چقدر باید به تمیز کردن خانه اهمیت دهیم؟ روتین هفتگی، ماهانه و سالانه تمیزکاری خانه

تمیزکاری خانه یک وظیفه مهم و ضروری است که برای حفظ سلامت و ارتباط خوب با محیط زندگی لازم است انجام داد. برای اینکه از مشکلات ناشی از تمیزکاری ناپرهیز کرد، می‌توانید به یک برنامه روتین هفتگی، ماهانه و سالانه برای تمیزکاری خانه پایبند شوید. به عنوان مثال، در تمیزکاری هفتگی می‌توانید به تمیزکاری نقاطی که بیشتر لمس می‌شوند و محل‌های پرتردد خانه اختصاص دهید. در تمیزکاری ماهانه، می‌توانید به تمیزکاری عمیق لوازم خانگی‌تان و همچنین تمیزکاری یخچال و کمد لباس اختصاص دهید. در نهایت، تمیزکاری سالانه شامل تمیزکاری ناودان، سیستم‌های تهویه و تشک‌ها می‌شود. این برنامه روتین تمیزکاری می‌تواند به شما کمک کند تا از خستگی کمتری رنج ببرید و همیشه خانه تمیزی داشته باشید.

قطعا برای شما هم پیش آمده است که گاهی اوقات تمیز کردن خانه در حاشیه کار، زندگی و خانواده قرار بگیرد و سپس مجبور شوید ساعت‌ها زمان خود را صرف ساییدن و تمیز کردن کنید. یکی از راه‌های هوشمندانه برای جلوگیری از این مشکل، پایبندی به برنامه روتین هفتگی، ماهانه و سالانه تمیز کردن مواردی است که به راحتی فراموش می‌شوند.

با انجام این روتین هنگام تمیزکاری احساس خستگی کمتری خواهید داشت و به راحتی خانه شما همیشه تمیز خواهد بود. راستی! اگر اهل چالش هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “چالش ۳۰ روزه تمیز کردن خانه | تمیزکاری کل خانه در یک ماه برای خانم‌هایی که وقت ندارند” را از دست ندهید. با این چالش خانه شما مثل یک خانه تکانی اما ساده و بی دردسر مرتب خواهد شد.

تمیزکاری خانه

روتین تمیزکاری هفتگی، ماهانه و سالانه خانه

تمیزکاری هفتگی

نقاطی که زیاد لمس می‌شوند

مناطق پرتردد

مناطق پر رفت و آمد خانه شما نیز باید هر هفته تمیز شوند. جاکفشی، میز آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و فضای ورودی خانه جز همین نقاط پرتردد و شلوغ هستند. پانزده دقیقه در هفته وقت بگذارید و هر کدام از این فضاها را تمیز کنید. سر جمع یک ساعت و ربع زمان نیاز است.

روتختی و حوله حمام

ایده خوبی است که تمام حوله و ملحفه‌هایی را که به صورت روزانه استفاده می‌کنید، حداقل یک بار در هفته بشویید.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن سینک مشکی آشپزخانه | معرفی روش‌های کاربردی و موثر

تمیزکاری ماهانه

لوازم خانگی

لوازم خانگی خود را احتمالا و بیشتر از یک مرتبه در ماه پاک می‌کنید – به خصوص اگر از جنس استیل ضد زنگ هستند و به راحتی اثر انگشت و کثیفی را به خود جذب کنند. هر ماه برای تمیز کردن عمیق لوازم خود وقت بگذارید. وسایلی مانند اجاق گاز، مایکروویو و یخچال جز همین لوازم هستند که باید ماهانه تمیز شوند. تمیز کردن ماهانه از تجمع کثیفی جلوگیری می‌کند، عملکرد مطلوب لوازم خانگی شما را تضمین می‌کند و طول عمر لوازم شما را افزایش می‌دهد.

اسفنج تمیزکاری

یخچال

فضای دیگری که باید هر ماه تمیز کنید، داخل یخچال است. هر ماه کمی وقت بگذارید تا همه چیز را از یخچال بیرون آورید، یخچال را پاک کنید و مطالعات تاریخی انقضای همه چیز را قبل از قرار دادن دوباره در یخچال بررسی کنید. مراحل تمیز کردن یخچال را بخوانید و با راهکارهایی ساده و اصولی یخچال خود را مرتب کنید.

کمد لباس

هر ماه باید حتما کمد لباس خود را مرتب کنید. .وسایل و البسه را چک کنید اگر چیزی شکسته شده یا پاره شده است، آن را بیرون بیندازید. اقلامی را که دیگر نیازی به نگهداری ندارید اهدا کنید. کمدها می‌توانند به سرعت به فضاهای درهم ریخته تبدیل شوند، مخصوصاً در شرایطی که اعضای خانه وسایل را بدون مرتب کردن داخل آن پرتاب می‌کنند. وقتی کمد شما مرتب شد، هر روز صبح در وقت شما کلی صرفه‌جویی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: این ۷ نقطه در آشپزخانه آلوده‌ترین قسمت خانه شما هستند!

تمیزکاری سالانه

ناودان

تمیز کردن فضاهای خاصی در خانه شما برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر در دراز مدت بسیار مهم است. ناودان‌ها می توانند برگ‌ها، پسماند‌ها و حتی کپک‌ها را در طول سال انباشته کنند که منجر به آسیب احتمالی منابع آبی و مشکلات سقف می شود. تمیز کردن سالانه ناودان از گرفتگی جلوگیری می‌کند، تخلیه مناسب منابع آبی را تضمین می‌کند و از پایه و یکپارچگی ساختاری خانه شما محافظت می‌کند. به خاطر بسپرید که بهترین زمان برای تمیز کردن ناودان در بهار و پاییز است.

سیستم‌های تهویه

سیستم تهویه خانه شما نیز باید به طور مرتب تمیز شود تا به بهترین شکل ممکن کار کند. تعویض فیلترها را فراموش نکنید.

تشک‌ها

تشک ها می‌توانند خرده ریزها و گرد و غبار را به خود جمع کنند. بنابراین حتما تشک‌ها را سالانه جاروبرقی بکشید و تمیز کنید تا از مشکلات بروز آلرژی و جذب بالقوه حشرات جلوگیری کنید.

شما چه چیزها و چه جاهایی را در این روتین تمیزکاری می‌گنجانید؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت دیجیاتور به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *