پیش‌بینی ساخت و ساز ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال آینده

پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید


در سال ۱۴۰۲، ساخت و ساز میگو در ایران به بیش از ۴۹ هزار تن رسید و بیش از ۴.۴ میلیارد قطعه بچه میگو در مزارع پرورشی ذخیره شد، اما با وجود شیوع بیماری AHPND، توسعه زیرکشت و ساخت و ساز ۷۷ هزار تنی میگو در سال ۱۴۰۳ پیش بینی می‌شود. همچنین، امکان دسترسی به مولدین میگوSPF برای تقویت ژنتیکی و ساخت و ساز لاروهای با کیفیت فراهم شده و افتتاح بیش از ۲۰ واحد نرسری در کشور در سال ۱۴۰۲ مورد انتظار است. همچنین، دو همایش ملی در هرمزگان و بوشهر برگزار شده تا بینش و نگرش تولیدکنندگان کشور را تغییر دهد و توسعه پوشش ریسک برای مزارع پرورش میگو نیز انجام شده است.

به گزارش دیجیاتور، وحید معدنی، مدیر کل دفتر امور میگو و آبزیان منابع آبی شور سازمان شیلات ایران با اشاره به عملکرد ساخت و ساز میگو در سال ۱۴۰۲ گفت: ساخت و ساز و ذخیره سازی بیش از ۴.۴ میلیارد قطعه بچه میگو در مزارع پرورش میگوی کشور، با وجود شیوع بیماری AHPND در استان‌های هرمزگان و بوشهر، منجر به برداشت بیش از ۴۹ هزار تن میگو شد و پیش بینی می‌شود، در سال ۱۴۰۳ با افزایش سطح زیرکشت به ۱۸ هزار هکتار هزار و ساخت و ساز ۷۷ هزار تنی میگو برسیم.

وی افزود: در سالی که گذشت با پیگیری‌ها و همکاری‌های دوجانبه سازمان‌های شیلات ایران و دامپزشکی کشور، امکان دسترسی و ورود مولدین میگوSPF (عاری از بیماری) از منابع معتبر جهانی برای تقویت ژنتیکی و ساخت و ساز لاروهایی با کیفیت برای مراکز تکثیر میگو به عنوان اولین حلقه کلیدی در ساخت و ساز فراهم شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با همت و همیاری پرورش دهندگان پیشرو در استان‌های میگو پرور شاهد احداث و بهره برداری بیش از ۲۰ واحد نرسری در کشور در سال ۱۴۰۲ بوده‌ایم.

معدنی ادامه داد: برگزاری دو همایش ملی در استان‌های هرمزگان و بوشهر که تأثیرگذاری بسیار مثبتی در جریان سازی و تغییر بینش و نگرش تولیدکنندگان کشور داشته است در سال گذشته برگزار شد.

وی ادامه داد: توسعه پوشش پوشش ریسک از سطح مزارع پرورشی که با همکاری و مشارکت مستمر تشکل‌ها، صندوق پوشش ریسک، سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور، برای اولین بار در سامانه صندوق پوشش ریسک کشور، قابل دسترسی است، به انجام رسیده است.


ساخت و ساز میگو افزایش یافته است و پیش بینی میشود که ساخت و ساز میگو در سال بعد افزایش یابد. ورود مولدین میگو SPF به کشور امکان تقویت ژنتیکی و ساخت و ساز لاروهای با کیفیت را فراهم کرده است. احداث بیش از ۲۰ واحد نرسری در کشور انجام شده است. برگزاری دو همایش ملی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تأثیرگذاری بسیار مثبتی داشته است. توسعه پوشش پوشش ریسک از سطح مزارع پرورشی انجام شده است و قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *