اجرای پروژه‌های ملی تامین منابع آبی شاهرود و اهمیت پایبندی مسئولان

پروژه‌های ملی تامین آب شاهرود اجرایی شود/ ضرورت اهتمام مسوولان


در گفت‌وگویی با خبرنگار دیجیاتور، حجت‌الاسلام عباس امینی به مشکلات اساسی منابع آبی پایدار در شاهرود اشاره کرده است. وی از عدم پیشرفت دو طرح آبی مربوط به این شهرستان در حدود سی سال بیان کرده و به مشکلات سیاسی و مردمیی که موجب تأخیر در اجرای این طرح‌ها شده است، اشاره کرده است. امینی همچنین به این موضوع پرداخته که در حال حاضر شاهرود به میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه کسری منابع آبی دارد و تنها راه حلی که این مسئولان انجام می‌دهند، استفاده از چاه‌های روستایی و سازماندهی شهری در مواقع اضطراری است. او همچنین تأکید کرده که بدون توجه مناسب از سوی مسئولان، بحران منابع آبی در شاهرود به وضعیت بحرانی‌تری خواهد رسید و از آن‌ها خواسته که به جای راه‌حل‌های ناسازگار، به تکمیل پروژه‌های ملی نیمه‌کاره توجه بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام عباس امینی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور درباره مشکل اساسی منابع آبی پایدار در شاهرود بیان کرد: دو طرح آبی مربوط به شهرستان که در هیأت حکومت هم مصوبه دارد حدود سی سال است که به نتیجه نرسیده است؛ طرح سد کالپوش برای شرب شاهرود با وجود اینکه ردیف برنامه‌ریزی مالی گرفت و لوله‌های آن هم خریداری شد به وسیله کاندیداهای مناطق مختلف شهرستان، سیاسی و باعث برانگیختن اعتراضات مردمی و بُعد سیاسی شد؛ پس از آن هم در حکومت‌های مختلف برای حل این مسأله عزم جدی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: طرح دیگر که تأمین منابع آبی پایدار از چشمه‌های قطری است و در هیأت حکومت و وزارت نیرو به صورت جدی مطرح و پیگیری می‌شد؛ سد کبود وال به شرط تأمین منابع آبی شاهرود در منطقه علی آباد استان گلستان تأسیس شد و این شرط در اسناد سد هم آمده است.

شاهرود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کسری منابع آبی دارد

امام جمعه شاهرود توضیح داد: متأسفانه پس از اینکه ۱۵ سال پیش حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد و ۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد، در فاصله ۸۰۰ متری منبع منابع آبی پروژه متوقف شد؛ دلیل هم ورود دادستان علی آباد و شکایت علیه اداره منابع آبی و فاضلاب و فرمانداری شاهرود بود.

امینی در چگونگی تأمین منابع آبی شاهرود در وضعیت فعلی گفت: اکنون حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه کسری منابع آبی داریم؛ تنها کاری که مسئولان انجام می‌دهند این است که در فصل گرما چاه‌های روستایی و سازماندهی شهری را برای کمک به منابع آبی آشامیدنی شاهرود به کار می‌گیرند که این کار هم مورد اعتراض شدید روستاییان است.

وی تصریح کرد: مسؤولان حل این مشکل به وسیله دو راه حل که سند ملی برای آن صادر شده است یا پیدا کردن راه حل منطقی دیگری را رها کرده‌اند و با حفر چاه‌های مختلف که باعث فرو نشست دشت‌ها خواهد شد مرحمی موقت بر این درد شهرستان می‌گذارند؛ اکنون عمق چاه‌های منطقه به ۳۰۰ متر رسیده است.

حکومت و مجلس، همتی برای رفع مشکل منابع آبی شاهرود ندارند

امام جمعه شاهرود با اشاره به انتقال این مشکل به حجت الاسلام رئیسی هم در زمان ریاست قوه قضائیه و هم ریاست قوه مجریه گفت: در خطبه‌ها بارها تکرار کرده‌ایم که هر چه بر امکانات منطقه مانند مسکن، راه، استخراج معدنی و هر چه باشد، افزوده شود، تا وقتی منابع آبی نباشد، مردم توانایی زندگی و استفاده از این امکانات را نخواهند داشت؛ متأسفانه یک همت عالی برای حل این مشکل در حکومت، مجلس و مسئولان محلی دیده نمی‌شود.

امینی گفت: به مسؤولان شهری پیشنهاد داده شده برای مسافرت دوم مقام عالی رتبه به این منطقه، همه مشکلات را رها کنید و تنها یک مشکل منابع آبی را حل کنید تا سبب خوشحالی و رفع بسیاری از مشکلات مردم منطقه باشد؛ مهمترین مسأله شهرستان شاهرود از الان تا دهه‌های دیگر منابع آبی است؛ مسکن سازی‌های حکومت نیز با تأمین نشدن منابع آبی پایدار به کسری منابع آبی شهرستان خواهد افزود.

وی حل مشکل منابع آبی به وسیله چاه زدن را راه حل غیر کارشناسی توصیف و تصریح کرد: در مسافرت اول مقام عالی رتبه مشکل را با وزیر نیرو در میان گذاشتم، وی گفت: «شما مشکل منابع آبی ندارید»؛ به نظر می‌رسید که این وزیر از وضعیت منطقه بی‌اطلاع است یا اطلاعات غلطی را در اختیار دارد؛ این در حالی بود که مدیر کل منابع آبی و فاضلاب استان به شدت با این مشکل درگیر است که البته در آن جلسه نماینده پارلمان شهرستان شاهرود با وزیر نیرو به بحث نشست.

بحرانی شدن مسأله منابع آبی در شاهرود

امام جمعه شاهرود بحرانی شدن مسأله منابع آبی در شاهرود را در صورت بی‌توجهی مسؤولان حتمی توصیف کرد و گفت: هر سال بر شدت درگیری‌ها به علت استفاده از چاه‌ها در روستاها افزوده می‌شود؛ ما بوی منازعه منابع آبی را استشمام می‌کنیم و امسال با وجود کسری بارندگی‌ها تابستان بحرانی‌تری در استان خواهیم داشت.

امینی در پایان خواستار شد: مسؤولان توجه ویژه‌ای به بحث منابع آبی در شهرستان شاهرود داشته باشند و به جای استفاده از راهکارهای غیر کارشناسانه مانند حفر چاه و بهره برداری از آنکه اعتراضات زیادی را به همراه دارد، به دنبال تکمیل پروژه‌های ملی نیمه‌کاره باشند.


مشکلات شدید کسری منابع آبی شاهرود است. دو طرح آبی موفقیت‌آمیز نبود. طرح سد کالپوش با مشکلات سیاسی و عدم تمرکز حکومت‌ها مواجه شد. طرح دیگر نیز از چشمه‌های قطری به تأخیر افتاد. درحال حاضر کسری ۲۰۰ لیتر بر ثانیه منابع آبی در شاهرود وجود دارد. حکومت و مجلس تلاش کمی برای حل مشکل منابع آبی داشتند. روش‌های غیرکارشناسی مانند حفر چاه به مشکلات بیشتری منجر می‌شوند. باید به پروژه‌های ملی توجه داشته و راهکارهای صحیح را پیگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *