کاهش ۱۴ درصدی عرضه محصولات ایران‌وسایل نقلیه و سایپا در سال ۱۴۰۲

زیان ۹.۸ همتی سایپا تا آذر/ برنامه گریز از ورشکستگی ارایه شد


در حکومت قبلی ساخت و ساز خودروهای سواری به زیر یک میلیون دستگاه کاهش یافته بود اما در حکومت جدید از سال ۱۴۰۱ این ساخت و ساز به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافته است. به هرحال، رشد ساخت و ساز در سال ۱۴۰۲ کند شده و به ۶ درصد رسیده است که به دلیل کاهش ساخت و ساز ایران‌وسایل نقلیه و سایپا بوده است.افت ساخت و ساز این دو کارخانه در مقابل رشد چشمگیر برخی خودروسازان خصوصی که بیش از ۱۰۰ درصد بیش از سال قبل ساخت و ساز وسایل نقلیه انجام دادند، مقایسه شده است.

به گزارش دیجیاتور، ساخت و ساز انواع خودروی سواری در حکومت گذشته به زیر یک میلیون دستگاه سقوط کرده بود که از عوامل افزایش شدید قیمت‌ها بود. در حکومت سیزدهم با رفع مشکلات خودروسازان، مجدداً از سال ۱۴۰۱ ساخت و ساز خودروهای سواری به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال ۱۴۰۲ هم ادامه پیدا کرد.

نکته مهم آنکه ساخت و ساز خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت اما رشد آن در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن، کاهش ساخت و ساز ایران‌وسایل نقلیه و سایپا بود.

افت فاحش ساخت و ساز ایران‌وسایل نقلیه و سایپا در سال گذشته نکته قابل تأمل تولیدی خودروسازی بود. ایران‌وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار خودروی سواری ساخت و ساز و بیش از ۶۰ هزار دستگاه هم که از سال‌های قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. بدین ترتیب ایران‌وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت.

شرکت سایپا هم در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری ساخت و ساز کرده بود که با تکمیل‌کاری ۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص، مجموع عرضه سایپا در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسیده بود. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال گذشته به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

برخلاف ایران‌وسایل نقلیه و سایپا که به علت ضعف سازماندهی با افت فاحش ساخت و ساز مواجه شدند، اکثر خودروسازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای چشمگیر، کار خود را پایان دادند. رشد ساخت و ساز برخی خودروسازان خصوصی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بود، یعنی عرضه محصولات سواری این شرکت‌ها بیش از ۲ برابر شد.


خودروهای سواری تولیدی در حکومت گذشته به زیر یک میلیون دستگاه سقوط کرده بود، اما در حکومت سیزدهم ساخت و ساز آن‌ها به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت. این افزایش ساخت و ساز در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد بود ولی در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید. دلیل آن، کاهش ساخت و ساز شرکت‌های ایران‌وسایل نقلیه و سایپا بود. ایران‌وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری ساخت و ساز کرده بود، اما در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت. همچنین، سایپا نیز ساخت و ساز خودروها را در سال گذشته کاهش داد و به ۳۶۳ هزار دستگاه رسید. با این حال، خودروسازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای بیش از ۱۰۰ درصد، ساخت و ساز خودروهای بیشتری ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *