حقوق مصرف‌کنندگان و اهمیت کم‌وزنی یا حتی ببین بی‌وزنی 1402

کم‌وزنی و چه بسا بی‌وزنی روز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ۱۴۰۲


در تقویم کشور، روز ۹ اسفند به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نام‌گذاری شده است. این روزها باید برای توجه ویژه و افزایش آگاهی مردم از حقوق مصرف‌کنندگان و کرامت انسان‌ها بکار رود. اما توجه لازم به این روزها و نمادسازی آن‌ها اندک بوده و اقدامات عملی و متعهدانه کافی صورت نمی‌گیرد. این روز باید فرصتی باشد برای ارتقای ارزش‌ها، بهبود روابط و تعهد به حقوق مصرف‌کنندگان که تاکنون به نحوی تأثیرگذار نبوده است و بیشتر در حد شعار باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، در تقویم کشور ۹ اسفند به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام گذاری شده است. صادق بشیری یکی از کارشناسان حوزه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در یادداشتی اختصاصی برای مهر نوشت؛

عدم توجه به غنای روزهای نام گذاری شده در تقویم ملی کشور حکایت از ضعف دوچندان رسانه‌ها و دست‌اندرکاران تصمیم گیران امور کشور دارد. مقصود از نام گذاری روزهایی مثل روز معلم، مادر، پدر، پزشک، پرستار، حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای توجه ویژه و جلب نظر است. این روزها تاکید بر کرامت انسان‌ها دارد و قطعاً آدابی باید داشته باشد.

نام گذاری سال‌ها نیز در قالب شعار طی سنوات گذشته منظور نظر برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها بوده است که می‌طلبید عملکردها و رفتارها به گونه‌ای جهت دهی شوند که شعار آن سال در المان‌ها، عناصر و اجزا نمود پیدا کند. اما خوش سلیقگی و عملکرد با کیفیتی در این خصوص دیده نمی‌شود و غالب با برگزاری چند همایش در حد شعار باقی می‌ماند.

روز ۹ اسفند روز واقعه تاریخی از سال ۱۳۸۸ (زمان تصویب مقررات حمایت از حقوق مصرف کنندگان در پارلمان) است؛ اگرچه در آموزه‌های دینی یا آداب تاریخی کشورمان رعایت عدل و انصاف و توجه به حقوق همگان به بلندای مطالعات تاریخی قدمت دارد. وقتی یک روز در تقویم کشورمان نام گذاری می‌شود و آن روز را به رسمیت می‌شناسیم؛ این بدان معناست که باید متعهد به امانت داری آن و متعهد به آداب آن باشیم که در عمل چنین تعهدی دیده نمی‌شود.

مطلب دیگر بحث نمادسازی است که بشر آن را دوست دارد «نماد زمانی» از متداول ترین‌های نمادسازی‌ها به شمار می‌آید که با نام گذاری روزها انجام می‌شود. نمادسازی یکی از روش‌های تثبیت رسوم و مفاهیم یک ملت است که استفاده می‌شود و برای تمرکز بیشتر به مانند یک زنگ هشدار است؛ البته این بدان معنا نیست که در همان روز باید مورد توجه قرار گیرد. نمادسازی یادآوری و بهانه‌ای است برای خلق ارزش‌های بیشتر، فرصتی است برای هدیه دادن و بهبود روابط، صمیمیت و تعهد.

آمار شکایت مردمی در حوزه‌های مختلف کالایی و خدماتی حکایت از اهمیت توجه به حقوق مصرف کنندگان دارد اما متأسفانه شاهد هستیم که دست‌اندرکاران سازماندهی کشور آنقدر مشغول روزمرگی هستند که به نماد با ارزش و با اهمیت همچون روز حمایت از او مصرف کنندگان ارج قائل نبوده و نیستند و امانت‌دار شایسته‌ای در این زمینه نبودند. انتظار بر این بود که به رنج آحاد مصرف کنندگان کشور اندکی توجه می‌شد که نشد. توقع بر این بود که آحاد مصرف کنندگان کشور در این روز هدیه‌ای متناسب با شرایط زمانی و مکانی از حکومت عدالت‌گستر سیزدهم دریافت می‌کردند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

انتظار بود حکومت در این روز خاص توجه ویژه‌ای به آحاد مصرف کنندگان کشور می‌کرد و اعتماد را بین ملت و حکومت به ارمغان می‌آورد. تمرکز سلیقه‌ای به مناسبت‌ها، تصویر ذهنی خوشایند و قابل اعتمادی را از عملکردها در پی ندارد. در سال‌های گذشته حکومت‌ها همواره به مناسبت‌های مختلف از طرف ملت هدیه‌های عدیده‌ای دریافت کردند در تحلیل این موضوع می‌توان ادعا کرد که ملت به متولیان امور همواره توجه داشتند. نباید با غفلت فرصت‌ها را از دست داد.


باید توجه و تعهد داشته باشیم به عملکرد و رفتارهایی که نام روزها بر آن‌ها است. نباید شاهد غفلت از ارزش‌های نمادگذاری شده باشیم. انتظارات بر این بود که حقوق مصرف کنندگان در روز مخصوص خود مورد توجه قرار بگیرد، اما این اتفاق نیافتاد. از حکومت انتظار می‌رفت که در این روز خاص به آحاد مصرف‌کنندگان توجه کند و اعتماد عمومی را تقویت کند. اهمیت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از آمار شکایات در حوزه‌های مختلف به خوبی آشکار می‌شود. باید به نمادسازی مردمی توجه ویژه داشت و از فرصت‌ها بهره برد تا ارزش‌های بیشتری را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *