برای پیشرفت کشور، نیازمند نگاه جامع نگر به داخل است

پیشرفت کشور نیازمند نگاه جامع نگر است


داود منظور، رئیس سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی در نشست با فعالان و فرهیختگان جبهه فرهنگی تحول اساسی، به میلاد جوادالائمه و همچنین پیشاپیش میلاد امیرالمومنین و روز پدر تبریک گفت. او به انتظاری که رهبری و حکومت از سازمان برنامه برنامه‌ریزی مالی دارند، اشاره کرد و بیان کرد که سازمان برنامه برنامه‌ریزی مالی باید در موضوعات و ابعاد مختلف نظام مسائل کشور، گفتگوهای سازنده و مؤثری را با صاحبنظران برگزار کند. او همچنین تأکید کرد که برای توسعه و پیشرفت کشور، لازم است به جای نگاه تک سویه به توسعه دانش مالی، یک رویکرد جامع‌نگر و پیشرفت همه جانبه را دنبال کنیم. او بیان کرد که موضوع فرهنگی و اصلاح ساختار فرهنگی کشور نیازمند انطباق با نظام مسائل و اولویت‌ها است و باید بر اساس آن حرکت کنیم. وی همچنین اظهار داشت که فرهنگی‌ها و اجتماعی‌ها یکی از اولویت‌های کشور است و باید در این زمینه‌ها به همفکری و هماهنگی بیشتری برسیم. منظور افزود که برای مقابله با منازعه نرم و فرهنگی دشمن، نیازمند واکنش لازم و به موقع از سوی سازمان برنامه برنامه‌ریزی مالی هستیم.

به گزارش دیجیاتور، داود منظور شامگاه دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) در نشست با فعالان و فرهیختگان جبهه فرهنگی تحول اساسی، اظهار کرد: میلاد جوادالائمه و همچنین پیشاپیش میلاد امیرالمومنین علی حضرت علی (ع) و روز پدر را تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: سازمان برنامه برنامه‌ریزی مالی به تبع مسئولیتی که دارد و انتظاری رهبری و حکومت، بر خود واجب می‌داند که در موضوعات و ابعاد مختلف نظام مسائل کشور، گفتگوهای سازنده و مؤثری را با صاحبنظران برگزار کند.

معاون مقام عالی رتبه گفت: تاکنون چند جلسه در موضوعات دیگر با صاحب نظران برگزار کردیم و هدف ما این است که از رهنمودها و نظرات کارشناسان برای حل مسائل کشور استفاده کنیم.

منظور با بیان اینکه موضوع امشب ما گفتگوی فرهنگی است، بیان کرد: الان در آستانه تنظیم بخش دوم لایحه برنامه‌ریزی مالی ۱۴۰۳ که عمدتاً در حوزه مصارف و هزینه‌ها است، قرار داریم و بسیار حائز اهمیت است.

باید نگاه تک سویه به توسعه دانش مالی کنار بگذاریم

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم اگر به دنبال توسعه و پیشرفت کشور هستیم، همان طور که رهبر معظم تحول اساسی بارها تاکید کردند باید نگاه تک سویه به توسعه دانش مالی کنار بگذاریم و حتماً یک رویکرد جامع‌نگر و پیشرفت همه جانبه را دنبال کنیم.

رئیس سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی ادامه داد: اعتقاد داریم که موضوع پیشرفت فرهنگی و اصلاح ساختار فرهنگی کشور، مستلزم این است که دقیقاً بدانیم نظام مسائل فرهنگی و اولویت‌ها چیست و بر اساس آن حرکت کنیم.

سازمان برنامه و برنامه باید بر اساس نظام اولویت‌ها عمل کند

منظور گفت: رهبر معظم تحول اساسی تاکید کردند که سازمان برنامه و برنامه باید بر اساس نظام اولویت‌ها و اولویت‌گذاری‌ها عمل کند؛ در کشور مسئله زیاد داریم، اما اینکه کدام یک اولویت است و اولویت‌های نخست کشور چیست؟

وی تصریح کرد: بیشتر نگاهمان این است که نظام فرهنگی و اولویت‌گذاری‌های فرهنگی چیست و امشب به اتفاق نظر بیشتری نزدیک شویم.

رئیس سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی گفت: این سازمان به اعتبار اینکه متولی تدوین و اجرای برنامه‌ها است در این موضوع وامدار است و می‌بایست به این مسئله ورود کند.

منظور بیان کرد: بر این باور هستیم که گفتمان فرهنگی انقلابی و میراث اسلامی مستلزم کار فکری و پژوهشی و بعد از آن نیازمند عمل و اقدام است.

مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از اولویت‌ها است

وی تاکید کرد: اگر نگاهی به مجموعه مسائل کشور بیندازیم، مشاهده می‌کنیم در موضوعات زن و خانواده، مسئله حجاب، سبک زندگی، رسانه و… امروز در جامعه به یک اجماع بیشتر، همفکری و انسجام بیشتری نیاز داریم؛ یعنی بحث مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی و ضرورت تحول در سازوکارها و نظامات فرهنگی یکی از اولویت‌هایی است که باید به آن بپردازیم.

معاون مقام عالی رتبه گفت: طبیعتاً در حوزه میراث باید همه مقوله‌ها از جمله اثر سینمایی و سریال، اثر ادبی و رسانه تا مسائل عادی که مردم در زندگی با آن مواجه هستند مانند آسیب‌های اجتماعی را باید در کنار هم ببینیم، البته این‌ها در کشور با هم بسیار متفاوت هستند.

دشمن در موضوع منازعه نرم و فرهنگی هم برنامه‌ریزی کرده است

منظور اظهار داشت: سال گذشته وقتی اغتشاشات زن، زندگی، آزادی را مشاهده کردیم، دیدیم که دشمن علاوه بر اینکه به شدت در منازعه مالی و امنیتی با ما وارد شده، در موضوع منازعه نرم و فرهنگی هم برنامه‌ریزی کرده است؛ این موضوع می‌طلبد که بتوانیم متقابلاً در منازعه نرم واکنش لازم و به موقع را انجام دهیم.

وی گفت: سوال این است که سازمان برنامه به عنوان بخش برنامه‌ریزی و تأمین مالی حکومت به کجا و چگونه باید توجه کند.

موضوع میراث مورد غفلت قرار گرفته است

رئیس سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی بیان کرد: برخی گلایه دارند موضوع میراث مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر در تخصیص منابع نگاهمان به موضوعات زیربنایی و مالی معطوف شده که انتقاد درستی است؛ یعنی باید اهتمام خود را به بخش میراث و بازآفرینی فرهنگی متفاوت کنیم و نیاز یک تغییر رویکرد جدی داریم.


نتیجه گیری این متن بر این است که سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی در تدوین و اجرای برنامه‌ها باید بر اساس نظام اولویت‌ها و اولویت‌گذاری‌های فرهنگی عمل کند. برای پیشرفت و توسعه کشور، نباید تنها به توسعه مالی تک سویه تمرکز کرد و بلکه نیاز است به رویکرد جامع‌نگر و پیشرفت همه جانبه عمل کرد. علاوه بر این، لازم است در سازوکارها و نظامات فرهنگی تغییراتی ایجاد شود و بر روی میراث و اجتماع کار فکری و پژوهشی انجام شود. همچنین، مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم برنامه ریزی شده است که نیازمند همفکری و انسجام بیشتر جامعه است. در نهایت، دشمن نیز در موضوعات منازعه نرم و فرهنگی برنامه‌ریزی کرده است و لازم است در برابر آن با واکنش لازم و به موقع عمل کنیم. به همین دلیل، بخش برنامه‌ریزی و تأمین مالی حکومت نیز باید به این مسئله توجه کند و اهمیت مناسبی به بخش میراث و بازآفرینی فرهنگی بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *