبوب همگان شود. الیزابت، زن بینوایی که در منطقه فقیرنشین زندگی می‌کند، درست زمانی که شوهرش را در یک سانحه از دست داده، پسری به دنیا می‌آورد که اسمش را آگوستوس می‌گذارد. این زن فقیر، همسایه‌ای دارد بسیار مهربان که دیوار به دیوار اتاق الیزابت زندگی می‌کند. این مرد مرموز، به عنوان پدرخوانده آگوستوس در جشن تولد نوزاد شرکت می‌کند و بعد از پایان مراسم از الیزابت می‌خواهد که شب هنگام، زمانی که هنر صوتی آرام‌بخشی از اتاقش پخش می‌شود، یک آرزو کند. الیزابت برای انتخاب آرزویش دچار سردرگمی می‌شود، اما بالاخره آرزو می‌کند که فرزندش محبوب همه باشد.

آگوستوس سال به سال زیباتر و محبوب‌تر می‌شود و محبوبیتی جادویی پیدا می‌کند؛ طوری که هیچ‌کس نمی‌تواند خطاها و ایرادها و رفتارهای بد او را ببیند. این مساله باعث ناراحتی الیزابت، یعنی مادر آگوستوس، می‌شود؛ ولی آگوستوس در برابر اعتراض‌های مادرش با خشم و عصبانیت برخورد می‌کند تا اینکه تحمل مادر در برابر رفتارهای او به پایان می‌رسد و … .

در پروژه «از رمان تا نمایش» اقتباسی قابل توجه از این رمان انجام شده که با کارگردانی ایوب آقاخانی هنرمند رادیو و صحنه نمایش در قالب نمایش رادیویی ساخت و ساز و پخش شده است.

«آگوستوس» را محمدرضا قربانی برای رادیو تنظیم کرده و هنرمندانی که در قسمت پایانی این نمایش رادیویی حضور دارند، به ترتیب ایفای نقش عبارتند از علی‌اصغر دریایی، مهرخ افضلی، ایوب آقاخانی، محسن بهرامی، امیر منوچهری، سیما خوش‌چشم، شیما جان‌قربان، صدیقه کیانفر، علی میلانی، فریبا متخصص.

احمد گنجی گویندگی «آگوستوس» را بر عهده دارد و نرگس موسی‌پور افکتور، علی حاجی‌نوروزی صدابردار، مهتاب امینی تهیه‌کننده، دیگر عوامل این نمایش رادیویی هستند.

در قسمت هفتم و پایانی این نمایش رادیویی با مدت زمان ۳۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه، آگوستوس که از دست طلسم «محبوب بودن» رها شده است و دیگر کسی او را دوست ندارد به دلیل کارهایی که انجام داده به زندان افتاده است. مشخص می‌شود که آگوستوس صمیمی‌ترین دوست خود را به قتل رسانده است و تنها یک نفر شاهد این ماجرا بوده که آگوستوس به او باج می‌دهد تا این راز برملا نشود.

آگوستوس بعد از ۱۰ سال از زندان آزاد می‌شود، همسرش از او طلاق گرفته و دوستانش نیز او را ترک کرده‌اند. آگوستوس حالا تبدیل به مردی فرتوت و خسته شده است. دیگر کسی آگوستوس را نمی‌شناسد.

نفرتی که آگوستوس نسبت به دیگران داشت رفع شده و مردم و زندگی را دوست دارد. وی می‌خواهد با قطار مسافرت کند و جایی را پیدا کند که بتواند به مردم خدمت کند و علاقه‌مندی خود را به دیگران نشان دهد.

وی به دنبال پیدا کردن خانه قدیمی خود که زمانی مادرش در آن زندگی می‌کرد، می‌رود و … .

هفتمین و آخرین قسمت نمایش رادیویی «آگوستوس» را با هم بشنویم.


چهره‌های مطرح نوشتار خلاقانه جهان، نوبل نوشتار خلاقانه، اثر هرمان هسه، رسالده، اثر هرمان هسه، هرمان هسه، نمایش رادیویی، آگوستوس، همسایه‌ای مهربان، تولد نوزاد، آرزو، محبوبیت، اعتراض‌ها، مادر آگوستوس، جادویی، تحمل، رفتارها و ایرادها، از رمان تا نمایش، بیگانه، کارگردانی ایوب آقاخانی، حضور هنرمندان، تنظیم «آگوستوس»، گویندگی، افکتور، صدابردار، تهیه‌کننده، زندان، قتل، خستگی، نفرت، مسافرت، خدمت به مردم، علاقه‌مندی، پیدا کردن خانه قدیمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *