کاهش ترازنامه بانک‌هایی که تعهدات مسکنی را اجرا نکردند

کاهش ترازنامه بانک‌هایی که تعهدات مسکنی را ایفا نکردند


هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهاد مالی را مکلف کرد تا ترازنامه بانک‌هایی که تعهدات مقررات جهش ساخت و ساز مسکن را اجرا نکرده‌اند، کاهش دهد. در صورت عدم اجرای تعهدات قطعی توسط بانک‌ها، نهاد مالی موظف است ترازنامه بانک متخلف را کاهش داده و به بانک‌هایی که ناتراز نیستند اضافه کند. همچنین، نهاد مالی باید هر سه ماه گزارش عملکرد بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس اعلام کند. ترازنامه بانک‌ها با اندازه دارایی و بدهی بانک سنجیده شده و هرگونه منفی شدن آن نشان از ضعف عملکرد بانک‌هاست و باعث کاهش سود سهامداران آن بانک می‌شود.

به گزارش دیجیاتور، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهاد مالی را مکلف کرد تا رشد ترازنامه بانک‌هایی که تعهدات مقررات جهش ساخت و ساز مسکن را عمل نکنند، کاهش دهد.

هیأت عالی نظارت به ریاست محمدباقر ذوالقدر در ادامه بررسی مغایرت‌های لایحه برنامه پنج ساله هفتم با اصلاحیه پارلمان درباره بند الحاقی ماده ۵۴ موافقت کرد.

بنابر این گزارش در صورتی که بانک‌های عامل به تعهدات قطعی که حسب ابلاغ نهاد مالی در رابطه با ماده (۴) مقررات جهش ساخت و ساز مسکن دارند عمل نکنند، نهاد مالی مکلف است با رعایت مقررات نهاد مالی جمهوری اسلامی ایران رشد تراز نامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی ایفا نشده کاهش داده و معادل آن را به رشد ترازنامه سایر بانک‌هایی که ناتراز نیستند با اولویت بانک مسکن اضافه کند.

نهاد مالی موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی در خصوص ارائه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس اعلام کند.

یادآور می‌شود ترازنامه بانک‌ها با اندازه دارایی و بدهی بانک سنجیده می‌شود و منفی شدن رشد ترازنامه یا وضعیت صورت مالی بانک‌ها علاوه بر آنکه نشان از ضعف عملکرد آن‌هاست، موجب کاهش سود سهامداران آن بانک نیز می‌شود.


منع از تعهدات بی‌تدبیر بانک‌ها، رشد ترازنامه افزایش یابد و نهاد مالی مکلف به کاهش آن و افزایش رشد ترازنامه بانک‌های صحیح می‌شود. همچنین نهاد مالی باید هر سه ماه گزارش عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را اعلام کند. ترازنامه بانک‌ها باید با اندازه دارایی و بدهی بانک سنجیده شود و هرگونه منفی شدن در رشد ترازنامه نشان از ضعف عملکرد آن‌هاست و ممکن است سود سهامداران آن بانک‌ها نیز کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *