چگونه گیاهان آپارتمانی می توانند به افسردگی زمستانی انسان ها مقابله کنند؟

پژمردگی فصلی یک اختلال روانی است که در ایام زمستان رخ می‌دهد و برخی از علائم آن شامل افسردگی، اضطراب و کاهش انرژی است. یکی از راه‌های مقابله با این اختلال، مراقبت از گیاهان آپارتمانی است. به تازگی تحقیقات نشان داده که حضور گیاهان آپارتمانی در خانه، می‌تواند به کاهش هورمون استرس کورتیزول کمک کند و باعث افزایش آرامش و کاهش فشار خون و ضربان قلب شود. همچنین، امر مراقبت از گیاهان می‌تواند به احساس آرامش و بهبود وضعیت سلامت روان کمک کند. بهترین گیاهان برای محیط‌های کم نور مانند گیاهان پوتوس یا سانسوریا هستند، اما اگر در محیط‌های با نور طبیعی زیاد هستید، گیاهانی مانند گل ارکیده، بروملیاد، گل اطلسی یا آماریلیس را نیز می‌توانید در خانه خود داشته باشید. این مقاله اهمیت مراقبت از گیاهان آپارتمانی را برای کاهش اختلال فصلی و بهبود سلامت روان توضیح می‌دهد.

هرقدر که روزها سردتر می‌شوند، برگ‌های گیاهان ریخته و دما کاهش می‌یابد و تعجبی ندارد که سطح خلق و خوی ما هم در روزهای ابری و سنگین، مثل همان برگ‌ها پژمرده شود. با روزهای کوتاه‌تر، کمبود نور خورشید و این مسئله که ناچاریم به خاطر سرما (البته بسته به محل زندگیمان)، ساعات بیشتری را در خانه بگذرانیم، باعث کاهش خلق و خو و افزایش اختلالات روحی می‌شود. در این مطلب این اختلال فصلی را بررسی کرده و نقش گیاهان آپارتمانی در کاهش این اختلال را به شما خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی مد روز جدید سال ۲۰۲۴ برای نگهداری در خانه رو بشناس

گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

نقش گیاهان آپارتمانی در مقابله با افسردگی زمستانه

در سال ۲۰۱۹، ملیندا کنوت، استادیار ایالت کارولینای شمالی در بخش باغبانی، و یکی از همکارانش مقاله‌ای منتشر کردند که در آن اثرات متفاوتی که گیاهان بر سلامت روان مردم دارند. در مجموع حدود ۲۵۰۰ مقاله بررسی شد و ۹ ماه نوشتن این مقاله زمان برد. کنوت گفت: «ما در این مقاله، در مورد این واقعیت صحبت کردیم که گیاهان می‌توانند به شما در کاهش هورمون استرس کورتیزول کمک کنند، فقط با قرار گرفتن در اطراف گیاهان. ما نه تنها می‌توانیم این کاهش هورمون استرس و افزایش آرامش را داشته‌باشیم، بلکه به طور شگفت‌اگیزی صرفا نگاه کردن به عکس یک گیاه نیز می‌تواند به کاهش فشار خون و ضربان قلب شما کمک کند، که باورنکردنی است.»

کنوت اشاره می‌کند که دلیل این امر به تکامل برمی‌گردد – انسان‌ها از ابتدا برای تأمین غذا، محافظت و سوخت به گیاهان متکی بوده‌اند، و ما با آنها رابطه ذاتی داریم. بنابراین در دنیای امروزی (جایی که خیلی بیشتر از قبل از طبیعت دور شده‌ایم)، مراقبت از گیاهان آپارتمانی یا باغبانی در داخل خانه این ارتباط را به ما برمی‌گرداند.

درست همانطور که کوهپیمایی در فضای باز ما را در حالت آرام‌‌تری قرار می دهد، این احساس زمانی که طبیعت را به داخل خانه خود می آورید هم تجربه می‌شود. افزایش خلق و خوی شما با مراقبت از گیاهان دلیل دیگری هم دارد. وقت گذاشتن برای حواس‌پرتی و انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، به شما کمک می‌کند آرامش داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه آپارتمانی که برگ‌های چهار رنگ دارند | با این گیاهان خانه تان را مملو از رنگ و زیبایی کنید

در حقیقت، حسی ذاتی در انسان وجود دارد که مراقبت کردن از سایر انسان‌ها، حیوانات و گیاهان را دوست دارد و این می‌تواند یک تجربه بسیار بنیادی و آگاهانه باشد و می‌تواند به شما کمک کند حس بهتری نسبت به خودتان داشته‌باشید. در فصل زمستان از پنجره به بیرون نگاه کنید، همه چیز از بین رفته، از سرسبزی گرفته تا برگ‌های درختان اما اگر داخل خانه خودتان گیاهان آپارتمانی داشته‌باشید یعنی همچنان با آن طبیعت رنگارنگ و سبز در تعامل هستید و احساس بسیار خوشایندی خواهید داشت.

اگر هرگز صاحب یک گیاه واقعی نبوده‌اید یا در مورد فرآیند مراقبت از گیاهان خود استرس دارید، با یک یا دو گیاه شروع کنید و نگران نباشید، سایت دیجیاتور و بخش گیاهان آپارتمانی همراه شما هستند —همیشه می‌توانید پس از یادگیری نحوه مراقبت از یکی دو گیاه، گیاهان بیشتری را به مجموعه خود اضافه کنید. کنوت پیشنهاد می‌کند که گیاهان پوتوس یا سانسوریا را تهیه کنید چون این گیاهان می‌توانند در محیط‌های کم نور زنده بمانند. اگر مقدار مناسبی از نور طبیعی در خانه خود دارید، گیاهانی مانند گل ارکیده، بروملیاد، گل اطلسی یا آماریلیس را به خانه خود بیاورید – این گیاهان می‌توانند تأثیر بیشتری بر سلامت روان شما داشته باشند و جالب‌تر از همه، حتی گیاهان تقلبی هم روی بهبود وضعیت سلامت روان شما تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید: ۵ روش برای تهیه کود گیاهی خانگی تا گیاهان آپارتمانی سرحال‌تری داشته باشیم

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت دیجیاتور به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *