چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه صحنه نمایش همیشه خالی است

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

0 نظر


در سال ۱۴۰۲، عرصه صحنه نمایش ایران از دست دادن هنرمندان بزرگی را تجربه کرد؛ از بازیگران و کارگردانان تا طراحان و نویسندگان، همه آن‌ها به جای گذشتند و جهان آثار خلاقانه را ترک کردند. بازیگرانی همچون فریبرز خوروش، توران مهرزاد، داریوش مهرجویی، فرناز بهزادی، احمدرضا احمدی، جواد اعرابی، فردوس کاویانی، آتیلا پسیانی، حسن همتی، الهام شکیب، جلیله هیبتان و پردیس افکاری از جمله هنرمندانی بودند که در این سال به وداع گفتند. این از دست دادن‌ها، زندگی هر یک از ما را با این واقعیت مواجه می‌کند که مرگ جزو لاینفک زندگی است و هر کدام از ما یک روز با آن همراه خواهیم شد. اما خاطره و ارث هنری این هنرمندان همیشه در دل ما خواهد بود و به راحتی فراموش نخواهد شد.

دیجیاتور-گروه آثار خلاقانه-فریبرز دارایی؛ یکی از کارهای سختی که هر سال و در حوزه رسانه‌ای باید به آن پرداخت، نگارش گزارشی درباره هنرمندانی است که در عرصه‌های مختلف هنری چشم از جهان فروبستند و خانواده آثار خلاقانه را ترک کردند. در حوزه صحنه نمایش هر سال داغ فراغ چهره‌های مختلف بر دل خانواده صحنه نمایش می‌ماند و پایان سال وقتی نام هنرمندان درگذشته را مرور می‌کنیم جای این داغ همچنان تازه است و به راحتی التیام پیدا نمی‌کند.

اما چه باید کرد که مرگ جزو لاینفک زندگی است و هر کدام از ما روزی با آن همراه می‌شویم و در دنیای باقی در کنار عزیزانی قرار می‌گیریم که همواره از صمیم قلب به آن‌ها ارادت داشتیم.

سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته خود برای عرصه صحنه نمایش ایران فقدان‌هایی را به همراه داشت که ناشی از درگذشت چهره‌های مختلف هنرهای نمایشی بود.

البته سالی که سپری شد فقدان‌های بسیاری را به جای گذاشت؛ فخری خوروش بازیگری که از صحنه نمایش آغاز کرد و درخشید، توران مهرزاد که تئاتری بود و صدای ماندگار نمایش‌های رادیویی شد، داریوش مهرجویی که با ترجمه‌های خود آثار درخشانی را به صحنه نمایش ایران معرفی کرد.

۲۹ اردیبهشت؛ رضا حداد

بعد از بازی ۲ تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، کم‌تر کسی از اهالی صحنه نمایش تصور می‌کرد که رضا حداد به عنوان یکی از چهره‌های مطرح عرصه معرفی محصولات و همچنین کارگردان صحنه نمایش و طرفدار دوآتشه تیم پرسپولیس، دیگر چشمان خود را به روی زندگی نگشاید. حداد در سحرگاه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ و در ۵۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

۶ تیر؛ فرناز بهزادی

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

هنرمندی که با عروسک‌هایی که می‌ساخت به دنیای ما رنگ دیگری می‌داد؛ فزناز بهزادی طراح و سازنده عروسک باسابقه صحنه نمایش عروسکی ایران روز ۶ تیر سال ۱۴۰۲ و در ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۲۰ تیر؛ احمدرضا احمدی

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

صدای او و شعرهایش نسل‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دارد و در عرصه صحنه نمایش نیز متن تئاتر‌هایی پر از احساس از خود به جای گذاشت؛ احمدرضا احمدی شاعر بزرگ ایران و متن تئاتر‌نویس روز سه‌شنبه ۲۰ تیر سال ۱۴۰۲ و در ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

۸ مرداد؛ جواد اعرابی

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

منتقدی که همیشه پای کار فعالیت‌های صنفی و صحنه نمایش بود و همراهی بی‌دریغش در خانه صحنه نمایش در خاطره‌ها باقی خواهد ماند؛ جواد اعرابی عضو هیات مدیره انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران صحنه نمایش روز یکشنبه ۸ مرداد سال ۱۴۰۲ و در ۶۴ سالگی با زندگانی وداع کرد.

۹ مهر؛ فردوس کاویانی

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

هنرمندی دوست‌داشتنی با لبخندی که هرگز فراموش نخواهد شد و نقش‌آفرینی‌هایی که همیشه در خاطر خواهد ماند؛ فردوس کاویانی بازیگر با سابقه و مطرح صحنه نمایش، هنر هفتم و تلوزیون ایران روز یکشنبه ۹ مهر سال ۱۴۰۲ در ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

۱۴ مهر؛ آتیلا پسیانی

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

چهره‌ای که در صحنه نمایش ایران بسیار تاثیرگذار بود و یکی از هنرمندان جریان‌ساز ۴ دهه اخیر صحنه نمایش ایران به شمار می‌رفت، شخصیتی منحصربه‌فرد که خبر رفتنش همه را متاثر کرد و باورکردنی نبود؛ آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان مطرح و تاثیرگذار صحنه نمایش و بازیگر هنر هفتم و تلویزیون ایران روز جمعه ۱۴ مهر و در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۱۷ آبان؛ حسن همتی

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

کوتاه‌قامتی که در صحنه نمایش ایران با تلاش و مشقت‌هایی که متحمل شد به بزرگی زیست و به بزرگی در خاطره‌ها باقی خواهند ماند؛ حسن همتی بازیگر فعال صحنه نمایش ایران در روز چهارشنبه ۱۷ آبان و در ۴۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

۱۴ آبان؛ الهام شکیب

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

بازیگری دیجیاتور و مادری جوان که وداع با او برای خانواده صحنه نمایش بسیار تلخ بود و جانکاه؛ الهام شکیب بازیگر صحنه نمایش در روز یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ و در ۴۵ سالگی خانواده صحنه نمایش ایران را عزادار خود کرد.

۲۳ آبان؛ جلیله هیبتان

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

هنرمندی که به عروسک‌ها جان می‌بخشید و با طراحی‌های خود به لباس و صحنه صحنه نمایش ایران رنگ می‌داد؛ جلیله هیبتان کارگردان، بازی‌دهنده عروسک، طراح لباس و صحنه صحنه نمایش روز سه‌شنبه ۲۳ آبان سال ۱۴۰۲ و در دهه پنجم زندگی خود، دار فانی را وداع گفت.

۳ اسفند؛ پردیس افکاری

چهره‌ها یک به یک رفتند/ جای‌تان بر صحنه تئاتر همیشه خالی است

بازیگری دیجیاتور که بر صحنه صحنه نمایش با بزرگان صحنه نمایش همکاری کرد و درخشان ظاهر شد؛ پردیس افکاری بازیگر باسابقه صحنه نمایش، هنر هفتم و تلویزیون در روز پنجشنبه ۳ اسفند سال ۱۴۰۲ و در ۵۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

اکبر احمدی، غلامرضا پودینه، منوچهر بهارلویی، تمنا یوسفی، مجتبی اکبرپور، جواد بازاریان، صفرعلی کریمی، صلاح‌الدین شیخ محمدی، سپیده صحرایی، روح‌الله صالحی، بهزاد شاهنده، حبیب پوریوسفی، روح‌الله صالحی، خسرو امیرصادقی، محمدرضا صمیمی از دیگر هنرمندان تئاتری بودند که در سال ۱۴۰۲ چشم از جهان فروبستند.

یاد همه هنرمندان درگذشته صحنه نمایش ایران در سال ۱۴۰۲ گرامی و خاطره‌شان همیشه با ما باقی خواهد ماند.


گزارش گزارش صحنه نمایش ایران اینکه خانواده آثار خلاقانه ترک کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *