ما در پی پیگیری اهداف سند امنیت غذایی هستیم.

پیگیر اهداف سند امنیت غذایی هستیم


وزیر جهاد زراعت، محمدعلی نیکبخت، در پیامی اعلام کرد که استراتژی های تدوین شده در وزارت جهاد زراعت باعث اقدامات اثرگذاری شده و راهبرد های مطرح شده برای سال جدید همچنان در دستور کار است. با توجه به نیاز دانش مالی کشور به جهش و تحول اساسی، زراعت به عنوان بخش مهمی از این عمل اساسی شناخته شده و طرح های مهمی مانند تحول زراعت ایران با رویکرد جهادی اجرا شده اند. توانست موفقیت های قابل توجهی برای کشور به ارمغان بیاورد، از جمله خودکفایی در ساخت و ساز گندم و توسعه زیرساخت‌های زراعت. توسعه زیرساخت‌ها و اعطای مشوق‌های جذاب برای افراد، باعث ورود سرمایه مردمی به حوزه زراعت شده و نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور ایفا کرده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت جهاد زراعت، محمدعلی نیکبخت امروز (۱ فروردین) در پیامی نوشت: راهبردی که با آغاز حکومت سیزدهم در وزارت جهاد زراعت تدوین شد و در سال گذشته به همت کشاورزان، بهره‌برداران و کارشناسان از ستاد تا خدمات توانست اقدامات اثرگذاری در زیربخش‌های زراعت به جا گذارد، هم‌چنان تابلوی اعلام مسیر برای سال جدید است.

وی افزود: اکنون که در گام دوم تحول سیاسی هستیم، بخش‌های مالی کشور نیازمند جهش و تحول اساسی است. در بین بخش‌های مختلف مالی، زراعت به عنوان مردمی‌ترین بخش و به دلیل تأمین امنیت و اقتدار غذایی و به دنبال آن ضمانت حفاظت کشوری کشور دارای اهمیت بسیار بالایی است؛ موضوعی که به درستی در برنامه «تحول زراعت ایران با رویکرد جهادی» حکومت سیزدهم به آن پرداخته شده است.

نیکبخت اضافه کرد: زراعت ایران با وجود موانع اقلیم و محدودیت منابع، توانست در سال ۱۴۰۲ پله‌های ترقی را بپیماید. نگاهی به آمار رشد در زیربخش‌های زراعت گواه بر این است که جمع جبری موفقیت‌های زراعت، چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای را پیش چشم ناظران قرار داده است. اجرای طرح خرید تضمینی محصولات اساسی زراعت از جمله خرید ۱۰ و نیم میلیون تن گندم از گندم کاران سراسر کشور و اجرای طرح اختصاص نهاده کود و سم و خدمات فنی به کشاورزان، کشور را در گندم نان خودکفا کرد.

در بخش دیگر این پیام آمده است: این نکته که هرگاه مشارکت مردم پای کار باشد و سرمایه مردمی در کنار توان ساخت و ساز داخل قرار گیرد، سر منشأ حرکت بزرگ کشور به سوی اهداف کلان در دانش مالی خواهد بود؛ این الگو در ساخت و ساز محصول استراتژیک گندم به کار گرفته شد و نتایج افتخارآمیز آن به نفع کشور و مردم ثبت شد. در دیگر سو، طرح جهش ساخت و ساز در دیمزارها با هدف توسعه در واحد سطح بدون استفاده از منابع محدود منابع آبی، اراضی دیم را با خوشه‌های گندم، طلایی کرد.

نیکبخت افزود: در این سال، خوداتکایی در تأمین غلات افزایش یافت و گندم به تنهایی با ۱۲۲ درصد افزایش، رکورددار بود. البته در این میان توسعه ۷۸ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقای بازدهی زراعت تأثیر خود را به وضوح نشان می‌دهد. افزایش ساخت و ساز نهاده‌های زراعت در کودهای پتاسه و فسفاته و ساخت و ساز بذر مورد نیاز در کنار افزایش ضریب مکانیزاسیون از دلایل محکم افزایش خوداتکایی در محصولات زراعت است.

وزیر جهاد زراعت اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها و ارائه مشوق‌های جذاب در کشاندن سرمایه به پای امنیت غذایی با احداث شهرک‌های زراعت از اقدامات کارساز سال ۱۴۰۲ بود؛ به طوری که دَه‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه مردمی وارد حوزه زراعت شد. طرح شناسنامه‌دار کردن باغات، رفع مداخلات و صدور اسناد اراضی، پیش‌نیاز هویت‌بخشی به زراعت و حفظ میراث زراعت است که سرانجام به مالی شدن و توسعه زراعت می‌انجامد.

در این پیام با اشاره به اقدامات در حوزه تأمین نیاز بازار آمده است: ساخت و ساز محصولات پروتئینی اگرچه در گوشت قرمز با کاستی همراه بود اما ساخت و ساز گوشت مرغ در هر دوره با ترمیم زنجیره، رکورد جوجه‌ریزی بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه را در بهمن سال ۱۴۰۲ به ثبت رساند. این تجربه و راه پیموده در ساخت و ساز، عرضه و فروش خارجی تخم‌مرغ؛ در بازسازی زنجیره ساخت و ساز گوشت قرمز با احیای دام مولد سبک و سنگین و در دوره تنفس، به کار گرفته شده است و امیدواریم در گام‌های پیش‌رو تولیدات این تولیدی به ثبات برسد.

عملیاتی‌سازی سند امنیت غذایی از مهمترین اقدامات سال گذشته بود

نیکبخت افزود: رشد ارزش افزوده بخش زراعت، افزایش ساخت و ساز و فروش خارجی محصولات زراعت، خودکفایی در تأمین گندم خبازی، توسعه زیست‌بوم علم و فناوری و دانش‌بنیان‌سازی، تحقیق آمار و اطلاعات بخش زراعت، توسعه زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی و تکمیلی، هوشمندسازی، صدور اسناد رسمی برای اراضی زراعت، آغاز اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری، افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای، جهش ساخت و ساز در دیمزارهای کشور، افزایش ساخت و ساز و تأمین کودهای پایه بخش زراعت و عملیاتی‌سازی سند امنیت غذایی نیز از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد زراعت در سال جدید ضمن ادامه اقدامات موفق سال‌های پیش، توسعه شهرهای مولد با محوریت سواحل و گسترش فعالیت‌های شیلاتی در آبزی‌پروری و صیادی، ارتقای درجه کیفی‌سازی باغات، توسعه کشت گلخانه‌ای، آبیاری نوین، دانش‌بنیان‌سازی زراعت و افزایش بهره‌وری زراعت با اولویت تأمین نیاز داخل و افزایش فروش خارجی را سرلوحه برنامه‌های خود برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار قرار می‌دهد. وزارت جهاد زراعت با همت کشاورزان جهادگر در سال جاری تدوین منشور و دستورالعمل مردمی‌سازی امور و جهش ساخت و ساز با مشارکت مردم را به عنوان یکی از مهمترین پیش‌نیازهای امنیت و اقتدار غذایی در دستور کار قرار داده است.


حکومت سیزدهم در وزارت جهاد زراعت توانست اقدامات اثرگذاری در زیربخش‌های زراعت به جا بگذارد و تابلوی اعلام مسیر برای سال جدید را نگه دارد. زراعت ایران در سال ۱۴۰۲ پله‌های ترقی را بپیماید و نتایج این تلاش با افزایش تولیدات زراعت قابل توجه بود. این توسعه منجر به خودکفایی در تأمین غلات شد و مردمی که در ساخت و ساز محصولات زراعت مشارکت داشتند، به عنوان سر منشأ حرکت بزرگ کشور به سمت اهداف کلان در دانش مالی قرار گرفتند. اقدامات در حوزه تأمین نیاز بازار، افزایش تولیدات گوشت مرغ و ساخت و ساز گوشت قرمز نیز از جمله اقدامات مهم سال گذشته بودند. وزارت جهاد زراعت در سال جدید با توسعه شهرهای مولد، ارتقای فعالیت‌های شیلاتی و توسعه کشت گلخانه‌ای به امنیت غذایی پایدار توجه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *