پیش بینی افزایش مجدد قیمت گاز در اروپا

پیش بینی افزایش دوباره قیمت گاز در اروپا


معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور، الکساندر نواک، در یک مصاحبه به احتمال افزایش قیمت گاز در اروپا اشاره کرده است. او برای دلیل این مسئله به وجود مخاطرات خارجی و افزایش تقاضای گاز در کشورهای اروپایی اشاره کرده و معتقد است که بازرگانی بین‌الملل گاز از دیگر کشورها نمی‌تواند بازرگانی بین‌الملل گاز از روسیه را جایگزین کند. او همچنین به حساسیت بازار گاز در اتحادیه اروپا نسبت به عوامل بیرونی اشاره کرده و به نقصان در مصرف گاز و از بین رفتن برخی صنایع در اتحادیه اروپا اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور به نقل از تاس، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور، طی مصاحبه‌ای از احتمال افزایش قیمت گاز در اروپا خبر داد و گفت دلیل این مسیله وجود برخی مخاطرات خارجی و چشم‌انداز افزایش تقاضای گاز در کشورهای اروپاییست که موجب بی ثبات ماندن بازار این حامل انرژی در سطح اتحادیه اروپا شده است.

این مقام روس افزود: هر گونه مخاطره بیرونی می‌تواند به افزایش قابل توجه قیمت گاز در بازار اروپا منجر شود. از طرفی شرایط اروپا به گونه‌ای است که ممکن است به خاطر پایین بودن قیمت گاز شاهد افزایش تقاضا و متعاقباً بالا رفتن قیمت آن در سطح این قاره باشیم.

نواک معتقد است که این نگاه که اروپا توانسته بخش زیادی از بازرگانی بین‌الملل گاز از روسیه را با بازرگانی بین‌الملل گاز از دیگر کشورها جایگزین کند درست نیست. بازار گاز در اتحادیه اروپا همچنان نسبت به برخی عوامل بیرونی از جمله رقابت در بازار جهانی به‌خصوص از سوی کشورهای پر مصرف آسیایی، حساس است.

در سال ۲۰۲۳ مصرف گاز اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل از آن ۷ درصد کاهش یافت و به ۳۳۰ میلیارد متر مکعب رسید. این رقم البته نسبت به سال ۲۰۲۰ معادل ۲۰ درصد کمتر بوده که به اعتقاد نواک به از بین رفتن برخی صنایع در سطح اتحادیه اروپا منجر شده است.


افزایش قیمت گاز در اروپا به دلیل مخاطرات خارجی و افزایش تقاضا اتفاق افتاده است.روسیه باور دارد که اروپا نمی تواند بازرگانی بین‌الملل گاز خود را با بازرگانی بین‌الملل از سایر کشورها جایگزین کند.مصرف گاز در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و این وضعیت به از بین رفتن برخی صنایع در این منطقه برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *