کانون وکلا همچنان به دنبال تطهیر قضاوت از عدم اجرای مقررات است

کانون وکلا همچنان به دنبال شانه خالی کردن از اجرای قانون


در تابستان امسال، ابراهیم کیانی، نایب رئیس اسکودا، در گفت‌وگویی با شبکه خبر صدا و سیما، جزئیات و شرایط آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون‌های وکلای دادگستری را توضیح داد. این آزمون باعث برخی انتقادات شد و کارشناسان مسائل حقوقی به تحلیل نتایج و معیارها پرداختند. اظهارات ناگوار کیانی در این باره توسط هیئت تحقیق و تفحص مجلس تکذیب شد و بحث‌ها درباره سواد وکلا و سختی سوالات آزمون وکالت ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور تابستان امسال بود که ابراهیم کیانی نایب رئیس اسکودا در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیما به توضیحاتی درباره جزئیات و شرایط آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون‌های وکلای دادگستری پرداخت. نایب رئیس اسکودا کمی قبل از شروع فرایند برگزاری این آزمون با حضور در شبکه خبر صدا و سیما به صورت زنده به نقد و زیرسوال بردن ماهیت مقررات تسهیل مجوزهای کسب‌وکار که در مجلس یازدهم تصویب شده بود، پرداخت. طبق اعلام کیانی در آزمون وکالت ۱۴۰۲ طبق تخمینی که زده می‌شود، متقاضیان فقط ۴۰۰۰ نمره تراز لازم است تا در آزمون پذیرفته شوند.

طبق ماده ۶ این مقررات باید معیار پذیرش داوطلبان آزمون وکالت از تکمیل ظرفیت به حدنصاب علمی تغییر یابد. امری که مشخصاً صاحبان این عرصه انحصاری را عصبانی کرده و برای حفظ منافع خود این بار صلاحیت علمی پذیرفته شدگان را زیر سوال بردند.

البته این مسئول کانون وکلا اشاره‌ای نکرد که این تغییر در شیوه برگزاری و قبولی در آزمون وکالت باعث شکستن انحصار در حوزه وکالت می‌شود و در نتیجه اجازه می‌دهد افراد ذی‌صلاح بیشتری وارد عرصه وکالت شوند که نتیجه مستقیم آن از بین‌رفتن حق‌الوکاله‌های نجومی کنونی وکلا است. حامد دهقان کارشناس مسائل حقوق با پیگیری این ادعای مسئولان کانون وکلا و استعلام از سازمان سنجش به اسناد و اطلاعاتی دست‌پیدا کرده است که طبق آن معلوم می‌شود، تراز علمی تمام قبول شدگان چه با سهمیه و چه غیر سهمیه بالای ۵۶۰۰ است، این اطلاعات برخلاف ادعای دوستان در کانون وکلا است.

حامد دهقان کارشناس و خبرنگار حوزه حقوقی در گفت‌وگو بامهر و با توجه به استعلاماتی که انجام داده است، این گونه توضیح می‌دهد: کانون وکلا مدعی است سطح علمی قبول شدگان پایین بود. ما برای این مسئله یکسری استعلاماتی را انجام دادیم که چند نفر شرکت کردند؟ چند نفر قبول شدند و تراز این قبول شدگان چه قدر بوده است؟ و یا حداقل تراز قبول شدگان چقدر بوده است. اطلاعات این سوالات در اسناد وجود دارد. اما ابتدائا اسکودا و مرکز وکلا در جواب اعلام کردند که این اطلاعات محرمانه است و نمی‌توانیم منتشر کنیم. ما در گام بعدی شکایت انجام دادیم که در نتیجه آن پرونده به کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رفت. این کمیسیون رأی به محرمانه نبودن اطلاعات داد و دستور داد این اطلاعات در دسترس ما قرار بگیرد. در حال حاضر که این اطلاعات در دسترس ما است چند نکته در خصوص آن وجود دارد:

اولین نکته درباره استاندارد سوالات این آزمون است. در آزمون برگزار شده بالاترین تراز کسب شده ۱۲ هزار است در حالی که بالاترین تراز قابل دستیابی این آزمون ۱۵ هزار است. به عبارت دیگر اگر کسی تمام سوالات این آزمون را جواب بدهد تراز وی ۱۵ هزار می‌شود. همین تراز ۱۲ هزار را هم ۳ نفر در کانون وکلا و یک نفر در مرکز وکلا توانسته به آن دست یابد. همین نکته بیانگر این مسئله است که سطح سوالات بسیار بسیار سخت و غیر استاندارد طراحی شده است. اگر این این سوالات استاندارد بود باید حداقل تعداد بیشتری تمام سوالات را جواب می‌دادند.

از طرف دیگر اگر میانگین نمره قبول شدگان را ببینیم عددی میان ۸ هزار تا ۱۰ است که سال‌های قبل که معیار قبولی در آزمون تکمیل ظرفیت بود، میانگین تراز علمی قبول شدگان هم همین گونه بوده است، افرادی با تراز ۸ تا ۱۰ هزار است و بیشترین قبولی مربوط می‌شود به افرادی که تراز بین ۸ هزار تا ۱۰ داشتند. بنابراین با احتساب اینکه قبول شدگان ترازی بین ۸ تا ۱۲ هزار دارند می‌توان گفت از نظر علمی قبول شدگان شرایط مناسب علمی دارند.

البته بعد از این اظهار نظر عجیب کیانی، نایب رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از کانون‌های وکلا در گفت‌وگویی اینگونه بیان کرد: بی‌سوادی وکلای بعد از مقررات تسهیل را اصلاً قبول نداریم. برخی افراد عنوان می‌کنند وکلای بعد از مقررات تسهیل بی سواد هستند، این موضوع را اصلاً قبول نداریم. سطح سوالاتی که در آزمون وکالت سال جاری را ببینید، سوالات اختلافی، خارج از منابع و غیراستاندارد را با سوالاتی که خود آقایان در اواخر دهه هفتاد و هشتاد با آن در آزمون پذیرفته شده اند را ببینید، همین افرادی که وکلا را بی سواد خطاب می‌کنند اگر در آزمون امسال شرکت می‌کردند نمره کمتری نسبت به این پذیرفته شدگان کسب می‌کردند. برخی که خود با توصیه نامه فلان و بهمان نهاد و شخص وارد عرصه وکالت شده و اصلاً آزمون نداده اند، پذیرفته شدگان بعد از مقررات تسهیل را بی سواد خطاب می‌کنند.


در کانون و مرکز وکلا، سوالات آزمون وکالت اختلافی و خارج از منابع بوده و تراز قبول شدگان بسیار بالا بوده است. به عبارت دیگر، سوالات آزمون غیر استاندارد طراحی شده و برخی افراد با نمره‌ی پایین‌تر از قبول شدگان، به علت توصیه‌ها و مخابرات خاص وارد عرصه وکالت شده‌اند. اظهارات نایب رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس نیز این را تایید می‌کند که وکلا بعد از مقررات تسهیل همچنان دارای سواد کافی هستند و این موضوع باید قبول شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *