پیروز ۱۴۰۳ به زمین می‌آید: AI جایگزین جواد انصافی!

پیروز ۱۴۰۳ به زمین می‌آید/ هوش مصنوعی جایگزین جواد انصافی!

0 نظر


نمایش “هر روز نوروزه” با نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی از ۱۳ اسفند در سالن گلستان اجرا شده و تا ۵ فروردین ادامه دارد. روایت خیالی نمایش درباره عمو نوروز است که نماینده جدید خود به نام “پیروز ۱۴۰۳” را به زمین می‌فرستد و با کمک نوروزخوانان متوجه می‌شود که مردم دچار طلسم روزمره‌گی شده‌اند. این نمایش به تقابل سنت و مدرنتیه پرداخته و در طراحی صحنه از اجزای سنتی و مدرن استفاده شده است. از AI برای شکل‌گیری شخصیت عمو نوروز نیز استفاده شده و در هنر صوتی نمایش نیز تقابلی بین هنر صوتی سنتی و مدرن دیده می‌شود.


دریافت
68 MB

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نمایش «هر روز نوروزه» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی اثری است که از ۱۳ اسفند در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است. این اثر، نمایشی با موضوع سنت‌های نوروزی است که از ۵ فروردین ۱۴۰۳ به اجرای خود ادامه می‌دهد و پذیرای خانواده‌ها و فرزندان‌شان می‌شود.

امیرحسین انصافی درباره نمایش «هر روز نوروزه» و موضوع این اثر نمایشی، به خبرنگار دیجیاتور گفت: ما در این نمایش با رویکرد تازه‌ای به مقوله نوروز پرداخته‌ایم. عمو نوروز قصد دارد نماینده جدید خودش یعنی «پیروز ۱۴۰۳» را به زمین بفرستد. وی تحت تعلیم معلم خود «حاجی فیروز ۷۱» تصمیم می‌گیرد کاری را بکند تا هیچ حاجی فیروزی تا به حال انجام نداده است برای همین پیش از اینکه سال جدید برسد «پیروز ۱۴۰۳» روی زمین می‌رود. وی به دنبال نوروزخوانان نواحی مختلف ایران می‌گردد و با کمک آن‌ها متوجه می‌شود که مردم دچار طلسم روزمره‌گی شده‌اند، از این رو به مبارزه با دیو روزمره‌گی می‌رود و او را شکست می‌دهد.

وی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از اجرای «هر روز نوروزه»، درباره روند ساخت و ساز این اثر نمایشی توضیح داد: به دلیل اینکه درگیر جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان اردکان بودیم، تمرین‌های «هر روز نوروزه» را به صورت فشرده انجام دادیم. پیمان کلانتری در این نمایش ایفاگر نقش «پیروز ۱۴۰۳» است و من نیز عهده‌دار نقش‌های مختلف از جمله نوروزخوانان، حاجی فیروز و دیو روزمره‌گی هستم.

انصافی درباره ویژگی‌های مدنظر در اجرای این اثر نمایشی، تاکید کرد: ما به واسطه پرداختن به نوروز و معرفی نوروزخوانان به کودکان و نوجوانان، بحث تقابل سنت و مدرنتیه را هم مدنظر قرار دادیم تا بگوییم که لزوما نباید خیلی چارچوب‌مدارانه به سنت‌های‌مان نگاه کنیم بلکه می‌توان پرداخت‌های مدرنی نیز به این سنت‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما در طراحی صحنه نمایش نیز از ۲ بخش سنتی و مدرن استفاده کردیم. ضمن اینکه عمو نوروز که جواد انصافی ایفاگر نقش آن است از طریق AI شکل گرفته است. ما حتی در هنر صوتی نمایش نیز تقابلی بین هنر صوتی سنتی و مدرن داریم که در نهایت به یک هم‌زبانی می‌رسند.


نمایش «هر روز نوروزه» تا ایام نوروز ادامه دارد و به مخاطبان پذیرایی می‌کند. تلاش عمو نوروز برای ارسال پیروز ۱۴۰۳ به زمین و مبارزه با دیو روزمره‌گی، موضوع اصلی نمایش است. استقبال خوب مخاطبان از نمایش فشرده انجام شده و بازیگران مختلف از جمله پیمان کلانتری در نقش پیروز ۱۴۰۳ و امیرحسین انصافی در نقش‌های مختلف به خوبی عمل کرده‌اند. انصافی بر تاکید بر تقابل سنت و مدرنتیه در نمایش و نیاز به ارتباط مدرن با سنت‌ها تاکید دارد. طراحی صحنه با استفاده از بخش‌های سنتی و مدرن، AI در شکل عمو نوروز و هم‌زبانی هنر صوتی سنتی و مدرن، جذابیت این نمایش را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *